Nahlášení nedostupné skupiny nebo událostiFacebook je americká společnost, funguje podle amerických zákonů a nikdy se nechovala tak, že by nabízela cokoliv jenom trochu podobné péči o zákazníky. „Správce“ samozřejmě Facebook má, provozují ho stovky lidí a starají se o to aby fungoval, ale prakticky nikdy je není možné přímo kontaktovat.
Představa Facebooku o péči o zákazníky je založená na tom, že pro různorodé problémy je možné vyplnit formuláře. Většina z nich se nikdy nedostane k živým lidem a pokud ano, tak se o řešení starají dodavatelé a lide, které Facebook najímá v rozvojových zemích nebo tam, kde je za ně možné platit co nejméně. Znamená to, že zpravidla neumí žádné jazyky než jejich vlastní (na češtinu zcela zapomeňte) a nepříliš dobře anglicky.
Facebook nemá ani lokální zastoupení v jednotlivých zemích, něco běžné pro seriózní a zodpovědné společnosti jako je Google či Microsoft.
Nemá ani telefonický kontakt, ani nelze péči o zákazníky posílat e-maily. Vše je tak daleko, že už před mnoha lety byly zrušeny i kontakty na tiskové oddělení. Jakkoliv existuje klasická e-mailová adresa pro tiskové oddělení, odpovědi se dějí jen výjimečně.
Pokud vám například Facebook zablokuje účet, tak nečekejte, že bude možné problém řešit s živým člověkem. Facebook zásadně vše řeší automatickými procesy. Hlavně zde platí, že pro Facebook jsou uživatelé obtížný hmyz a protože jich má přes 2.5 miliardy, tak nedokáže rozlišovat jednotlivce a nemá vůbec zájem se jim věnovat.
TIP: Jak marné to je zjistíte i v případě, že vám Facebook smaže (firemní) Stránku?
POZOR: V řadě podvodů a zlodějen se lidé vydávají za „správce Facebooku. Nikdo takový neexistuje, takže pokud se vám někdo ozývá a označuje se za správce Facebooku, tak je to podvod
Narazíte-li na Facebooku na nějaký problém, tak je nutné se pokusit přes nápovědu zjistit, zda existuje nějaký způsob jak onen problém „nahlásit“ – část je k nalezení v „Zásady a nahlašování“, ale i tady platí, že Facebook jakékoliv věci vyvolávající potřebu péče o zákazníky komplikuje a skrývá.
V Nápovědě tak najdete zejména přístup k
- Nahlašování závadného obsahu – to se děje přímo u konkrétního obsahu, příspěvku, Stránky, osobního profilu, Skupiny. Tady případně i viz Jak zjistit, kdo je správce Stránky na Facebooku, profilu na Twitteru či Instagramu? Jak kontaktovat?
- Nahlášení problémů s Facebookem – dlouholetá černá díra
- Nahlášení porušení soukromí – porušení soukromí dospělého člověka či dítěte. Facebook si ale představuje, že je to možné jenom fotkou nebo videem
- Napadené a falešné účty, účty kde se někdo za někoho vydává
- Správa účtu zesnulého člověka – jedna z nejhorších věcí a ukázka toho, že pro Facebook jsou uživatelé pouze nástroj (viz Do poslední vůle přidejte přístupy k účtům na Internetu)
- Nahrání doklad totožnosti budete potřebovat, pokud vám Facebook zablokoval účet, protože si myslí, že vy nejste vy
- Duševní vlastnictví týkající se porušování autorských práv, ochranných známek kde se při dalším pátrání můžete dostat k formuláři Nahlášení porušení práv
Pokud se budete přes výše uvedené formuláře pokoušet kontaktovat Facebook, nepočítejte s tím, že odpovědi budou v nějakém rozumném čase. Je běžné, že se odpovědi dočkáte za několik týdnů až měsíců. Stejně jako je běžné, že vám dorazí po této době pouze nějaká automatická či copy-paste odpověď, která vůbec váš problém neřeší. Případná další snaha o řešení má většinou výsledek stejný, po týdnech a měsících většinou dorazí totéž, něco jako historie komunikace a snaha řešit problém uživatele neexistuje.
Formulářů je podstatně více, většina z nich je ale skrytá a dá se na ně dostat jenom obtížně. Například
- Nahlášení nedostupné skupiny nebo události
- Nahlášení obsahu na Facebooku
- Nahlášení výhrůžné zprávy
- Nahlásit nezletilé dítě
- Nahlášení podvodného účtu
- Nahlaste podvodnou stránku veřejně známé osobnosti
- Nahlášení obsahu vyjadřujícího sebevražedné úmysly
- Speciální žádost ohledně účtu zdravotně indisponovaného nebo zesnulého člověka
- Nahlášení vydírání, intimních snímků nebo hrozby sdílení intimních snímků
K výše uvedeným odkazům jedna důležitá věc. Facebook adresy formulářů velmi často mění.
POZNÁMKA: Facebook dokonce posuzuje závadný obsah, aniž by posuzovatelé uměli jazyk ve kterém je napsán a vůbec něco tušili něco o tom, jaké zákony v dané zemi platí a jaké souvislosti daný obsah má. Příklad toho jak to celé nefunguje viz Facebook promazal Deklaraci nezávislosti. Shledal, že jde o rasistický dokument.
Mimochodem, Facebook se stejně nezodpovědně a ignorantsky chová i k inzerentům. Včetně těch, které nechávají v inzerci na Facebook značné částky. Vše je zásadně automatizováno, lidský faktor v péči o zákazníky je minimalizován. Jako inzerent ale máte šanci se protlačit ke kontaktu se živou osobou a pokud budete mít dostatek trpělivosti, tak problém mohou být i vyřešeny. Pokud je váš kontakt neřeší, tak neváhejte být neodbytní.
TIP: ‣ Průvodce soukromím na Facebooku obsahuje záplavu užitečných tipů týkajících se používání Facebook a otázek okolo bezpečnosti a soukromí. Velmi konkrétní je Jak nastavit soukromí na Facebooku? 22 kroků, které soukromí stejně nezajistí.