Už jsme tu něco takového trochu řešili v Jak na sociálních sítích vyvolávat reakce (engagement)? a je čas se vrátit k trochu konkrétnějším příkladům. Typům příspěvků, na které vám budou fanoušci více reagovat a vy tím získáte lepší pozici ve věčném boji o zviditelnění.
(1) Ve většině případů bude fungovat ono klasické call-to-action, tedy něco čím vyvoláte akci/reakci fanouška. Ten nejprostší způsob, který platí roky a byl již mockrát zmíněn je …. prostě se na něco ptejte. Pokládejte otázky. Chtějte znát názor. Pokládejte výzvy. Řekněte si o komentář, líbí či sdílení. Často se používá i výzva k označení přátel. Tady si jenom dejte pozor, Facebook tvrdí, že takto “vlezlé” příspěvky umí detekovat a potlačuje je (u češtiny bych o tom silně pochyboval).
(2) Můžete zkusit vyvolat reakce tím, že použijete doplňovačku Doplňovačka je text s vynechaným místem pro doplnění, případně text který mohou fanoušci dokončit.
(3) Tradičně dobře funguje prosté hlasování – můžete použít formu ankety, ale ty na sociálních sítích mívají rozporuplné výsledky. Zkuste spíš vyvolat hlasování nějakou jinou formou – hlavně tak aby odezvou byly komentáře. Na Facebooku můžete využít reakcí, tedy oněch více “Líbí” než je jenom Líbí. K anketám viz Jak na Facebooku vytvořit anketu? a Jak fungují ankety (hlasování) na Twitteru? (na Instagramu je anketa schovaná v Příbězích).
(4) Variantou předchozího je, že se pokusíte fanoušky rozdělit na dva tábory, názorově nebo prostě jenom nějakou to formou gamifikace. Čímž sledujete hlavně to, že se sami začnou v komentářích dohadovat.
TIP: Nejste si moc jisti, co to vlastně ten engagement neboli zapojení je? Mrkněte do Co je to engagement neboli zapojení? A o čem to vlastně vypovídá?
(5) Pokud chcete posílit sdílení, tak jedna z vhodných cest je ta, že dobře poradíte – chytré/užitečné tipy a triky bývají často sdíleny. Ale to ostatně platí o dobrém a hodnotném obsahu obecně. Pokud bude navíc mírně kontroverzní, ještě lépe.
(6) Hodně si všímejte trendů, dění, toho čemu se lidé na sociálních sítích věnují. Pokud se to hodí k tomu čemu se věnujete (ať už jako firma nebo osoba), tak toho zpravidla můžete velmi dobře využít. Trendy prostě letí. Jen si dejte pozor, ať se nespojujete s něčím negativním nebo rozšířeným natolik, že to už fanoušky bude obtěžovat.
(7) Už v době blogování platilo, že uživateli generovaný obsah (UGC, User Generated Content) je velmi vítaný. Na sociálních sítích to platí stále – dejte fanouškům prostor, chtějte po nich fotky, texty, videa, recenze. Na Facebooku vám je mohou nahrávat přímo ve formě příspěvků nebo využít komentáře, vy je potom můžete vzít a zveřejnit, původní autor většinou takovýto příspěvek bude sdílet svým přátelům, hodit se bude i označování. U recenzi viz Mohu nějak motivovat lidi, aby mi psali (online) recenze?
(8) Využívejte videa a nebojte se toho, že by snad měly být za každou cenu dokonalé. Nemusí, zejména ne v podobě živého videa nebo Příběhů. Na Facebooku navíc platí, že videa přímo na Facebooku jsou zvýhodňovaná a ty z YouTube a dalších zdrojů mimo Facebook mají snižovaný dosah. Nebojte se sdílet/retweetovat videa z osvědčených zdrojů.
TIP: Na Instagramu nezapomínejte na tolik potřebné hashtagy, jinde je potřebovat nebudete. Viz Jak zjišťovat potřebné hashtagy k příspěvkům na Instagramu. Kompletní návod
(9) Nemáte-li prostor, čas či finance na videa, držte se alespoň velkého využívaní fotografií. Nezapomínejte, že Facebook miluje fotografie bez textu, čisté. A že to platí nejenom v reklamě, ale i u příspěvků. Fanoušci budou milovat pěkné a atraktivní fotografie, ale pokud jim nabídnete foto pohledy na to co děláte, bude to ještě lepší.
(10) Tím, že Facebook upřednostňuje čisté fotografie se ale nenechte moc omezovat. Jedna ze zaručených cest k vyššímu zapojení je použití citátů a vůbec všech těch chytrých věci. Ty se většinou dávají právě do nějaké obrázkové podoby.
(11) Patří sem i animované GIFy, které se staly hitem a jsou snadnou cestou jak si dopomoci k něčemu na co lidé reagovat (prostě proto, že se to hýbe). Pokud nevíte jak na ně, tak třeba viz Jak používat na Facebooku animované GIFy
(12) U fotografií pomáhají i koláže a formáty příspěvků, kde je možné dát více fotografií. Prohlížení více fotografií se totiž počítá do zapojení. Pokud nevíte jak na ně, tak viz Jak vytvořit koláž z fotografií? Pro Instagram, Facebook a vůbec kamkoliv
(13) Čas od času zkuste nějaké slevy, soutěže a rozdávačky, ale pamatujte, že sice zpravidla vyvolají vysoké zapojení, ale mohou mít spíše negativní dopad, pokud nalákáte pouze výhry chtivé lidi. Tady také pozor na jednu nepříjemnou věc popsanou v Co je to soutěžní mafie na Facebooku? A na co si dávat pozor při pořádání soutěží?
TIP: V ‣ Jak používat Facebook pro marketing, ‣ Návod pro Instagram či v ‣ Twitter for dummies najdete stovky tipů a triků hodících se pro marketing na sociálních sítích