Před příchodem Covidu jsem prakticky na všech školeních o sociálních sítích říkal, že je dobré být “asertivní, nikoliv nasertivní„. Fungovalo to. Jen v posledních pár letech, vlastně tak nějak v době post-covidové, je mnohem lepší být nasertivní.
Než se ale pustíme do vysvětlování, proč se zmíněné rčení už tak docela nehodí, vraťme se nejprve k tomu, co vlastně znamená “být asertivní”. Asertivita vyjadřuje schopnost efektivně a zdvořile komunikovat své myšlenky a potřeby, aniž bychom ubírali na právech či důstojnosti druhých.
Kdysi skutečně platilo (třeba viz rok 2017 a tip Jak komunikovat a působit na sociálních sítích?), že právě asertivní přístup je na sociálních sítích klíčem k úspěchu. Jenže prostředí internetu se dynamicky mění a přichází situace, kdy hrozí, že „asertivní” postoj může být vnímán jako slabost, ignorován nebo dokonce agresivně atakován.
Pojďme se podívat, proč je občas nutné přitvrdit a kdy už samotná asertivita nestačí.
Sociální sítě jsou přehlcené a lidé reagují impulzivně
Vysoká míra obsahu znamená, že na sociálních sítích denně vzniká obrovské množství příspěvků. Lidé často nemají čas je důkladně číst a hodnotit. Reagují proto spontánně a mnohdy přestřelí.
Zvýšená anonymita a to i přestože se na Facebooku či LinkedIn většinou prezentujeme pod vlastním jménem, případně částečná anonymita (a pocit bezpečné vzdálenosti) stále nahrává nevybíravému chování.
Co s tím? Občas je nezbytné jasně a nekompromisně vymezit hranice. Pokud dotyčný nebere v potaz slušný asertivní přístup, může pomoci “přitvrdit” a udělat si jasno.
Záplava trollů a manipulací
Trollové a provokatéři zaplnili sociální prostor. Jejich cílem je vyvolat konflikt. Na asertivní snahu o dialog reagují často ještě větší agresivitou – protože jejich “vítězství” je rozpoutat emoce nebo vyvolat konflikt a zaznamenat reakci.
Dezinformace a manipulace leckde prostě převládají.: Někteří uživatelé nepříjemně překrucují fakta a záměrně manipulují. Obyčejná asertivní reakce, tedy slušné vysvětlení, bývá pro takového člověka jen příležitostí k dalším útokům či manipulacím.
Co s tím? Někdy je nutné stručně a rázně odkázat trolla „do patřičných mezí” nebo rovnou využít blokování či omezení konverzace. Asertivní snaha o diskuzi s někým, kdo ji vyloženě sabotuje, totiž nemá smysl. Blokování je praktické i na firemních profilech u jedinců, kteří firemní prostor zaplňují obsahem, který tam jako firma mít nechcete.
TIP: Rok 2015 a Pět pravidel zacházení s nevhodnými komentáři na Facebooku. Mazat nevhodné komentáře na Facebooku? Nebo co s nimi tedy dělat? se stále hodí, věci stále platí, jen, jak píše tento tip, můžete být. méně asertivní
Odlišná kultura komunikace a posun ve vnímání
Evoluce online komunikace dorazila, až se vám to líbí nebo ne. Co bylo považováno za vhodné před pěti lety, dnes už nemusí fungovat. Lidí na internetu přibylo, témata jsou citlivější a hranice trpělivosti se posouvají.
Méně času na diplomacii je taky dost podstatný argument: Neustálé dohady a spory někdy vedou k tomu, že místo dlouhého vysvětlování už prostě nechceme být “příjemní”.
Co s tím? V některých případech opravdu stačí jednou či dvakrát vysvětlit svůj postoj, ale pokud se do vás někdo vytrvale strefuje, nemusíte si to nechávat líbit. Svým důrazným vymezením navíc ušetříte nejen čas, ale i nervy.
TIP: ChatGPT a i jiné umělé inteligence jsou velmi dobré v psaní odpovědí na věci, se kterými je tak nějak vlastně škoda se zabývat. Stačí vložit původní komentář, a požádat o něco jako „Prosím navrhni mi odpověď na tento komentáře, který komentujícího odešle do patřičních mezí“.
Kdy se “nasertivita” vyplácí?
Chránit svou psychickou pohodu je důležitá věc. Ve chvíli, kdy vás někdo otevřeně napadá, uráží nebo znevažuje, je asertivita hezká věc, ale nemusí stačit. Tvrdší reakce (v mezích slušnosti, pokud to jde) nebo zablokování uživatele dokáže udělat divy.
Vymezit hranice se rozhodně vyplatí. Když vám opakovaně někdo říká, “co sem nepatří” nebo jak máte žít, je na místě ho jasně odkázat do patřičných mezí. Ať už formou krátké uštěpačné odpovědi (pokud to situace dovolí) či použitím blokace, abyste zabránili dalšímu vyčerpávajícímu kontaktu.
TIP: A třetí doporučení starší čtení, Jak pracovat s komentáři fanoušků i nefanoušků na sociálních sítích?
Jak si zachovat klid i při “nasertivitě”
Buďte pravdiví a přímí a dejte najevo, proč už nemáte náladu na vysvětlování. “Ne, děkuji, nepotřebuji tyto rady.” “Toto prosím nekomentujte, neptal jsem se.” Méně je někdy více.
Vyhněte se (dalším) urážkám. protože pokud bojujete proti útočnému chování, není dobré sklouzávat na stejnou úroveň a přejít k vulgaritám či osobním útokům. Stručná “nasertivní” věta je obvykle efektivnější než sáhodlouhé urážky. Ale přiznám, že na tu záplavu tuposti na Threads v poslední době velmi rád odpovídám dvěma slovy, „melete kraviny“.
Blokujte bez výčitek. Není to výraz slabosti, ale nástroj k udržení duševní pohody. Kdo nepřináší nic hodnotného a jen obtěžuje, nemá ve vašem online prostoru co dělat. A platí to nejen pro osobní, ale i pro firemní účty.
Sečteno a podtrženo
Svět sociálních médií se změnil, a to poměrně rychle. Někdejší “buďte asertivní, nikoliv nasertivní” byla dobrá a ušlechtilá rada, ale dnes už se na internetu často setkáte s lidmi, kteří takový přístup jednoduše ignorují nebo jej zneužívají. Proto není ostuda přitvrdit a vymezit jasně hranice. Ušetříte si tak čas, energii a uchováte si lepší mentální zdraví.