Když v červenci 2015 vyšlo Jaké sdílecí prvky umístit na web? Proč musí být web sociální? byla situace poměrně jednoduchá. Pokud jste na webu neměli tlačítka Like, Tweet či G+, připravovali jste se zbytečně o organické šíření odkazů na vaše články (a další obsah) Týkalo se to samozřejmě webů, kde sdílení obsahu na sociální sítě je přirozené a žádané. Zpravodajské weby, magazíny, blogy, ale třeba i e-shopy. V menší míře firemní weby.
Poznámka: Přesně podle Když už někde bude chyba, tak je velmi pravděpodobně v titulku se ve zdejším titulku místo Dává objevilo Dáváte 🙂 Aspoň vidno, jak to opravdu v praxi funguje.
Nasazení těchto prvků nikdy nebylo složité, pár skriptů, umístit značku pro potřebné prvky, doladit umístění a vzhled. Na nic jste už poté nemuseli sáhnout, jen sledovat, jak lidé prvky používají. Každý z nich měl počitadlo (mezitím Twitter počet použití u Tweet knoflíku zrušil), případně to šlo sledovat i někde v něčem jak Open Graph API.
Někdy v roce 2016 se ale věci začaly měnit. Poměrně silně používané sdílecí prvky byly používány méně a méně. Pokud jste někde viděli i tisíce sdílení, kleslo to minimálně o řád. Čím později v roce 2016 bylo, tím méně lidé sdílecí prvky používali. Můžeme začít řešit proč (stoupající používání mobilních telefonů, únava z neustálého sdílení, atd), ale to asi není teď důležité. Důležité je, že v roce 2017 je otázkou, zda se s umístěním sdílecích prvků na web vůbec zabývat.
Sdílecí prvky mohou být škodlivé
Chcete-li tedy slyšet aktualizovaný pohled na nasazení sdílecích prvků na váš web, tak je to prosté. Velmi pečlivě zvažte, jestli má smysl výrazně navyšovat velikost stránky, prodlužovat její dobu nahrávání a zobrazení. Pracnost nasazení je stále minimální a leckde to vyřeší nějaký vhodný plug-in/addon (WordPress například), takže z tohoto pohledu vás to nic moc stát nebude.
Lidé stále sdílí na sociální sítě, al je dost zjevné, že sociální prvky (Like, Tweet, G+) už nejsou tím nástrojem, který za to z hlavní části může. Pokud sdílí na mobilu, tak je to asi logické, vyvinulo se tam mezitím sdílení pomocí funkcí operačního systému – Android i iOS mají sdílení “někam” prostě někde rovnou v menu.
V počítači možná prostě zkopírují URL z webu do sdílecího políčka, protože se jim možná ani nakonec nechce hledat sdílecí prvek. Těžko říct. A těžko to něčím podložit, bez nějakého výzkumu a exaktních dat.
Sdílecí prvky jsou také zásadní zásah do soukromí lidí. Facebook je používá i k vytváření profilů lidí, kteří ani nejsou jeho uživateli. Dozvídá se přes Like/Líbí kde všude lidé po webu chodí, jak dlouho tam jsou. Přitom zrovna u Facebooku je to něco, co vůbec není dobré mu svěřovat.
TIP: V Jak na váš web přidat informaci o vaší Stránce na Facebooku je řeč o něčem, co stále má smysl mít na dobrém místě na webu, tedy možnost stát se fanouškem vaší Stránky či profilu na Twitteru.
Přišel čas sdílecí prvky nechat umřít
S myšlenkou odstranění sdílecích prvků z mých webů se potýkám už někdy od poloviny roku 2016. A je dost dobře možné, že k tomu velmi brzy přistoupím.
Jeden krok jsem vlastně už udělal, výrazně jsem snížil jejich počet – původní umístění na začátku i na konci článků je pryč, v článku jsou jenom jednou. Stejně jako jsem už na některých webech zrušil sdílecí prvky umístěné v rubrikách a přehledech článků či blogpostů. Nejspíš přišel čas pokročit a odstranit komplet.
TIP: Pokračovat můžete do Jak skončit s Facebookem. Návod pro provozovatele weby, firmy a podnikání
PS: Dnes bych mimochodem už ani neuvažoval o nasazení komentářového systému z Facebooku (fb:comments). Ale to dost souvisí i s Potřebujete na webu komentáře? A proč vlastně nemá @365tipů komentáře? a také s přesunem “komentování” hodně přímo na profily na sociálních sítích. Ať už osobní (když lidé něco sdílí pro přátele) nebo firemní
Evropský soudní dvůr to dost zjednodušil
V červenci 2019 rozhodl ECJ (Evropský Soudní Dvůr) že ten kdo na webu má sdílecí prvky (a nejen Facebooku a nejen sdílecí) co předávají data o uživatelích, tak je spolu s Facebook zodpovědný a musí mít dopředný souhlas – než dojde k předání dat. Je to velmi dobrý důvod proč všechna ta tlačítka prostě odstranit. Detaily viz Provozovatel webů může být právně zodpovědný za pomoc Facebooku v skrytém šmírování uživatelů. Nutný je dopředný souhlas