Pokud chcete používat Google Analytics, Google Tag Manager, Google Docs (třeba proto, že vám někdo chce sdílet dokumenty, na kterých budete společně pracovat) a řadu dalších služeb od Google (včetně třeba profilů v Chrome, atd), tak máte tři možnosti.
Založit si účet v Gmailu, používat placené Google Apps nebo založit si účet (lépe řečeno identitu) pod vlastním již existujícím e-mailem a ke všem službám od Google se přihlašovat přes něj. Popravdě, ještě máte další možnost, tedy přiřadit váš skutečný e-mail k nějaké existujícímu účtu Gmailu nebo Google Apps, ale tuto variantu si nechejme na jindy.
Něco takového se může hodit i v okamžiku, kdy jste konzultant, pracujete pro různé společnosti a chcete mít oddělený profil prohlížeče, správu hesel i další záležitosti vázané k e-mailu, který jste (coby konzultant) dostali. Což může například být daniel.docekal@skrivanek.cz – ať si to ukážeme na něčem zcela konkrétním.
Krok první je ten, že půjdete na accounts.google.com/signup (nahoře máte napsáno „Vytvoření účtu Google“) a vpravo se pomocí „Chci použít svoji aktuální e-malovou adresu“ přepnete z vytvoření @gmail.com účtu na to co právě potřebujeme – tedy možnost vzít vlastní již existující e-mail a vytvořit z něj přihlašovací nástroj ke službám Google.
Tím se vám zobrazí mírně pozměněný formuláře, kde už nevidíte @gmail.com (to také proto, že tento druh účtu Google e-mail na @gmail.com nemá).
Vyplníte údaje, mobilní telefon můžete vynechat (ale nezapomeňte vyplnit Captcha, protože jinak vás to bez mobilu nepustí). Nezapomeňte nastavit pořádně silné heslo (viz Jaká jsou nejpoužívanější hesla a jak vůbec zacházet s hesly na Internetu?), které rozhodně nedávejte stejné, jako to které používáte pro e-mail, ke kterému si takto zakládáte identitu u Google.
Může se vám stát, že Google bude po odeslání prvního formuláře chtít ověřit, že nejste robot a poslat vám SMS na mobilní telefon (ale také je možné, že se tento krok vůbec neobjeví). Obdržíte šesti číselný kód, který pak stačí zadat a dostanete se k poslednímu kroku ověření – na váš e-mail přijde žádost o potvrzení toho, že jste skutečně vlastníkem tohoto e-mailu, Takže stačí potvrdit.
V potvrzovacím mailu si ještě všimněte upozornění „***POZNÁMKA*** Tuto stránku si prosím vytiskněte a uschovejte. Ověřovací odkaz budete potřebovat v případě, že ztratíte přístup k účtu (například pokud zapomenete uživatelské jméno a heslo).“ Znamená, že si tento prvotní e-mail ponechte, nakonec patří případně k vašemu firemnímu e-mailu, který je tak jako tak společnosti, pro kterou pracujete.
Hotovo. Máte vytvořený účet u Google, ke kterému se přihlašujete pomocí vašeho již existujícího e-mailu a samostatného hesla. Z firemního hlediska je navíc poměrně snadné takovéto účty v případě ukončení spolupráce či pracovního poměru mazat či spravovat. Právě proto, že jsou vázány na firemní mailovou adresu, nikoliv soukromou.
Co je možné dělat a co není možné dělat s tímto účtem?
Dobrá věc na takovémto účtu (identitě) je, že ho můžete použít pro vytvoření profilu v Google Chrome. Což znamená, že si tímto způsobem můžete snadno uchovávat přihlašovací údaje odděleně od vašich běžných, mít jiné oblíbené, mít vlastní historii prohlížeče a vůbec pracovat odděleně od jiných aktivit.
Přihlásit se „do Google“ tak aby vše co vyžaduje „identitu“ od Google fungovalo pod touto identitou. Jedna zásadní věc zde ale fungovat nebude, NEMŮŽETE mít Gmail (@gmail.com schránku). Pokud přejdete na Gmail, tak vám to umožní vytvořit schránku a nová adrese se stane primární adresou – váš původní e-mail se stane alternativní adresou.
TIP: Pokud hledáte právě to opačné, tedy přidání alternativní adresy k vaší již existující Google (Gmail, Google Apps) adrese? Tak to můžete najít v Sign in to your Google Account with another email address
Založit si účet na Google+ pokud je ještě nemáte ve své vlastní osobní podobě. Je dobré vědět, že bezprostředně po založení vaší „identity“ nic takového automaticky založené není.
Přihlašovat se do služeb Google– ať už jde o AdSense, AdWords, Google Analytics, Google Tag Manager a řadu dalších. Stejně jako používat řadu dalších služeb, které využívají identitu u Google – Mapy, Zprávy, Google Play i YouTube.
Využívat Google Docs a Google Disk ať už pro vlastní soubory, nebo pro soubory (dokumenty), které vám nasdílí další lidé. Tady je vhodné zdůraznit, že je podstatně lepší sdílet dokumenty z Google Docs na firemní mailové adresy než na soukromé mailové adresy – lépe se potom odebírají lidé co už nemají mít přístup a navíc je většinou dost jasné kdo je kdo. Vy ani nikdo další samozřejmě nebude potřebovat kupovat Google Apps. K otázce přístupu k dokumentům je dobré si přečíst Jak na sdílení dokumentů v Google? Pozor na sdílení přes volně využitelný odkaz
TIP: Microsoft má také něco velmi podobného, více informací najdete v Proč je (dobré)(špatné) mít k Windows účet od Microsoftu? A nejenom k Windows.
Poslední důležitá věc – pokud budete chtít takto vytvořenou identitu lépe chránit, tak je možné využít všech pokročilých možností, které Google nabízí. Nepodceňujte tedy především heslo, ale pokud chcete více bezpečí, tak můžete snadno doplnit i dvoufaktorové ověřování.