TIP#994: Jak řeším projekty (vlastní i pro klienty). Krok za krokem (8). Profily v prohlížeči Chrome

Už v Jak řeším nové projekty, vlastní i pro klienty. Krok za krokem (1) základy byla zmínka o tom, že pokud spouštím nový projekt nebo získám nového klienta, tak velmi často založím účet v Gmailu (či Google Apps) a využiji ho pro vytvoření profilu v Chrome (stejně tak můžete využit profily ve Firefoxu). Je to jedna ze zásadních pomůcek, kterou už několik let využívám – prohlížeč mi slouží jako oddělené pracovní prostředí

Profil v Chrome navázaný na e-mail má jednu zásadní vlastnost – umožňuje synchronizaci mezi počítači. Kompletně oddělená správa hesel, oblíbené, historie i rozšíření tak mohu mít jak na hlavním počítač doma, tak na notebooku. Pokud bych navíc měl počítač u klienta, je možné mít totéž i tam. Synchronizované, neustále dostupné.

Existence samostatné e-mailové adresy buď umožňuje ji používat pro poštu (což je dost výjimečně, ale třeba @365tipů má vlastní adresu a slouží i jako kontakt pro tento projekt) a pro zakládání dalších účtů – sociální sítě, samostatný Dropbox, Pocket/Feedly, IFTTT, Sociální sítě, Buffer,  LastPass a další tak mohu mít oddělené od mých „vlastních“ účtu.

Tři prohlížeče otevřené neustále

Mám dvě hlavní pracovní prostředí v Chrome – firemní patřící k mým Google Apps a „soukromé“ patřící k @gmail adrese, kterou jsem měl ještě před pořízením Google Apps (G-Suite) a na kterou jsou vázány všechny mé sociální sítě. Dlouhodobě existuje i třetí pracovní prostředí – @365tipu. Další se odvíjejí podle toho jaké projekty jsou aktivní a pro které klienty pracují. Existuje tedy profil pro Rubikon PR, existoval pro Pet Center, existují profily pro Be Prague, ofo, ekolo.cz – ty jsou používány poměrně často – i pro FeedIT.cz, Justit.cz (což jsou mé vlastní projekty), které tak často neotevírám.

Jedna z podstatných výhod profilů v Chrome je, že když si Chrome nastavíte aby otevřelo to co bylo otevřeno při posledním zavření (ostatně viz Zásadní volby, které byste si měli zapnout v novém Chrome), tak kdykoliv můžete ono pracovní prostředí otevřít v posledním stavu. Tohle je funkčnost, kterou využívám dost zásadně – soustavně otevřené mám v zásadě jen dva základní profily a @365tipu. Vše ostatní otevírám a zavírám – rychlost dnešních počítačů umožňuje to, že se to podle potřeby otevře během nějaké té sekundy či dvou.

Nutno dodat, že tady hodně pomáhají dva LCD – na jednom je otevřený „firemní“ profil, na druhém „osobní“ a @365tipu, plus tam otevírám i ty další, podle potřeby. Můj návyk je i ten, že na levém píšu (jako třeba tento text) a na pravém čtu a hledám informace. Pokud jsem někde s notebookem u klienta kde mám místo na práci, tak většinou mám větší externí LCD a displej notebooku – ten větší je vlevo, notebook je vpravo.

2018-01-17 07_38_16-Greenshot.png
Snímek pravého LCD při vkládání tohoto tipu

Pracovní prostředí odděluje klienty a projekty

Striktní oddělení klientů v prostředích jednotlivých oken usnadňuje i to, že se mi prakticky neplete se kterou sociální sítí (účty) právě pracují a hodně se tím eliminují ony obvyklé omyly – nemusím se totiž odhlašovat a přihlašovat, pokud chci vložit něco na jiný profil než můj. Tím jak je vše oddělené v jiném navíc velmi dobře vím, na čem právě pracuji.

POZNÁMKA: Jediné co mi u Chrome chybí je jednoduchá možnost jak replikovat vytvořené projekty mezi počítači – musí se to, samozřejmě, udělat ručně – tj. na dalším počítači vytvořit stejný profil a poté se přihlásit. Bral bych automatické vytváření profilů, což je dáno tím, že v průběhu roku vytvořím (a časem zruším) i několik desítek profilů.

Další výhoda striktního oddělení je v tom, že se mi do soukromého profilu nepletou stránky navštívené v rámci klientských projektů – je možné využít i Feedly/Pocket pro samostatné rešeršní aktivity, stejně jako mít Nuzzel a další pomůcky přizpůsobené konkrétnímu projektu.

TIP: Jak zapnout a vypnout synchronizaci v Chrome a k čemu je to vlastně dobré ukáže jednu praktickou věc. Na kterou byste měli myslet i s ohledem na soukromí

Sociálním sítím oddělené prohlížeče pomáhají enormně

Co se sociálních sítí týče, tak tady hodně intenzivně využívám Buffer, IFTTT, TweetDeck a HootSuite – oddělením do samostatných prostředí se to opět zjednodušuje – projekty tam mohou mít všechny tyto pomůcky samostatné. Většina z projektů navíc nevyžaduje placený Buffer (platím si ho pro mé vlastní věci, tedy soukromé profily a pooh.cz profily) – ten je pomůckou, která enormně zjednodušuje publikování na více sítí najednou s plánováním.

POZNAMKA: Mám jeden TweetDeck co běží v „soukromém“ profilu a do něj napojený profil @medvidekpu, @poohcz, @justitcz, @feeditcz, @bookzcz i @365tipu – ten první kompletně (newsfeed, notifikace), ty duhé pouze zmínky a přímé zprávy – to proto, že je dobré sledovat, co vám lidé na Twitteru píší a včas jim moci odpovědět. Na Facebooku tohle řeší upozornění – tam se spravuje vše přes jeden účet, něco co Twitter stále neumí. Podobně je použit TweetDeck v prohlížeči 365tipů, kde jsou navíc ještě připojeny @rychlofky. V případě potřeby mi to umožňuje i rychle něco tweetnout či retweetnout na některý z oněch dalších účtů.

2018-01-17 07_41_33-TweetDeck.png

TIP: V Jak na Facebooku bezpečně používat více osobních profilů? zjistíte, že profily v prohlížeči mohou chránit před snahou Facebook mazat účty tam, kde potřebujete mít (spravovat) více osobních účtů

Využít Oblíbených aby se na nic nezapomnělo

2018-01-17 07_42_55-.png

Není dobré se spoléhat na to, že se vám vždy otevře vše jako při posledním zavření – může se to nepovést, nebo prostě můžete chtít začít v nějakém výchozím stavu – každé z pracovních prostředí pro tohle využívá Oblíbené – zpravidla přímo v liště mám těch 5-10 základní věcí, které se vždy otevírají (Mail, Twitter, Facebook, Buffer, Linkedin, Instagram, Google Drive, TweetDeck, HootSuite nejčastěji). Tohle se hodí i při vytvoření další kopie prostředí na novém počítači.

Případné řešení „co máte otevřeno“ viz Jak synchronizovat otevřené záložky mezi různými prohlížeči (a počítači)

Pokud projekt vyžaduje nějaké monitorování webů či profilů, tak i k tomu slouží Oblíbené – jednotlivé položky či celé složky (ty lze otevírat najednou).

TIP: Jak na skupiny záložek v Chrome a k čemu možnost seskupit záložky může být užitečná

POZNÁMKA: Blokování inzerce probíhá v jednom jediném profilu, tom „soukromém“ – to protože, že v něm probíhá většina hledání a čtení věci na webu a každá ušetřená minuta je cítit. V jiných profilech je vše bez blokování, pomáhá to i v tom, že stále vím co kde pobíhá za (divné) inzeráty a to se hodí. Eliminace inzerce je navíc podstatná na notebooku v okamžiku, kdy jsem připojený přes mobilní internet.

Pokud chcete mrknout na předchozí díly téhle volné série:

TIP: Celé tohle vlastně tak trochu patří i souhrnu ‣ GTD aneb jak prorazit prokrastinaci