TIP#942: Mohu zveřejňovat informace z cizího osobního účtu na sociálních sítích?

Taková docela zapeklitá záležitost. Situace, kdy na něčím účtu na sociálních sítích něco najdete a chcete to zveřejnit. Ne pouze jen tak předat někomu dalšímu, v tom vám asi těžko může někdo bránit (a je to navíc totéž, jako když to prostě vykecáte). Chcete to prostě pověsit někam jinam, kde to veřejně budou moci číst a vidět další lidé.

Tohle je situace poměrně běžná třeba v novinařině – novinář se dostane mezi „přátele“ nějakého politika, ten příspěvky na svůj Facebook nepíše označené jako „veřejné“ (se zeměkoulí), ale jako „pouze pro přátele“ (případně „přátele přátel“). Novinář tam narazí na něco zajímavého a rozhodne se to zveřejnit, použit. Zahrnout do článku, zprávy, reportáže.

Neměl by, ale ….. Z právního hlediska je to místy komplikované, třeba i proto, že tady například něco jako ochrana listovního tajemství neplatí  a jedno zásadní co v tom může (a mělo by) bránit je etika. Neveřejná informace není určena bez svolení k volnému zveřejnění. Důležité totiž u ní je, že její autor (v e-mailu například i odesilatel) předpokládá, že je určena jen určitému okruhu příjemců, nikoliv k dalšímu šíření.

Jenže, což je nutné dodat, zrovna v novinařině to je o trochu složitější v tom, že může existovat veřejný zájem, aby se „veřejnost“ dozvěděla, co podivuhodného nějaký ten politik (tj. veřejně činná osobnost) na sociální sítí páchá. Podobně výjimečnou situací může být to, že narazíte na trestný čin, u kterého existuje ohlašovací povinnost.

Zveřejnění cizích věcí ale může za jistých (častých) okolností bránit ještě právo na ochranu osobnosti (když už nejde aplikovat ochranu listovního tajemství) a ještě navíc autorský zákon. Ten ale je aplikovatelný pouze na nějaké skutečné autorské dílo, což v té nejjednodušší podobě je například fotografie, ale už méně aplikovatelné na to, že někdo něco napsal na sociální sítí.

Takže pokud to shrneme, informace z cizího osobního účtu dál šířit a zveřejňovat v zásadě prostě nemůžete. S drobnými výjimkami u novinářů v případě veřejného zájmu a pár dalšími, kde nezveřejnění či nepředání může způsobit něco horšího, než opak.

Reklamy