TIP#846: Jak dokáží chytré hodiny či sport/fitness tracker změřit spotřebu kalorií?

Už jste si asi všimli, že vaše sportovní nositelná elektronika umí měřit leccos – jak spíte (s problémy), vystoupaná patra (docela dobře pokud nechybí potřebné vybavení), kroky a jiné druhy pohybů (to první také docela dobře), ušlou/ujetou vzdálenost (bez GPS spíše orientačně) a z aktivit určovat, kolik kalorií jste spotřebovali. Což, jak víme, je dost užitečná informace, protože pokud chcete hubnout, tak byste měli více kalorií vydávat, než  kalorií přijímat.

Špatná zpráva je, žádná z těchto mašinek, chytrá nebo nechytrá, drahá nebo levná, nemůže správně určit, kolik jste spotřebovali kalorií.

Vypočítávají to podle toho, kolik si myslí, že aktivita spotřebovala. Protože se zhruba ví kolik kalorií (například) spotřebuje čas/kilometr běhu či jízdy na kole. Protože případně započítají vaší váhu a výšku. Mohou započítat i to, jestli jste jeli či běželi po rovině, do kopce nebo se jen vezli z kopce. A mohou přidat další data.

Možná jste si všimli, že vaše sledování cyklo jízdy uvádí, že spalujete kalorie i při jízdě z kopce, kupodivu často i tam, kde zařízení umí měřit změnu nadmořské výšky. Právě to, že jedete z kopce by zohlednit přeci jen zařízení mohlo, ale nedělá to. Na druhou stranu, těžko tušit, jestli šlapete nebo se jenom vezete. A už vůbec těžko tušit, jak intenzivně šlapete, ať při cestě dolů nebo při cestě do kopce.

TIP: Výzkumníci ze Stanfordské university na tohle vše prostě říkají, že Fitness trackers accurately measure heart rate but not calories burned. Zjistili, že měření srdečního tepu je poměrně přesné, ale měření kalorií se mezi zařízeními zásadně liší. Kompletní studie například zde.

Je více než pravděpodobné, že algoritmy pro počítání kalorií nejsou nijak sofistikované a spokojí se hlavně s rychlostí vs. druhem pohybu, který vykonáváte. Při trošce štěstí zahrnou vaši váhu, ale více toho nečekejte.

Pokud budete srovnávat více zařízení, tak zjistíte i to, že každé měří tato data jinak. 49 kilometrů na kole na konci července podle Stravy bylo výdejem 1 224 kalorií, Garmin Vivoactive HR došel k 2 234 kaloriím. Ano, prakticky dvojnásobek.

825-unsplash-food-pie-brooke-lark-96398

Jak můžete vidět z následující tabulky, tak to rozhodně není ojedinělé. A budete-li provozovat jiné aktivity, zejména takové kde není zahrnutelná vzdálenost, tak kalorická spotřeba může být ještě méně přesná.

Garmin km Strava km Garmin kalorie Strava kalorie
29. 07 48.58 48,9 2 234 1 224
28. 07 33,77 34 1 387 777
27. 07 28,90 28,9 1 357 754
25. 07 32,33 32,5 1 442 783
23. 07 8 8 328 192
22. 07 15,21 16,2 820 442
20. 07 16,53 16,7 903 468

Z výše uvedené tabulky je vidět, že možná Garmin si s počítáním kalorií dává víc záležet, počet kalorií na kilometr se v uvedeném vzorku pohybuje od 41 do 54. U Stravy je to od 24 do 28 (relativně ale dost podobné). Což by trochu mohlo napovídat, že Garmin má v algoritmu více aspektů než Strava. Logické, protože má k dispozici ještě měření srdečního tepu coby dost podstatný aspekt a navíc dokáže měřit změnu nadmořské výšky přeci jenom poněkud lépe.

POZNÁMKA: Taky to může být tak, že to Garmin počítá zcela špatně a jenom to vypadá dobře, protože je to víc. Těžko říct, ale můžete začít ověřovat třeba přes kalkulátor spotřeby kalorií při cyklistice nebo přes Calorie Calculator. Ten poslední toho bere v potaz víc a může být dobrým pomocníkem pro chápání jak to asi někde počítají.

Měli byste ještě vědět, že výše popsané se týká hlavně měření konkrétních aktivit. Spotřebu kalorií ale náramky a chytré hodinky měří i když nic neděláte. Pokud je nosíte celý den, tak vedle měření kroků a vystoupaných pater budou také určovat, kolik jste celkem za den spálili kalorií, včetně situace kdy se nijak nehýbete. Tady je dobré brát v potaz, že tyhle odhady jsou ještě více nepřesné – vycházejí prostě z váhy, výšky, věku a pohlaví.

Pokročilejší zařízení (žádné takové nemám k dispozici) umí měřit teplotu těla a úroveň zpocení a použít je také v algoritmech pro kalorie. Nejméně přesné v měření kalorií velmi pravděpodobně budou mobilní aplikace (Strava, Endomondo například, viz Jak pomocí mobilního telefonu sledovat jak běháte, chodíte či jezdíte na kole) – budou mít nejméně informací (v zásadě jenom informaci o rychlosti a z GPS, chybět bude skoro vždy tep). Zda případné propojení s náramkem něco vylepší? To se možná časem pokusím zjistit.

TIP: Pokud se ptáte jak se nejpřesněji měří kalorická spotřeba? Pomocí měření kyslíku a oxidu uhličitého prostřednictvím obličejové masky.

Co tedy dělat s těmi kaloriemi

Pokud řešíte pohybem potřebu úbytku váhy, tak nezačínejte řešit kalorie od vašeho zařízení, ale spočítejte si kolik kalorií přijímáte a poté sledujte, jestli se vám váha mění správným směrem, tedy dolů. Pokud ne, tak máte nedostatek pohybu vs. kolik toho jíte. A řešením je buď snížit příjem kalorií (ale také změnit složení stravy), nebo se pohybovat více.

TIP: Zdejší speciál Fitness, sport trackery, pohyb, životní styl obsahuje všechny tipy na téma sportovní/fitness nositelné elektroniky a s tím souvisejících věci.

Reklamy