Když už v prosinci 2015 bylo tak veselo okolo médií co naletěla na falešný účet Miloslava Ransdorfa, tak je čas doplnit mezi tipy i jeden specifický, týkající se existence „falešných“ účtů. Twitter je jedna z mála sociálních sítí, kde se totiž můžete jmenovat jak chcete a žádný požadavek na skutečná jména zde není. Pravidla navíc skutečně umožňují existenci „falešných“ účtů.
Právě falešné účty, zpravidla parodické a satirické, jsou jednou z těch lepší věcí na Twitteru. Na tom česko-slovenském jich najdete desítky (čas od času aktualizovaný přehled těch lepších najdete v @Fake-cz seznamu) a některé z nich jsou opravdu vynikající. V řadě případů dokonce podstatně lepší, než originál.
Podmínky užívání (TOS neboili Term Of Services) nic o falešných účtech neobsahují. Nic nenajdete ani v Podmínkách týkající se soukromí. První zmínku o falešných účtech najdete ve skutečnosti až ve The Twitter Rules, kde vás zavedou na dva další zdroje, které se tématu „falešných“ účtů týkají – Impersonation (vydávání se za někoho jiného) a Obchodní značka neboli Trademark.
Ale je dobré vědět, že ještě hledáte Parody, commentary, and fan account policy ve kterém najdete vše další podstatné.
TIP: Co se ochrany soukromí na Twitteru týče? Mrkněte do 15 kroků, jak nastavit soukromí na Twitteru
Parodické (a tomu podobné) účty existovat mohou
Především, uživatelé mohou vytvářet parodické, zpravodajské, komentátorské či fanouškovské účty – což vám dává poměrně jasnou představu, jaké „falešné“ účty jsou pro Twitter přijatelné.
Aby vámi vytvořený „falešný“ účet přežil (třeba parodie na nějakou tu známou osobnost), tak musí splnit ještě některé požadavky – musí být jasné, že jde o falešný účet, napodobeninu, parodii.
Dosáhnete toho ideálně doplněním informace do popisku (BIO). Sám Twitter doporučuje uvést slova jako „parody“, „fake“, „fan“ či „commentary“.
Ale také tím, že název vašeho účtu se nebude shodovat s jménem parodovaného subjektu. I zde Twitter doporučuje přímo do názvu účtu doplnit „not“, „fake“ či „fan“. Nádherný příklad toho jak se to dá všechno udělat je u @JonyIveParody.

Za firmu či jedince se pochopitelně nesmíte vydávat v komunikaci, tedy nemůžete ostatním uživatelům reagovat tak, aby byli uvedení v omyl a mysleli si, že komunikují se skutečnou osobou či firmou.
TIP: Hodit se vám možná bude Jak zjistit, kdo je správce Stránky na Facebooku, profilu na Twitteru či Instagramu? Jak kontaktovat?
Pokud poruší pravidla tak je Twitter může kdykoliv smazat
Měli byste rozhodně vědět, že případné „falešné“ účty, které budou narušovat práva osobnostní nebo známková, bude Twitter velmi rychle likvidovat. Patří sem zveřejňování informací osobního charakteru (ať už jde o textové či obrazové) nebo o využívání obchodních značek, log či vůbec autorských děl, spojených s firmami či lidmi bez jejich svolení.

Ve všech případech, ať jde o „vydávání se“ za osobu či firmu, je možné takovéto účty nahlásit. V případě vydávání se za osobu budete muset doložit dokladem vlastní totožnost, v případě firmy doložit, že firma existuje a vy ji zastupujete (což může být složitější). Je dobré vědět, že Twitter v těchto věcech reaguje poměrně rychle, takže v řádu několika dnů může být případný „falešný“ účet zrušený. Nic případnému škodychtivému jedinci ale nezabrání v zakládání dalších a dalších účtů.
Nezapomeňte, že to že se někdo jmenuje stejně jako vy, ještě nemusí znamenat, že tenhle účet je falešný (a že vám Twitter ochotně pomůže k jeho smazání). Někdo se totiž skutečně může jmenovat stejně jako vy. A dokud svým účtem neporušuje vaše práva, neuvádí lidi v omyl a neškodí vám, není důvodu aby takový účet přestal existovat.
TIP: V Kolik je na Facebooku (a jinde) falešných (fake) účtů a botů? Proč je to problém? se dozvíte něco o tom, jak je to s těmi fake účty. A hodit se může i Ověřují sociální sítě identitu uživatelských profilů? Jak je možné, že na Linkedin je tolik fake profilů?