Čas podívat se na další užitečné slovíčko z angličtiny, které má zásadní pozici v marketingu i obchodování. Gamifikace (gamification) přímo v češtině ekvivalent nemá, ale je důležité, že vychází ze slova game (hra, hrát) a pokračuje koncovkou, kterou znáte z poměrně běžných slov (třeba elektrifikace, mumifikace), která napovídá na smysl.
Gamifikace je cokoliv co nějaký proces převede či obohatí o prvek hry. Ve firmě můžete gamifikaci použít jako nástroj na zvýšení zájmu zaměstnanců o nějaký projekt. V obchodování lze gamifikaci použít pro motivaci/vyvolávání zájmu zákazníků tím, že jejich nakupování bude doprovázeno nějakou hravou formou získávání výhod. Vedle zvýšení zájmu a aktivit pak gamifikace může velmi dobře sloužit i k posílení vztahu mezi společnosti a zákazníky či zaměstnanci.
Váš účet je hotov z 10 %
Nejprimitivnější (a málokdy fungující) příklad gamifikace najdete v online službách, které vám ukazují kolik kroků či procent vám chybí k plnému učtu – používal to Facebook či Linkedin, aby přiměl uživatele k vyplnění informací i přidání přátel. Tady ale spíše než o gamifikaci jde o příklad lépe udělaného indikátoru postupu.
S gamifikací vlastně úzce souvisí i věrnostní programy (a obecně věrnost zákazníků či uživatelů), lepší příklady gamifikace odměňují uživatele za to, že něčeho dosáhnou – setkáte se s tím například ve Swarm (bývalé Foursqare), kde proces vcelku nijak nezajímavých přihlašování se na místech v mapě je doplně o sbírání bodů (ty se dají později za něco „utrácet), nálepek (ty můžete sbírat, ale i používat díl) a titulů (častá návštěva místa vám může přinést titul starosty).
Herní principy gamifikace v reálném světě můžete najít na turistických známkách – dřevěně kulaté placičky, které si můžete koupit na turistických místech a rozšiřovat si tak sbírku podle toho, kam všude se vám podařilo dorazit. Výše zmíněnou Foursquare/Swarm je rozšířenější digitální podobou.
TIP: Gamifikace se ve zdejších tipech objevila v 13 typů příspěvků pro sociální sítě, které budou vyvolávat vyšší zapojení fanoušků. Právě doplnění profilů na sociálních sítí o gamifikaci může velmi výrazně pomoci v zapojení i získávání fanoušků
Podobně můžete gamifikaci najít ve fitness aplikacích, kde získáváte ocenění za překonávání vlastních i cizích rekordů, za dosažení nějakých cílů, za účast v hromadných aktivitách.
Typy hráčů, víte kam patří introverti?
Gamifikace ne vždy bude fungovat. Vždy narazíte na skupinu lidí, kteří se žádné gamifikace nebudou nikdy chtít účastnit, v řadě případů ji budou i cíleně sabotovat. Platí zde ale obecné teorie (i praxe) známé z herního světa, zejména toho kde hraje více hráčů současně (MMO/MMORPG, MOBA, atd) včetně dělení na čtyři základní skupiny – ty co chtějí být nejlepší a vyhrát (achiever), ti co hrají hlavně pro kontakt s dalšími hráči (socialiser), ti co rádi objevují co ve hře je (explorer), a ti co ve hře chtějí mít moc nad ostatními (killer). Ti poslední neváhají ve hře aktivně a silně podvádět (cheater).
Z výše popsaného je vám možná i jasné, že gamifikace je vlastně věrnostní marketing (loyalty marketing). Je ale zároveň užitečným rozšířením, běžné prvky věrnostního marketingu totiž posunuje do podstatně zábavnější formy, dokáže rutinní opakující se činnosti udělat méně nudnými a rutinními.
TIP: Další cizí slovička a termíny najdete v ‣ Jazykovém koutku