TIP#1133: Nákupní rádce: Jaký telefon zvolit, pokud chcete opravdu dobrý foťák?

Rozdíly mezi foto vybavením mobilního telefonu jsou markantní, nenamlouvejte si, že telefon za pár tisícovek bude mít stejné fotografické a video schopnosti jako drahý telefon za 15 a více tisíc. Na druhou stranu, v oné „15 tisíc a výše“ už až tak markantní rozdíly nebudou. O to více ale bude záležet na tom, jakou aplikací fotíte (a jak snadno se používá) a jak dobře vy sami umíte fotit.

Pro výběr mobilu podle fotoaparátu můžete zkusit Mobile Reviews na DXOMARK.com. Překvapením možná bude, že aktuální (červenec 2018) žebříček nemá na prvních místech iPhone. Jedničkou zde je Huawei P20 Pro (klasické P20 najdete na třetím místě), dvojkou HTC U12+ a v první pětici je ještě Samsung s Galaxy S9 Plus a Xiaomi s Mi 8 (foto v záhlaví). K čemu je dost vhodné dodat, že pokud pořídíte prakticky cokoliv v první desítce (a ano, tam jsou i modely iPhone), tak si pořídíte velmi slušné zařízení s velmi slušnými foto schopnostmi.

Volba mobilu s ohledem na focení má ještě pár věcí ke zvážení. Pokud chcete fotky tisknout, tak pak je skutečně lepší mít co nejlepší model. Pokud je ale chcete čistě na sociální sítě (či snad dokonce Instagram), tak už to tak důležité není. Sociální sítě fotky zmenší (Instagram výrazně, Facebook a  ostatní méně) a proženou je kompresí (Facebook zcela zničující kompresí).

Důležité pro rozhodování samozřejmě je i to, zda chcete zůstat věrni značce či platformě. Jste-li jablíčkáři, tak nejlepší na focení je určitě iPhone X. Tam mimochodem najdete stejnou elektroniku jako v Google Pixel 2, což je dlouhodobě jeden z telefonů uznávaný jako s velmi slušnými foto schopnostmi.

Chcete-li dobře fotit, ohlídejte si, zda váš telefonu bude umět HDR (hodí se) a portrétní režim (hodně se hodí) – ten může být buď čistě daný software nebo, v lepším případě, s využitím dvojice čoček/senzoru pro hloubku.

TIP: V Recenze a praktické zkušenosti najdete shromážděné všechny zdejší recenze a praktické postřehy s hardware i software

Nezapomeňte, budete fotit v reálném světě, zpravidla venku, za velmi různorodých podmínek. Výše uvedený DXOMARK testoval v laboratoři, takže výsledky se budou lišit. Hodně zásadní rozdíl mezi telefony pak bude tam, kde budete fotit za zhoršených světelných podmínek.

Neméně důležité při výběru by mělo být i to, jak bude foťák v mobilu rychlý. Levné modely mívají nevýhodu právě v téhle oblasti – pomalé je jak samotné software, tak samotný fotoaparát. Což znamená, že to co budete chtít vyfotit vám nejspíš uteče.

V dražších modelech najdete lepší optiku, ale i specializované hardware pro zpracování fotek. Právě optika bude znamenat zásadní rozdíly pro výsledné fotografie a videa.

TIP: U mobilních telefonů je to s počtem megapixelů dost podobné jako u klasického foťáku. Ale o tom více v Jak podstatné jsou megapixely při koupi digitálního fotoaparátu?

Při pořizování mobilu pro focení pamatujte i na dostatečně velkou paměť – jak tu přímo základní (iPhone není rozšiřitelný) tak na rychlé a velké paměťové karty.  Zejména pro natáčení videí budete potřebovat hodně paměti, ale čím více megapixelů bude mít foťák, tím více paměti spotřebuje.

Trochu se vyplatí hledět i na slušný displej – větší rozlišení, dostatečný jas, viditelnost na slunci. Budete se totiž určitě chtít dívat co jste vyfotili.

Mnohdy se vyplatí zkusit i jinou foto aplikaci, než tu co je přímo v mobilu. Můžete to být populární VSCO, ale i takový Instagram je v zásadě velmi dobrou aplikací pro pořizování i úpravu fotek. Byť pozor, výsledné fotky jsou velmi výrazně zmenšené. Co se úpravy fotek týče, tak můžete zkusit i takové ty stálice jako Adobe Lightroom CC, Afterlight, Aviary, Pixelmator či Snapseed. Ale i s těmi se musíte naučit pracovat. A tady případně viz Jaké jsou alternativy pro Adobe Lightroom?

Budete-li potřebovat koupit mobil s kvalitním foťákem?

Zkuste koupit cokoliv z iPhone X, iPhone 8/8 Plus, Google Pixel 2/2 XL, Samsung Galaxy S9/S9 Plus. Pokud potřebujete ušetřit? Kupte některý ze starších modelů – iPhone 7, první generaci Google Pixel.

Další nákupní rádci

Reklamy