V Jak na Instagram Příběhy (Instagram Stories) je poměrně rozsáhlý návod jak fungují Příběhy (Stories) na Instagramu. Zvláštní druh příspěvků (okopírovaný od Snapchatu) oddělených od klasického Instagramu. Přinesly Instagramu zásadní růst a popularitu mezi dětmi a mládeží a Instagramová aplikace tak obsahuje dvě rozdílné sociální sítě – klasické příspěvky (svislý newsfeed, zůstávají stále) vs Příběhy (vodorovný newsfeed, jednotlivě mizí po 24 hodinách).
Je nutné vědět, že „dva Instagramy“ je skutečně nutné brát vážně. Klasické příspěvky a Příběhy mají rozdílné cílové skupiny a liší se i způsobem využití. V ideálním případě byste v marketingu na Instagramu měli využívat oba způsoby, ale je nutné myslet i na to jakou cílovou skupinu (fanoušky) máte a čeho chcete dosáhnout.
Klasický Instagram | Příběhy (Stories) | |
Trvání | Trvalé, zůstávají na profilu | Okénko příběhu po 24 hodinách mizí, lze ukládat do Highlights/Zvýraznění |
Počet | Neomezený | Maximálně 100 okének |
Formát | Čtverec, obdélník na výšku, na šířku | Pouze na výšku |
Provedení | Foto, video, karusel (více fotek) | Foto, video |
Video | 3 až 60 sekund | Do 15 sekund, Live Video Streaming |
Rozměry foto/video | 1080 x 1080, 1080 x 608 (1.91:1), 1080 x 1350 (4:5) | 1080 x 1920 (9:16) |
Efekty | Pouze (foto)grafické filtry | Grafické filtry, přelepky, aktivní prvky, animované GIFy |
Text | V popisku a v komentářích | Jedině jako součást obrázku |
Hashtagy | Max 30 hashtagů v popisku a komentářích | Jeden v nálepce, omezeně v textu |
Vyhledatelnost | Trvalá, přes hashtagy a polohu | Prakticky nulová (24 hodin života je málo), přes hashtagy a polohu |
Styl a kvalita | Kvalitní fotografie a videa stále hrají zásadní roli | Prakticky cokoliv, hlavně když to má charakter příběhu a omalovánek se spoustou přelepek, nálepek, emotikonů a animovaných gifů. Živé věci jsou výhodou |
Dosah | Malý (5-20 % z fanoušků podle velikosti účtu) | Extrémně malý (okolo 5 %) |
Omezení algoritmy | Zásadní, klasický newsfeed není chronologický a Instagram ovlivňuje komu vás ukáže | Prozatím minimálně, vodorovný newsfeed upřednostňuje ty co umísti na počáteční pozici ale nic z okének Příběhu nevynechává |
Kdo uvidí | Fanoušci i ne-fanoušci (přes vyhledávání) | Prakticky pouze fanoušci (zásadní omezení) |
Cílovka | Dvacet a výše, děti a mládež klasický Instagram používají stále méně. | Děti (do 15 let) a mládež (do 20 let), čím starší, tím méně používají Příběhy |
Zapojení | Komentáře, Líbí, sdílení do Příběhů, | Pouze možnost reagovat přímou zprávu |
Sdílení | Příspěvek lze sdílet do Příběhu. Nelze sdílet cizí příspěvek do vlastních příspěvků (jde to obejít) | Příběh nelze sdílet, pouze poslat Přímou zprávou (DM). Obejít to jde jedině přes screenshot (Jak na Instagramu sdílet příběh někoho jiného) |
Komentáře | Pod příspěvkem | Žádné, jedině reagovat DM (Přímou zprávou) |
Opravitelnost | Lze opravit popisek, označit další účty, změnit ALT text | Žádná, smazat okénko a nahrát/vytvořit znovu |
Označování | Další účty ve fotografii i komentářích, poloha | Nálepka zmínky a zmínka v textu, nálepka polohy |
Sdílení na další sítě | Facebook osobní i Stránka, Twitter, Tumblr, VK a další | Pouze na Stránku na Facebooku |
Statistiky | Zhlédnutí a pár dalších údajů | Zhlédnutí a konkrétní účty, které každé okénko viděly |
Způsob prohlížení | Rolování svislým newsfeedem, nutná interakce, videa se přehrávají automaticky | Automaticky se posouvající svislý newsfeed, bez interakce, velmi nízká míra pozornosti (prostě jim to běží v mobilu) |
Vliv na růst fanoušků | Pokud děláte dobře tak slušný (hashtagy, poloha, označování dalších účtů) | Prakticky nulový, jedině přes označování dalších účtů a šanci, že to dostanou do svých Příběhů |
Odkazy | Příspěvky neumí klikací odkazy (jedině jako placená reklama) | Příběhy umí swipe up, ale musíte mít přes 10 000 fanoušků |
Vkládání | Mobilní telefon, Creators Studio nebo trik s F12 | Pouze na mobilním telefonu |
Frekvence zveřejňování | Několik příspěvků týdně plně postačí | Několik okének denně (opravdu) |
Placená reklama | Ano | Ano |
Co vědět k Stories vs. příspěvky
Stories slouží k vyprávění příběhů, jmenují se tak a měly by tak fungovat. Jsou příležitostí pro živé věci, ad hoc a nevyžadují tak vysokou kvalitu jako klasické příspěvky. Jsou určeny hlavně pro mladé, klasické příspěvky pro starší a staré. Využívat byste měli oboje, ale když nebudete využívat Příběhy, tak se nic hrozného nestane. Když ale nebudete využívat klasické příspěvky, váš účet nebude mít jak růst. To Příběhy zajistit neumí.
S Příběhy oslovujete prakticky exkluzivně jenom stávající fanoušky a oslovujete jich velmi málo – Příběhy mají výrazně nižší dosah než klasické příspěvky.
Tím že okénko Příběhu zmizí po 24 hodinách nefungují dobře vy vyhledávání – hashtagy, geolokace ale určitě nepodceňujte, stejně jako označování dalších účtů pro upozornění na to, že existuje (označit můžete nálepkou nebo @zmínkou v textu). K hashtagům ve Stories viz Jak do Příběhů (Stories) na Instagramu přidat více hahstagů. A co hashtagy v Stories? Kompletní návod
TIP: K hashtagům viz Jak zjišťovat potřebné hashtagy k příspěvkům na Instagramu. Kompletní návod
S Příspěvky oslovujete vlastní fanouška. ale díky neomezené životnosti, hashtagům a geolokaci (oboje opravdu musíte používat) budou vaše příspěvky oslovovat i zcela cizí lidi, kteří se fanoušky stát mohou (protože je najdou přes vyhledávání). Příspěvky lze navíc sdílet do Příběhů, takže doufejte, že to jiní lidé budou dělat (a vy to dělejte do svých Příběhů a nezapomeňte označit účet ze kterého sdílíte, jinak se o tom nedozví).
Příběh můžete proměnit na vlastní příspěvek – buď dokud ještě existuje (popotáhněte nahoru a najdete tam ikonku s šipkou vzhůru, viz obrázek výše) nebo z archivu příběhů/příspěvků. Okénka příběhů můžete i ukládat do galerie telefonu (buď už při vytváření nebo později dle potřeby, ikonka s šipkou dolů) a můžete z nich dělat příspěvky (včetně karuselu) touto cestou. Hodí se to i pro pozdější zopakování v Příbězích. Více okének lze ukládat i jako video (kulatá ikonka s šipkou dolů). Detailně popsané je to v Jak z příběhů na Instagramu udělat klasické příspěvky? A proč to dělat
Příspěvek lze nasdílet do Stories/Příběhů a hodí se to hodně pro cizí příspěvky. Ty totiž do vlastních příspěvků přímo dostat nemůžete – jak na to je popsané v Jak na Instagramu sdílet příspěvky z jiných účtů na vlastní účet? Jak na Instagramu sdílet fotku?
Klasické příspěvky stále vyžaduji kvalitu fotografií. Mají jen fotografické efekty, zatímco Příběhy jsou trochu cirkus plný různorodých věcí co přes fotku či video můžete lepit – přelepky, emotikony, animace/GIFy, samozřejmě klasické filtry ale také řadu foto-manipulací a foto-efektů ovlivňujících i videa. Nic nebrání tomu, abyste si i s Příběhy vyhráli, hodně zkoumejte cizí Příběhy abyste poznali co všechno se dá dělat.
Klasické příspěvky jsou jen statické (fotka či několik fotek, video) zatímco Příběhy mají řadu interaktivních prvků v podobě přelepek (např. ankety, odpočítávání, můžete se ptát fanoušků, kvíz, vybírat peníze), můžete doplnit i hudbu, je zde řada efektů statických i dynamických. Tohle všechno se musíte naučit a navíc stále sledovat co je nového, Instagram často doplňuje nové vychytávky. Je zde i základ v rozdílu toho co chtějí mladí (líbí se jim cirkus Příběhů) a co chtějí staří (líbí se jim kvalita a jednoduchost příspěvků).
Jediná možnost jak zachovat veřejně obsah ze Stories/Příběhů je dávat je do Zvýraznění/Highlight (kolečka nad fotkami ve vašem profilu, mrkněte na obrázek vpravo). Dělejte to, návod najdete v Jak používat Zvýraznění (Stories Highlights) v Příbězích na Instagramu? Dají se tím vytvářet zajímavé tematické kolekce, kterou jsou přístupné pro někoho kdo vstoupí na váš profil.
Opět platí – zkoumejte jakým způsobem to dělají jiné účty. Pomocí v tom mohou právě ona „kolečka“ na profilu, většinou jsou tam archivy nejlepších Příběhů.
S klasickými příspěvky si můžete hrát s ohledem na to jak se zobrazují v klasickém tří sloupcovém zobrazení na vašem profilu, viz Mám na Instagramu organizovat příspěvky „do sloupců“ a vůbec si nějak hrát s maticí příspěvků na profilu?
TIP: Neuškodí váš Instagram přepnout na Firemní či Tvůrce, ale může to znamenat, že budete mít výrazně nižší dosah. Na druhou stranu, u klasického účtu to stejně nemáte jak poznat (budete to vědět jenom u Příběhů). Jak to udělat najdete v Účet tvůrce, firemní účet a osobní účet. Jak je to s typy účtu na Instagramu a co je jiného pro Tvůrce a Proč přepnout na Instagramu na firemní (business) účet?
Příběhy nemají komentáře (ani Líbí) a tím ani popisky/text. Ten je ale do okénka možné dávat (viz Příběhy na Instagramu mají „textový“ režim. Jak používat Type Mode ve Stories?) a určitě se nebojte toho využívat. Je několik možnosti fontů, lze měnit barevnost, po dopsání pozici, velikost, rotovat. Textů je možné vkládat víc.
TIP: Vytváření Příběhů je dost dobrý grafický editor, který můžete používat i pro přípravu klasických příspěvků (i pro jiné sociální sítě). Příběhy samozřejmě můžete vytvářet i řadě dalších aplikací a programů.
U klasických příspěvků s ohledem na kvalitu je dobré to nepřehánět s počty – několik příspěvků týdně postačí. U Příběhů to ale neplatí, tady byste měli jít do několika Příběhů denně a vůbec se toho nebát. Ostatně viz Jak často zveřejňovat příspěvky na Instagram? A co si počít s Příběhy?. Příběhy tomu pomáhají i tím, že můžete najednou vložit několik fotografií a nedělat to jednotlivě (Jak vytvořit (na Instagramu) příběh z více fotografií?). Stejně tak při natáčení videa dojde k automatickému rozdělení do max 15 sekundových blogů co se vloží za sebe.
Nezapomeňte, že v Instagramu v rámci Přehledy/Insights (Profil -> menu -> Insights) je možné se dostat k archivu příspěvků i příběhů, hlavně ale v Profil > menu -> Archive – ověřte si, že máte archivaci zapnutou, odtud se dobře vytvářejí výše zmíněné Highlihts/Zvýraznění.
V Nastavení Příběhů (dá se vyvolat při zobrazeném okénku ale je i v Nastavení vašeho účtu) si zcela určitě zapněte
- Ukládat do galerie fotoaparátu/Save to camera roll
- i již zmíněné Archivovat/Save to archive
- A také rozhodně povolte Umožnit ostatním sdílet v příbězích/Allow resharing to stories (vaše příspěvky mohou další účty sdílet do svých Příběhů)
- a Povolit sdíleni ve zprávě/Show sharing as message (vaše Příběhy bude moci někdo cizí poslat přímou zprávou dalším lidem).
- Zapíná se zde i Sdílet příběh na Facebooku/Share your story to Facebook což se také může hodit (sdílí se do Příběhů na vašem soukromém profilu nebo připojené Stránce).
TIP: Zdejší ‣ Návod pro Instagram obsahuje množství dalších tipů a triků pro Instagram