TIP#1384: Jak hodně je možné se spolehnout na měření trasy pomocí GPS?

Něčeho takové jste si museli všimnout i když nemáte mobilní telefon a zároveň chytré hodinky s GPS. Projeví se to totiž i třeba když stále běháte (či jezdíte na kole) stejnou trasu. Čas od času je prostě jiná, namalovaná trasa občas protne dům, zkrátí si cestu, vede na opačné straně ulice či silnice. Pokud běháte s mobilem se zapnutou (například) Stravou a zároveň s GPS chytrými hodinkami, tak prakticky nikdy nedostanete dvě zcela shodné trasy. A také ne zcela shodnou vzdálenost.

Pokud si snad myslíte, že něco takového je důvod k panice a zkoumání „nefunkční“ geolokace, tak buďte v klidu. Tohle je přirozená vlastnost, se kterou není možné nic udělat. Tedy až na to, že byste třeba změnili trasu kde běháte, aby GPS nebylo nepříznivě ovlivňováno budovami či stromy. A dbali na to, aby vaše GPS (v mobilu i hodinkách) vždy měla výhled na potřebné satelity.

2019-06-25 17_18_04-Window.png
Typický příklad. Strava v mobilu, hodně často budete „mimo“ cestu.

GPS bude čas od času vždy chybovat. Když nebudeme brát v potaz kompletní výpadek, tak je to nakonec dáno i tím, že není zcela (na centimetry) přesná, ale těch důvodů proč občas změří věci „jinak“ je více. Roli samozřejmě může hrát i kvalita software a hardware, které k zjišťování polohy používáte.

  • Mobilní telefon, hodinky či náramek může občas být zaměstnaný něčím co se aktivovalo, takže na chvíli může přestat sledovat polohu
  • Něco co překáží ve výhledu může znemožnit příjem signálu ze satelitů – vysoké domy, mosty,  stromy, skály nad vámi, samozřejmě průchod či průjezd podchodem či tunelem
  • Podobně může přesnost ovlivnit vysoká oblačnost
  • V méně případech dochází k odrazům signálu o okolní budovy a dalšímu vzniku nesrovnalostí
  • Pokud telefon či náramek máte schovaný v nějaké kapse, batohu či brašně, není to dobrý nápad
  • Než aktivitu začnete, ujistěte se, že se GPS „plně chytila“, stačí většinou minutu dvě počkat

Nepřesnosti mohou vzniknout i tak, že se pohybujete poměrně rychle a samotné sledování polohy prostě jenom načítá polohu v intervalech – byť mohou být krátké, stejně to může znamenat, že mírně poposkočíte proti realitě.

2019-06-25 17_20_58-Window.png
Ten samý úsek jako výše. Měřený Garmin hodinkami s vlastní GPS.

Extrémní případ v podobě ztráty GPS signálu by měl ale nastávat jenom tam, kde je opravdu zcela omezen výhled – pokud se na vaší trase objevují zcela rovné úseky mezi dvěma body kde k tomu není důvod, tak to většinou má zcela jiný důvod – váš telefon přestal sledovat GPS z důvodu nějakého omezení – nejčastěji to bývá spořič baterie, může to ale být i to, že se (například) Strava dostala na pozadí a nemá přidělená práva k plnému běhu.

TIP: Dost podobné téma je Proč sport/fitness trackery a aplikace tak podivně měří vystoupanou výšku?

Dobré vědět je, že mobilní aplikace pro sledování sportovních aktivit velmi často mají algoritmy, které různé „GPS úlety“ vyrovnávají a přepočítávají (na hodinkách něco takového nemusí probíhat, případně se to děje až po natažení dat do aplikace). Někdy ale může toto řešení prostě selhat a ve vaší trase vytvoří další chyby.

Čas od času se nepovede aktualizace, ať už software pro měření aktivit (jako je například Strava) nebo operačního systému a objeví se větší množství problémů s přesností měření či dokonce kompletními výpadky. Před pár měsíci tomu tak například bylo u MIUI (Android od Xiaomi) kde Strava i přes správné nastavení (povolen běh na pozadí, zákaz omezit) po zhruba hodině prostě přestávala měřit. Spravila to až novější verze MIUI.

TIP: Pokud vám záleží na měření aktivit, tak je dobré měřit jak pomocí mobilu, tak pomocí chytrých hodinek či sporttrackerů co má vlastní GPS. Pokud vám selže Strava v mobilu, tak můžete importovat data naměřená hodinkami. Osobně měřím Stravou i Garmin hodinkami.

Další tipy týkající se GPS

PS: Zdejší Fitness, sport trackery, pohyb, životní styl obsahuje řadu dalších zajímavých tipů. Pokud jezdíte na kole či e-kole, zkuste 🚲Tipy pro ježdění na kole a elektrokole

Reklamy