Možná jste to zaregistrovali. E-maily mají možnost zapnout dvě „žádosti“ o potvrzení. Potvrzení o „doručení“ a potvrzení o „přečtení“. To první teoreticky umožní zjistit, jestli e-mail dorazil do „cílové“ poštovní schránky, ve skutečnosti se na to nedá vůbec spolehnout a vůbec to nemusí znamenat, že mail dorazil kam měl. To druhé by mělo znamenat, že zjistíte, kdy si příjemce e-mail otevřel.
První možnost vynechme, tu si klidně používejte jak chcete, příjemce zprávy nijak neobtěžuje (a stejně na to není spolehnutí). Druhá možnost, tedy požadavek na potvrzení přečtení je ale jedna z nejotravnějších věcí, která naštěstí je řešitelná tím, že v řadě poštovních klientů je možné tuhle žádost rovnou potlačit. Funguje to totiž tak, že při otevření mailu se objevuje dialog upozorňující na to, že odesílatel si vyžádal potvrzení o přečtení a musíte si vybrat, jestli mu má být poslána či nikoliv.
No a z právě napsaného plyne, že pokud se chcete spolehnout na to, že požadavek na potvrzení o přečtení funguje, tak prostě máte smůlu. Ve skutečnosti, v tom méně příznivém případě, prostě obtěžujete příjemce tím, že se na něj cosi vyskakuje. Což velmi rychle vede k tomu, že bud najde kde se toho může zbavit. Nebo, prostě už z principu, všechny tyhle žádosti odmítne. Což ale není všechno, potvrzení o přečtení není podporováno všemi poštovními systémy a klienty. Čímž se dostáváme k tomu, že požadavek potvrzení přečtení e-mailu se nepoužívá.
TIP: Hledáte poštovního klienta? Něco v čem pracovat s e-maily? Jaké aplikace pro e-mail si pořidit? V čem pracovat s elektronickou poštou? poradí.
Mimo potvrzení o přečtení je tu ještě pokročilejší cesta
K tomu všemu je užitečné vědět, že existuje řada služeb, které nabízejí pokročile sledování toho, zda mail byl přečten. Dělají to nikoliv pomocí téhle standardní funkčnosti, ale tím že do e-mailu vkládají sledovací prvky, zpravidla neviditelný obrázek (nebo jinou formu), který při otevření mailu vede ke stažení a tím záznamu o přečtení. Včetně vícenásobného přečtení. Tedy za předpokladu, že poštovní klient umožní onu věc stáhnout, že příjemce bude při otevření připojený k Internetu, že to nezablokuje nějaký software. K tomuto tématu viz Jak se bránit šmírování při čtení e-mailu. Zastavte Superhuman a jemu podobné
Ani jeden z uvedených způsobů ale ve skutečnosti neřekne, jestli opravdu někdo něco četl. Jen to, že něco (nebo někdo) mail otevřel. Což může být jak člověk (i zcela jiný člověk, než příjemce), tak jakýkoliv program. Ono druhé řešení je navíc zásadně problematické s ohledem na soukromí příjemce a je na úrovní šmírování, protože ona služba získává další informace o příjemci, které už mohou velmi výrazně zasahovat do soukromí.
Tohle řešení vám potvrzení o přečtení neposkytne jako příchozí e-mail informující o tom, že někdo přečetl váš e-mail, ale budete se muset někde registrovat, zpravidla půjde o služby placené. Aby to celé fungovalo, budete si navíc muset do počítače pořídit nějaké software, aby bylo možné vaše odchozí maily doplňovat o onen sledovací obrázek (kód).
TIP: Nemáte e-mail nebo prostě potřebujete další schránku? Kde si pořídit e-mail zdarma? Co že je to ten freemail? poradí.
Jak se zbavím požadavků na schválení odeslání potvrzení o přečtení?
Jednu věc byste prostě měli zcela určitě udělat. Najít ve vašem poštovním klientu místo, kde se jasně uvádí, že „Neodesílat potvrzení o přečtení„. Zbavíte se tím otravných vyskakovacích dotazů a ušetříte spoustu času. Není dost dobře možné poskytnout kompletní přehled kde to najdete, poštovních klientů a poštovních systémů jsou desítky, takže jenom pro ilustraci ty častějši:
- Pokud používáte G Suite (Google Apps) tak je dobré, že tohle můžete zakázat pro celou vaši organizaci (v pokročilém nastavení pro Gmail). Google naštěstí tohle má přednastavené jako vypnuté, takže byste to ve skutečnosti museli jít zapnout.
- Pokud používáte obyčejný Gmail, tak nemusíte řešit nic. Google tuhle funkčnost v Gmail nepodporuje.
- Máte-li Outlook, tak je vše ve výchozí podobě zapnuté, takže zkuste někde přes File -> Options -> Mail (může se lišit podle verzí, může to být třeba i Tools -> Preferences -> Email Options) kde by mělo být Never send a read receipt (v sekci nadepsané Tracking případně Tracking Options).
- V něčem jako Outlook365 je to podobné, jen se k tomu dostanete nejspíš přes ozubené kolečko -> Options -> Settings a tam najdete Read Receipts
- Mozilla Thunderbird umožňuje také vše zakázat, ať už na úrovní všech nebo jednotlivého účtu. Takže klasicky něco jako Tools -> Options -> General nebo Tools -> Account Settings -> Účet.
- Jak tohle nastavit v OS X neporadím, takže případně někdo prosím pomozte doplněním.
- Gmail na Androidu podle všeho nic takového nepodporuje (ještě aby taky) a doufejme, že podobně rozumně se k tomu postavili i tvůrci dalších mobilních e-mailových klientů, protože tam by tohle znamenalo nejenom obtěžování při čtení pošty, ale ještě další spotřebovaná mobilní data
- Podobně tomu bude v iOSu, co se pamatuji (a jak na to tak koukám), tak tam také naštěstí nic takového není potřeba řešit
TIP: Deset pravidel jak psát e-maily, aby je příjemci četli a pochopili
Jste ten kdo posílá maily s požadavkem na potvrzení o přečtení?
Vy co maily odesíláte byste měli vědět, že požadavek na potvrzení o doručení se prostě nezapíná. Nikdy. Opakuji. Nikdy. Budete-li tímto způsobem posílat například tiskové zprávy, je více než jisté, že velmi rychle skončíte na černé listině a vaše e-maily automaticky ve spamovém koši.
Pokud jste tedy pochopili, že požadavek na potvrzení o přečtení se nepoužívá, protože je to součást slušného chování na Internetu, tak jste to pochopili správně. Pokud na tohle nehrajete, tak si zapamatujte, že ho dostanete zpět jenom výjimečně, protože tuhle otravnou funkčnost dnes skoro nic nepodporuje.
TIP: Jak odpovídat na e-maily? Rychle? Průběžně? Dávkově? Vůbec? se vám určitě bude hodit, tak se nebojte pokračovat ve čtení.