O hashtazích už byla na @365tipu řeč několikrát (třeba o tom, že hashtagy na Facebooku nefungují a co je to #ff/#ffcz na Twitteru). A pak je tu samozřejmě povídání o tom co to vůbec hashtagy jsou a jak fungují a také něco o štítcích, což u obsahu je obdoba hashtagů. Ale je dobré se k hashtagům vrátit, protože na Instagramu jsou přeci jen podstatně jinak využívané. A také umí jiné věci.
TIP: K Instagramu tu taky jsou některé starší věci, které by se vám mohly hodit (proto má svůj štítek), ale jeden z těch užitečnějších a delších tipů je Jak se dozvědět více o tom jak funguje účet na Instagramu, nějaké ty analytické nástroje.
Hashtagy jsou na Instagramu dost zásadní nástroj pro objevování – tamní vyhledávání totiž umí vyhledávat jenom v hashtazích, takže i používání hashtagů je u fotografií dost zásadní nutnost. Jakkoliv se vyplatí to nepřehánět (některé analýzy říkají že vhodné maximum hashtagů je do osmi, ale ideální jsou tři až čtyři).
Hashtagy uživatelé Instagramu použijí tak, že u zajímavé fotky si většinou přes připojené hashstagy zkusí najít další podobné fotky. Stejně tak dělají to, že si přímo hledají hashtagy – pokud si to zkusíte, tak uvidíte, že Instagram má na hashtagy našeptávač a ještě říká, kolik fotografií s tím hashtagem tam je (tohle můžete a budete používat při vkládání fotek). Je dobré vědět, že to není celkové množství fotek na Instagramu, ale je to jenom z nějakého omezeného vzorku.
V hledání si navíc klient pro Instagram pamatuje posledních několik hashtagů, které uživatel hledal, takže je snadné si tam udělat malý seznam toho co vás zajímavé a pravidelně se k němu vracet.
A protože Instagram je opravdu hodně na hashtazích postavený, měli byste se opravdu snažit k fotografiím hashtagy přidávat – samozřejmě ty relevantní. Nedělejte obvyklou chybu, se kterou se setkáte příliš často – tedy že někdo napíše popis fotky a pak každé slovo promění v hashtag.
TIP: Instagram, naštěstí, dovolí maximálně 30 hashtagů na příspěvek. Je jedno jestli je budete psát malými či velkými písmeny, ale mezery do nich nedostanete. A vyhněte se háčkům a čárkům.Pokud má hashtag víc slov, tak se prostě píší dohromady.
Nejpoužívanější hashtagy jsou začátkem
Při snaze používat hashtagy nezapomeňte, že je dobré si předem zjistit jaké hashtagy jsou nejpoužívanější – můžete toho využít, protože je zde šance, že se vám podaří na fotku přilákat uživatele, kteří je budou hledat. Dejte si pozor, aby ale fotka odpovídala vyvolanému očekávání, protože jedině tak uživatelé případně účet začnou sledovat.
V době psaní tohoto tipu (a tvorby té jednoduché „infografiky“ v Canvasu) byly nejpoužívanější hashtagy (celosvětové) #love #instagood #me #tbt #cute #follow #followme #photooftheday #happy #tagsforlikes #beautiful #selfie #girl #picoftheday #like4like. Když se na některé z nich podíváte, tak je vám jasné, že mají i nějaké významy (#follow, #followne, #tagsforlikes či #like4like) a pokud je použijete, přilákáte záplavu spammerů.
Nejvíce užívané hashtagy pro Instagram najdete například v top-hashtags.com/instagram (odtamtud pocházejí výše uvedené) či www.websta.me.
Pro české prostředí je zde stále www.obrazeni.cz, ale možnosti žebříčku jsou tam dost omezené (ale lepší než nic). Užitečné může ale být i www.tagsforlikes.com, které na to jde přímo tak, že vám dá posloupnost hashtagů, kterou byste „měli“ přidat k fotografií. A má je tříděné i tematicky.
TIP: Podle výše uvedeného Tagsforlikes.com byste měli vzít všechny následující hashtagy a přidat je k fotce. Berte to s rezervou, ale bohužel to takhle dost často funguje: #love #TagsForLikes.com #TagsForLikesApp #TFLers #tweegram #photooftheday #20likes #amazing #smile #follow4follow #like4like #look #instalike #igers #picoftheday #food #instadaily #instafollow #followme #girl #iphoneonly #instagood #bestoftheday #instacool #instago #all_shots #follow #webstagram #colorful #style #swag
TIP: Pro práci s Instagramem (a nejenom s hashtagy) se vám bude hodit třeba www.iconosquare.com, ale i některé další nástroje uváděné v tipu Jak se dozvědět více o tom jak funguje účet na Instagramu, nějaké ty analytické nástroje.
Kontrola používání hashtagů je samozřejmě tou první zásadní věcí, kterou byste měli udělat, než se nějaký rozhodnete používat. Stejně jako na Twitteru i tady platí, že nemá smysl vymýšlet hashtagy nové. Jedině pokud (což je nejčastější případ) pořádáte konferenci nebo (další častý případ) chcete rozjet nějakou kampaň, kterou právě ten váš originální hashtag bude doprovázet.
Velmi užitečné: Jak zjišťovat potřebné hashtagy k příspěvkům na Instagramu. Kompletní návod a ještě Jak zjistím nejsledovanější (nejhledanější) hashtagy na Instagramu?
Proč by konference či akce měla mít hashtag a jak s ním pracovat vám ukáže jedno praktické využití hashtagů.
Pokud budete hashtagy vynechávat, připravíte se o příležitost
Závěr? Obrázek v záhlaví obsahuje šperky z www.luciemarkova.com. Spolu s následující nádhernou steampunkovou sponou jsem právě tyhle obrázky používal pro testování. Spojeném právě se sadou „jewelry“ se týkajících hashtagů. A závěr je prostý – pokud budete hashtagy vynechávat, připravíte se o příležitost.
Reakce na fotografie s hashtagy je výrazně jiná (vyšší), než na obrázky bez hashtagů. Revoluce se nekoná, ale to určitě můžete ovlivnit hlavně tím o jaké obrázky půjde.
TIP: Proč jsou některé hashtagy na Instagramu zapovězené? Jak je zjistím a jak se jim vyhnu? je poměrně dost důležité čtení, než se s hashtagy dostanete do zbytečných potíží.
TIP: V Instagram umožňuje sledovat hashtagy. Zajímavá a užitečná funkce zjistíte, že od prosince 2017 umožňuje Instagram vedle sledování účtů sledovat i hashtagy