TIP#1191: Jak zjistit, kdo je správce Stránky na Facebooku, profilu na Twitteru či Instagramu? Jak kontaktovat?

Taková ta letitá zapeklitost, pokud například Stránka na Facebooku porušuje vaše autorská či jiná práva, tak potřebujete zjistit, kdo ji provozuje a kontaktovat ho (či je). Může k tomu být ale i nějaký jiný důvod, než zrovna řešení nepříjemností s nějakou nepravostí. Třeba prostě chcete spolupracovat, nebo tam narazíte na nějakou chybu a chcete na ni upozornit. Jenže, velmi rychle zjistíte, že zjistit nelze nic.

Kdo je správce Stránky na Facebooku zjistit nelze. Při všech těch problémech s fake účty, ovlivňováním voleb a záplavou dalších problémů Facebook stále nepřišel na to, že provozovatel/správce Stránky by měl být zjistitelný. Podobně jako je zjistitelné, kdo jsou správci Skupiny. Byť zjistit jaký účet je správce skupiny taky moc nepomůže, zejména v okamžiku kdy Facebook je zaplavený fake účty.

U některých Stránek bude uvedeno kdo je správce – možnost to dobrovolně zapnout tam pro Správce/vlastníky k dispozici je (ne u Stránek propojených přes Business Manager).

TIP: Související hledejte v Co dělat, když někdo vytvořil kopii mého profilu a oslovuje moje přátele na Facebooku? a Jak se pokusit získat zpět ukradenou Stránku na Facebooku

U některých Stránek je možné poslat zprávu Stránce, takže můžete případnou věc řešit posláním. Můžete se samozřejmě pokoušet i napsat příspěvek na Stránce (pokud je to povoleno) nebo napsat potřebné do komentáře pod nějaký příspěvek, byť to už je ten nejméně vhodný nápad. Oba poslední příklady jsou totiž navíc veřejné, číst to může kdokoliv.

Nezapomeňte, že Facebook není reálně možné nijak kontaktovat. Pokud nějaká Stránka či profil nějak porušuje vaše práva, tak můžete jen zkusit nahlašovat pomocí záplavy formulářů a doufat, že se někdy někdo problému začne věnovat. Je to alek krajně nepravděpodobné.

POZNÁMKA: Na často související dotaz, jak zjistit IP adresy správce či vlastníka je odpověď ještě jednodušší. Nijak, tuhle informaci má k dispozici jen Facebook (Twitter, Instagram, atd).

Instagram

Podobně jako s Facebookem je to i s Instagramem. Tam nelze zjistit kdo provozuje profil, nejde přijít na e-mail pod kterým je zaregistrován, ani tam není žádná možnost „zapnout“ informaci o správci, jako je to u Facebooku. Můžete profilu zkusit poslat přímou zprávu či mu psát do komentářů pod příspěvkem. Můžete zkusit i zmínku účtu ve vlastním příspěvku. Případné nahlášení účtu Instagramu moc nepomůže, ve výběru nahlašovaných věcí jsou hlavně nepodstatné hlouposti a Instagram patří plně Facebooku, takže nic moc nečekejte.

Twitter

Twitter na tom není o nic lépe, žádné informace o vlastníkovi (e-mail) se nedozvíte. Lze posílat přímé zprávy, ale pouze za předpokladu, že to účet umožní. Můžete zkusit účet zmínit ve vlastním veřejném tweetu, tak aby se dozvěděl, že něco chcete. Možnost nahlásit účet pro některé druhy nepravostí samozřejmě existuje, ale i tady platí, že dost často nikam nevede (s výjimkou nahlašování účtu, který se za vás vydává).

TIP: Zmiňování účtů bývá často užitečné pro řešení nějakých menších problémů u seriózních vlastníků. Může je přimět k reakci nebo řešení, protože jim zmínky o něčem negativním či nevhodném budou vadit. Pokud ale Stránku či profil provozuje nějaký klasický šmejd, nestane se vůbec nic. Stejně tak užitečný bývá medializace, tedy upozornění na závadné chování prostřednictvím médií.

Podobná situace bývá u dalších sociálních sítí či online služeb (YouTube například) a není to příliš uspokojivá situace. Jedna věc je, že osobní profily je potřebné mít chráněné, ale u různorodých „firemních“ profilů či aktivit by mělo být možné snadno řešit případné problémy – ne nutně tím, že informace o provozovateli je snadno dostupná, ale alespoň tím, že problém bude řešit provozovatel služby.

V některých případech můžete provozovatele zjistit přes uvedené/připojené webové adresy/stránky – ale to že někdo někde napíše adresu nějakého webu nemusí znamenat, že s tím má něco opravdu společného.

Nespoléhejte se ani na to, že případné porušování zákona (autorské právo, pomluvy, poškozování, závadný obsah, atd) zkusíte řešit přes Policii – ta sice problém řešit bude, ale narazí na stejný problém jako vy. Bude mít obtíže zjistit potřebné informace, Facebook a jemu podobní se příliš nebaví ani s orgány činnými v trestním řízení.

Reklamy