TIP#1013: Jak na sociálních sítích vyvolávat reakce (engagement)?

Je vcelku jedno o jaké sociální sítí teď bude řeč, níže popsané jsou základní principy fungující na Facebooku, Instagramu či Twitteru. Fungují ale i obecně na Internetu, kdekoliv komunitách, někde kde máte audienci se kterou (nebo na kterou) komunikujete.

Vyvolávat reakce (zapojení, engagement) je důležité nejenom proto, že je Facebook miluje, ale protože tímto způsobem můžete posilovat spojení fanoušků se značkou – samozřejmě, za předpokladu, že si vyvoláváním reakci neškodíte. Negativní reakce, vaše špatné odpovědi, nevhodně volená témata mohou znamenat, že si spíše uškodíte.

Dialog. Vytvářejte dialog – ptejte se otázkami a nezapomínejte odpovídat

Tohle je prosté a je to nejzákladnější cesta. Prostě se ptejte. Použijte větu tázací, vyvolávejte zájem odpovědět. Chtějte něco vědět, zjišťujte názor, umožňuje fanouškům se vypovídat.

Patří sem i klasické call to action, tedy výzva k akci. To nemusí být vždy otázka, stačí fanoušky požádat o sdílení, lajkování, komentování. Ale třeba také o koupi nějakého produktu/služby, registraci na akci, návštěvu webu – byť typicky ten poslední druh CTA (Call To Action) moc k dialogu nepovede. Odejdou a už se (většinou ) nevrátí.

Přizpůsobte obsah audienci, ne té kterou chcete mít, té kterou opravdu máte

Dejte si pozor, abyste mluvili s vašimi skutečnými fanoušky (vaší audiencí, cílovou skupinou) a nikoliv takovou, kterou jste si vysnili. Je potřeba dobře znát jaké máte fanoušky. Na co reagují, co je pro ně pozitivní či negativní.

Využívejte obrázky, fotografie, zapomeňte na to, že by někdo chtěl číst něco dlouhého

Obrázky, fotografie, běžně mají podstatně vyšší zapojení, než čistě textové příspěvky. Je to dáno třeba tím, že fotka se prostě „líbí“ a proto ji ten palec nahoru či srdíčko lidé rádi dají.

Lidé na sociálních sítích málokdy chtějí číst dlouhé texty. Když už je použijete, mělo by to mít nějaký velmi dobrý důvod. Mělo by jít o něco zásadního, kvalitní obsah. emoce, příběh. Z dlouhého čtení se ale fanoušci příliš snadno unaví a zapomenou, že by na třeba měli reagovat.

Využívejte video, může být živé (live) nebo klasické. Nebojte se živého autentického videa.

Video je stejně dobré jako fotografie, ale pozor na délku, srozumitelnost. Nepočítejte s tím, že všichni budou moci poslouchat zvuk. Nebojte se živého (live) videa – bude autentické, fanoušci rádi odpustí nějaké ty nedokonalosti.

Na Instagramu rozhodně věnujte velkou pozornost Příběhům (Stories)

S Příběhy (Stories) je to na Instagramu podobné jako s živým videem – fanoušci nečekají, že to bude dokonalé. Co navíc, příspěvky v Příbězích po 24 hodinách mizí, takže si můžete jich dovolit pořídit víc – „pouštějí“ se jako posloupnost, takže vaši fanoušci nebudou mít pocit, že je přehlcujete – kdybyste totéž dělali na klasickém profilu, nefungovalo by to. Viz Jak na Instagram Příběhy (Instagram Stories)

Využívejte toho na co se vás fanoušci (zákazníci) sami ptají. Další fanoušci budou chtít vědět, znát, zjistit totéž

Myslete nato, co vaši fanoušci chtějí, zajímá je, trápí je. Pokud jim budete říkat věci co se trefí do jejich potřeb, budou podstatně více reagovat, sdílet, komentovat.

Reklamy