TIP#874: Jak zjišťovat potřebné hashtagy k příspěvkům na Instagramu. Kompletní návod

Hashtagy na Instagramu jsou nepostradatelná věc. Pokud je nebudete používat, nikdo vaše fotografie nenajde. Jejich použití může znamenat zásadní rozdíl mezi stagnujícím neviditelným účtem a rostoucím účtem s vysokým zapojením. Hashtagy slouží k nalezení fotografií, takže je ve vašem zájmu dostat ke každé fotce co nejvíce (30 je maximum) dobře zacílených hashtagů.

Dobře zacílených znamená, že odpovídají obsahu vaší fotografie a zároveň patří mezi používané. Ideálně mezi nejvíce vyhledávané, ale tyhle informace Instagram neposkytuje, takže musíte zůstat u snahy použít ty nejvíce hledané. Byť tedy s tou výhradou, že ty opravdu masově používané nemusí přinést žádné návštěvníky, prostě se v příliš velké konkurenci nedokážete ve vyhledávání dostat dostatečně dopředu. Proto je vhodné myslet i na nějaký ten „long-tail“, tedy ne úplně masově používané hashtagy.

Komplikace přichází ještě v podobě jazyka kterým je váš účet. Chcete-li získávat návštěvníky účtu, tak musíte jít po hashtazích, které jsou v některé z masově používaného jazyka – angličtina v případě „českých“ účtů je dost jasná nutnost, byť vám to bude přivádět hlavně uživatele ze zahraničí. České hashtagy byste ale neměli zatracovat, protože přeci jenom se vám (zejména ve firemních účtech) poněkud více bude hodit česká audience. Z těch aktivních a používaných může být podstatné zkoušet ruské a německé.

POZOR: Při určování hashtagů byste navíc měli dávat pozor na hashtagy zapovězené, ty které Instagram potlačuje a mohou vám přinést shadowban. Což je trochu komplikované, protože zapovězené hashtagy se neustále mění a měli byste si tedy své často používané sady hashtagů velmi často prověřovat.

Jak určit jaké hashtagy dát k příspěvku?

Pokud chcete najít nějakou jednoduchou cestu jak najít správné hashtagy pro příspěvek, tak je tu špatná zpráva. Jednoduchá cesta neexistuje. Měli byste se navíc opravdu snažit pro každý příspěvek najít unikátní sadu hashtagů, opakování stále stejné sady není dobré. Není totiž ani dobré jich tam „narvat“ opravdu oněch třicet, tedy maximum. Je lepší se držet někde okolo desítky, maximálně dvacítky, a každý příspěvek používat trochu jiné. Pomůžete si tím k lepšímu „zásahu“ napříč hledanými hashtagy.

Nalezení správných hashtagů je dáno tím, že si vyberete pár nejvíce zásadních hashtagů co popisují danou fotografii a poté se pokusíte najít nejvíce používané příbuzné (související) hashtagy. Z toho co zjistíte si vytvoříte sadu, kterou použijete.

Což můžete dělat ručně a prostě odhadovat, tedy za předpokladu, že hodně studujete jaké ostatní účty používají hahstagy (a dobře umíte angličtinu či onen další jazyk). Po určité době budete například s jistotou vědět, že k fotce kočky můžete dávat hashtagy jako #cat #cats #catsofinstagram #catstagram #catsofprague (ten poslední je tak trochu „český“) a pár dalších. Těch kočičích je ale ještě více, navíc vaše fotka (či video) může obsahovat něco, co volá po použití dalších hashtagů.

TIP: Další tipy týkající se hashtagů na Instagramu : Jak na Instagramu hledat víc hashtagů než jeden?, Jak přidám hashtag na Instagram? A vlastně nejenom na Instagram a Instagram a hashtagy, jdou opravdu dobře dohromady

Nástroje co vám to zjednoduší.

Jeden hodně povedený je displaypurposes.com stačí napsat jeden čí více „počátečních“ hashtagů a objeví se vám návrh sady souvisejících – z těch si můžete vybrat, omezit počet, zkopírovat si je pro okamžité použití. Display Purposes můžete využít i tak, že si vytvoříte několik univerzálních sad dopředu a uložíte si je.

PŘÍKLAD: K oné „cat“ výše použité vám to navrhne #catsofinstagram #cats #catstagram #instacat #kitty #kitten #catlover #猫 #meow #catoftheday #ねこ #neko #gato #고양이 #ilovemycat #catsagram #catlovers #kittens #bestmeow #animal #petstagram #pets #ねこ部 #cats_of_instagram #ネコ #lovecats #cat_features #katze #animals #cutecat – na návrhu je dobře vidět, že může být opravdu vhodné používat i hashtagy jiné než anglické. Byť, jak už bylo řečeno výše, případní zahraniční fanoušci vám z hlediska marketingu či prodeje moc nepomohou.

Display Purposes má jedinou vadu, české hashtagy prakticky nemůžete zkoumat. Důvodem je to, že fotek s nimi není dostatek, takže není možné spočítat další související. Což není až tak vada Display Purposes, jako prostě vlastnost naší malé české Instagramové komunity. Mimo to je ale Display Purposes zajímavý ještě tím, že umí vizualizovat vztahy mezi hashtagy. A také zobrazit mapu s používanými hashtagy.

2017-08-27 18_35_15-Display Purposes _ Photo Hashtags for the Modern Trollop.png

Pokud chcete něco podobného, ale jako mobilní aplikaci, tak zkuste Focalmark (iOS, Android). Jde na to ale jinak, nezačínáte hashtagem, začínáte výběrem stylu/obsahu fotografie (můžete jich vybrat víc, pro lepší „popis“, zemí a čím jste ji pořídili. Vygeneruje vám poměrně obecné hashtagy, které odpovídají stylu, místu i nástroji pořízení. Nemůžete tedy nechat „najít“ vhodné hashtagy podle nějakých konkrétních počátečních. Což neznamená, že by snad Focalmark byl špatný, hodí se pro rychlé využití přímo na mobilním zařízení. Tvůrci navíc říkají, že nabízené hashtagy jsou kontrolované a vybrané lidmi.

2017-08-27 16.38.20.png

Třetí zajímavá možnost je AutoHash (Android pouze). Měl by umět „analyzovat“ obsah fotografie a podle toho navrhnout vhodné hashtagy, včetně přizpůsobení geolokaci. Posoudit nakolik opravdu pozná obsah fotky by vyžadovalo hodně zkoumání, ale návrhy působí použitelně a občasné věci co se vám nelíbí či nehodí je tak jako tak dobré vyhodit.

TIP: Pokud jde o aplikace pro vytváření/určování hashtagů, tak většinou fungují tak, že vám hashtagy vloží do schránky (clipboardu) a vy si pak buď vložíte fotku přes sdílení nebo přímo a poté ze schránky přidáte do popisku či komentáře.

2017-08-28 07.46.13.png

Nezapomeňte, že vyhledávání přímo v aplikací Instagramu umožňuje hledat hashtagy a poté co si zobrazíte fotky s konkrétním hashtagem, tak vám ukáže související hashtagy. Je to ten nejzákladnější nástroj pro hledání správných hashtagů, ale také je nejpomalejší a pracný. Na webu související bohužel nezobrazuje.

Je běžné, že různorodé aplikace pro přípravu fotek a práci s účtem mají nějakou tu funkčnost, která umí hledat hashtagy a pracovat s nimi. Zkusit můžete třeba Preview, ale je jich řada. Osobně považuji použití výše uvedeného Display Purposes a AutoHash/Focalmark za užitečný základ.

Další možnosti

  • hashtagify.me je další, už dříve zmíněná pomůcka, pro hledání hasthtagů, ale Instagram umí jenom v placených plánech.
  • www.tagblender.net má předpřipravené sady hashtagů pro určité kategorie (například Animals a poté Cats, Dogs, atd). Tady pochopitelně neočekávejte, že v těchto sadách bude něco česky
  • ww.hashtagsforlikes.co má jak web, tak aplikaci pro iOS a Android, stejně jako předchozí má hotové sady pro různé kategorie
  • www.instagramtags.com opět nabízí předpřipravené sady podle toho o čem je váš příspěvek
  • www.all-hashtag.com je zvláštní tím, že generuje hashtagy podle vyhledávání shody s textem, co jste zadali. Shody textové, nikoliv významové. Což se někdy může hodit.
  • keyhole.co je už taky někde dříve zmíněná a je to spíše analýza výskytu určitého hashtagu, která vám umožní najít i související
  • www.trendsmap.com je zaměřený spíše na nalezení lokálních hashtagů. Dobře tam uvidíte, jak malý je český Instagram v porovnání s těmi ostatními.
  • websta.me/hot vedle správy účtů umožňuje hledat hashtagy a zobrazí související, včetně počtu výskytů

Proč použít pět teček? A kam ty hashtagy dát?

2017-08-28 07.49.05.pngHashtagy můžete dát hned do „popisku“ fotografie (ve skutečnosti je to první komentář). V řadě případů je doporučováno je ale dát jako komentář po nahrání fotografie. Což se může hodit i k tomu, že je můžete přidat z webu a nemusíte se trápit hashtagy při pořízení fotky. Ano, nezapomeňte, Instagram můžete spravovat i z webu

TIP: Mám hashtagy na Instagramu dávat přímo k příspěvku nebo je mohu dávat do komentářů? ukáže, že je opravdu můžete dávat i do komentářů.

Řada zdrojů doporučuje, abyste před vlastní sadu hashtagů dali pět teček, každou tečku na samostatný řádek. Dělá se to proto, aby se hashtagy „schovaly“ a nebyly rovnou ukazované u fotky (při rolování v newsfeedu/timeline). Takto vytvořený komentář totiž Instagram „sbalí“ a nebude ho ukazovat celý.

Kolik hashtagů dávat?

Někde výše už zaznělo, že maximálně lze dát 30 hashtagů. Instagram udržuje toto omezení napříč popiskem i všemi dalšími komentáři, takže někde sice radí „vždy použijte maximum“, ale já bych v tomhle byl opatrnější. A případně si i nechal rezervu pro přidání dalších. Příliš hashtagů navíc občas poněkud odrazuje a děsí návštěvníka. Zkuste jich tam dávat méně, dvacet pokud to chcete hodně tlačit, okolo deseti, pokud máte dostatek fotografií a chcete aby váš Instagram vypadal dobře.

Minimální počet? Osobně bych řekl, že sedm bude tak akorát.

TIP: Zdejší ‣ Návod pro Instagram obsahuje desítky dalších užitečných tipů týkajících se Instagramu.

Pamatujte i na to, že je potřeba mít dostatek příspěvků a u nich i různorodé hasthtagy, k tomu viz i  Jak často zveřejňovat příspěvky na Instagram? A co si počít s Příběhy?

Jak poznáte, jak hodně se nějaký hashtag používá?

Tohle je snadné, prostě na webu Instagramu (nebo v aplikaci na mobilu) zkuste hashtag najít, řekne vám kolik příspěvků daný hashtag používá. Není to za celé období existence Instagramu, ale za nějaké blíže neurčenou „poslední dobu“.

TIP: V Instagram umožňuje sledovat hashtagy. Zajímavá a užitečná funkce zjistíte, že od prosince 2017 umožňuje Instagram vedle sledování účtů sledovat i hashtagy

2017-08-28 07_51_15-#catsofinstagram • Fotky a videa na Instagramu.png

Tady obecně platí, že ty absolutně nejvíce používané hashtagy nejsou ideální. Jak už bylo řečeno výše, dostanete se do příliš velké konkurence. Lépe tedy uděláte, pokud půjdete po méně používaných hashtazích – u těch „velkých“ a „světových“ je dobré jít po něčem co má okolo půl milionu výskytů. Nemusíte se ale bát jít ani po těch, které mají desítky tisíc. U specificky českých navíc tahle čísla zkuste dělit tak, minimálně, stovkou.

Některé z výše uvedených pomůcek pro analýzu umí také zjistit jak hodně je nějaký hashstag používaný. Viz například výše zmíněny websta.me/hot. Tady bohužel platí, že hodně chybí možnost zjistit hledanost – počet použití totiž nemá s hledaností žádnou přímou souvislost.  

TIP: Chcete se naučit používat Instagram? Školení Instagram pro firemní i osobní marketing vám přesně tohle přinese. Podívejte se na volné termíny tohoto školení Instagramu v Dobrém webu.

Reklamy