TIP#1264: Jak skončit s Facebookem. Návod pro provozovatele weby, firmy a podnikání

Chcete udělat něco užitečného pro vaše návštěvníky či čtenáře? Odstraňte ze svého webu Facebook, přestaňte si na něm kupovat reklamu (stejně je to plýtvání penězi s pochybnými výsledky) a smažte Stránky a Skupiny, které na Facebooku používáte. Připadá vám to složité a možná nemožné? Nejste si ani jisti tím, co všechno vás čeká? Pojďme to zkusit rozebrat.

1) Začněte tím jednodušším. Odstraňte z webu sdílecí prvky, komentáře a tlačítka Líbí. Prostě jakékoliv prvky, které jste si  tam v minulosti přidali. Můžete to udělat velmi rychle a hned – dnes už totiž skoro nikdo tyhle věcí nepoužívá. Ochráníte tím soukromí návštěvníků, nebudete muset řešit GDPR, váš web zhubne i až o několik set kilobajtů zbytečně přenášených dat. Odstranit zpravidla postačí onu knihovnu co natahujete kdesi na konci stránky a umístěné sdílecí prvky. Prostě všechno pryč.

TIP: Rovnou můžete odstranit i prvky z Twitteru, Linkedin a Pinterestu (nikdo to už nepoužívá tak jako tak, v mobilu se sdílí jinudy) a Google+ (ten v dubnu zruší, takže co s tím jiného). Viz Mám dávat na web sdílecí prvky ze sociálních sítí? Dává to ještě smysl?

2) Zrušte přihlašování přes Facebook – to už může být trochu pracnější (budete se muset ujistit, že lidé co se založili účet před Facebook budou vědět jak si ho „převést“ na klasický účet s přihlášením e-mailem a heslem), ale je to velmi vhodné. O tomhle i viz Sociální přihlašování? K čemu je to dobré. A na co si dát pozor. Tentokrát i pro tvůrce webů a Jak aplikace založené přes Facebook převést na klasické přihlášení e-mailem? Včetně Spotify

TIP: Ohlídejte si, abyste si věci z Facebooku nezavlekli zpět na web v nějaké knihovně – ať už na klientské či serverové straně.

3) Přestaňte dávat peníze do reklamy na Facebooku (a Instagramu, WhatsApp a Messengeru). Jak už je napsáno výše, stejně to nijak extra nefunguje. Jsme v Česku, takže cílení na Facebooku je mizérie a je dost jisté, že stejně platíte za něco co se vůbec neudálo. Ať už pro klasické podvody v internetové reklamě nebo prostě proto, že si to Facebook všechno počítá a „optimalizuje“ ve svůj prospěch.

TIP: Tohle možná bude nejtěžší, pokud reklamu na Facebooku aktivně používáte. Zkuste ty peníze dát do jiných forem – reklamu přes Google, Seznam, RTB, e-mailingy, retargeting mimo Facebook, atd. Důraz dávejte na to co je vaše a nikoliv placené.

4) Odstraňte a přestaňte používat Facebook Pixel. Mimochodem jednu z nejvíce šmírujících věcí, kterou ještě média v zahraničí ani neobjevila. Vaši zákazníci si nezaslouží aby Facebook věděl na jaké zboží se dívají, jaké zboží kupují, jak často něco objednávají.

5) Zrušte Stránky na Facebooku. Což bude pro některé těžké, pro jiné nemyslitelné. Možná vám pomůže, že bez placení už stejně prakticky nefungují (a bude hůř). Celý ten cirkus s marketingem přes firemní profil už není to co byl. Patří sem i zrušení Skupin (Groups) a Událostí (Events). Stejně tak jako zrušení instagramových profilů. To se bude zdát jako obzvlášť šílené, ale pokud si spočítáte jak náročné to je, jak obtížně je to převést na něco hmatatelného, tak to nakonec bude rozumné řešení. Zrušení Stránky viz Jak smazat Stránku (firemní profil) na Facebooku?, další viz Jak zrušit Skupinu na Facebooku a Jak smazat instagramový účet?

POZNÁMKA: Nejenom že přestanete dávat peníze do získání rozumného dosahu, ale ušetříte až desítky tisíc korun měsíčně za to, že tam prostě jen donekonečna dáváte obsah.

6) Konec s podporou zákazníku na Facebooku, Messengeru a WhatsApp. Máte telefon, máte e-maily. A hlavně, máte web – Stejně moc dobře víte, že podpora zákazníků na Facebooku je dlouhodobě jedna z nejhorších věcí, která se kdy objevila. Není nutné abyste tam byli a (pardon že to tak řeknu) dělali 24/7 šašky. To už bude lepší, když si na webu zprovozníte v zásadě totéž jako je komunikace se zákazníky na Facebooku, tedy nějaký ten chat napojený na CRM – technicky schopných řešení se najde dostatek.

TIP: Můžete před zrušením udělat přechodnou fázi. Na firemní sociální profily dát upozornění a rozloučení. Do Stránek, Messengerů či WhatsApp dát automatické odpovědi, které upozorňují na možnosti kontaktu e-mailem, telefonem či na webu. Nechte to běžet tak dva měsíce, pak oznamte definitivní konec a po týdnu všechno zrušte.

7) Provozujete mobilní aplikaci? Pokud v ní máte cokoliv s Facebookem, zrušte to co nejrychleji. Ani netušíte co všechno se z vaší aplikace přenáší do Facebooku (viz Populární aplikace na Androidu odesílají data Facebooku aniž by o tom uživatelé věděli). Žádnou funkčnost Facebooku už v mobilních aplikacích nepotřebujete, doba kdy se to dalo využívat pro virální šíření je nenávratně pryč. Velmi bedlivě si ohlídejte, abyste si do aplikace nepřidali nějakou knihovnu, která vám tam Facebook zavleče zpět.

8) Máte nějaká data o vašich uživatelích získaná přes Facebook API? Zrušte je, smažte je, vůbec to neřešte. Jsou stejně k ničemu, po pár měsících jsou stará a nepoužitelná. Jsou i problém z hlediska GDPR. Malá časovaná bomba.

TIP: Nezapomeňte přestat platit za nyní už zbytečné software, bez kterého to celé dost dobře používat nešlo. Další ušetřené nemalé peníze – software pro plánování příspěvků, software pro péči o zákazníky, atd.

9) Nezapomeňte z webu a aplikací odstranit všechna ta „Najdete nás na Facebooku“. Nebudete to už potřebovat a stejně to prakticky nikdy nikdo nepoužíval. A ušetříte pár dalších kilobajtů. Můžete to tam nechat a přivést zájemce na Stránku, kde jim vysvětlíte, že na Facebooku opravdu nejste a nebudete.

10) Až tohle všechno uděláte, můžete udělat i to nejlepší pro vlastní soukromí a zdraví. Zrušte váš osobní účet na Facebooku, Instagramu. Messenger i WhatsApp. Tím Facebookem můžete začít, stejně to už přestává fungovat. Ty další přijdou později. Jen nezapomeňte na něco, co je popsané v Pomůže smazat účet na Facebooku, aby mě Facebook přestal šmírovat? Řešení je popsané v Facebook vás šmíruje, všude kde to jde. Jak se zbavit šmírování Facebookem?

Pro inspiraci co používat místo toho viz Zrušili jste si Facebook (Instagram, WhatsApp) ? Čím ho nahradit? A budete-li namítat, že přece používáte WhatsApp pro vnitrofiremní komunikaci? Zkuste třeba Slack, nebo něco tomu podobné. WhatsApp stejně přestane být použitelné, Facebook ho musí proměnit v stroj na peníze.

Co se vám může hodit

PS: BaseCamp o tomhle píše v Become A Facebook-Free Business. Rozhodli se do toho jít.

Reklamy