Online recenze jsou v určitém ohledu dost zásadní věc, lidé se jimi hodně řídí, pokud se rozhodují o koupi služeb či zboží. Jako marketingový nástroj jsou tedy velmi důležité. Chcete aby byly pozitivní, aby jich byl dostatek, aby pomáhaly v rozhodování. Musíte bojovat s konkurenci či trollingem, kdy někdo vytváří recenze a hodnocení špatná. Zároveň musíte dodržovat pravidla služeb, kde se recenze objevují a (zejména na Facebooku) bojovat s tím, že provozovateli je možná úplně jedno, že vás někdo soustavně záměrně poškozuje.
Bojovat ale budete i s tím, že vám lidé (uživatelé, zákazníci) nebudou recenzi psát, nebo je budou psát v nedostačující podobě. Velmi často pak dojde k tomu, že se pokusíte nějak motivovat lidi k psaní recenzí. Jedna z dost zásadních věcí, na které si musíte dát pozor.
Je zcela běžné, že když Google (a jiní) zjistí, že jste recenze motivovali až příliš, tak vám všechny recenze smaže. Jeden příklad za všechny je právní firma, která recenze motivovala soutěžemi a rozdáváním rodinnýcg´h vstupenek do ZOO. Poté co bylo toto konání nahlášeno v Google My Business fóru, zmizela skoro stovka recenzi a zůstala jedna jediná. Na Facebooku má ona firma dokonce tisícovku pětihvězdičkových hodnocení, takže je vcelku jasné, že tento druh motivace funguje, ale v dlouhodobém hledisku může vést k fiasku.
Tady je dobré se podívat třeba na to, jak Google upravuje v pravidlech otázku vytváření recenzí.
- Don’t use reviews for advertising purposes. This includes, but is not limited to, posting email addresses, phone numbers, social media links or links to other websites in your reviews.
- Don’t include promotional or commercial content.
- Don’t offer or accept money in exchange for reviews.
- Don’t solicit reviews from customers in bulk.
Z uvedeného je jasně, že recenze nemůžete od zákazníku žádat hromadně, rozhodně za ně nemůžete nabízet (ale ani přijímat) peníze. Nevhodné je do recenzí vkládat reklamu a komerční obsah.
Google sice zmiňuje peníze coby nežádoucí výměnou za recenzi, ale chápejte to tak, že jakákoliv forma odměny za napsání recenze je riziková záležitost. Ve výše uvedeném případu nicméně Google shledal, že došlo k porušení posledního bodu.
V jiných službách mohou být pravidla ještě striktnější a porušování přinášet ještě větší problémy. Yelp například porušování pravidel okolo recenzi řeší tím, že veřejně upozorňuje na ty, co pravidla porušují.
Ve finále tohle všechno znamená, že byste se měli vyvarovat jakýchkoliv jasně viditelných masivních snah o získávání recenzi, stejně jako rozhodně vyhnout tomu, že za recenze budete nějak odměňovat.
Jak tedy získávat od zákazníků recenze?
Nepočítejte s tím, že tohle bude nějak jednoduché. Potřebujete zákazníky spokojené a ochotné psát recenze. Nebo alespoň krátká hodnocení – což obnáší i to, že musí vědět kde a jak je mohou napsat. Není nic špatného jim to připomínat v e-mailech co jim posílat při nákupu. Můžete několik dní až týden po nákupu poslat mail s poděkováním a doplnit ho prosbou o zpětnou vazbu.
Recenze potřebujete mít na více místech – vlastní web/e-shop je první a ideální, máte nad nimi plnou kontrolu. Facebook je další podstatné nutné místo, byť tam s tím může být dost silné mrzení (Vše o recenzích na Facebooku: Mám na Stránce vypnout možnost psaní a zobrazování recenzí?). Třetí podstatné místo je zcela určitě Google. Pokud ale jste například hotel či ubytovací zařízení, ta těch míst pro recenze bude daleko více – Foursquare, Yelp coby obecné a pak řada dalších služeb, které se zabývají právě turismem. Jsme v Česku, takže jedním z dalších podstatných míst pro recenze je zcela určitě Heuréka.
Recenzí se týkají ještě následující tipy