TIP#931: Kolik je na Facebooku (a jinde) falešných (fake) účtů a botů? Proč je to problém?

Falešné účty a boty (automatizované účty ovládané jenom software) jsou problémem sociálních sítí v řadě případů. Slouží například k spamování, šíření virů, obtěžování či politické propagandě. Jsou nechtěné, ale zároveň pro některé sociální sítě znamenají (a znamenaly) vítané navýšení metriky počtu uživatelů.

Přinášejí ale také problémy pro marketing na sociálních sítích, často totiž vyvíjejí aktivity mající maskovat jejich umělou podstatu – stávají se fanoušky, lajkují či sdílí příspěvky. Uměle nafouknuté počty fanoušků, či ještě hůře, uměle vytvářený engagement, pak může znamenat poměrně výrazné ztráty financí pro marketéry. Pokud fake účty „klikají“ na reklamy, může to znamenat i dost zásadní finanční ztráty.

Podobné věci přitom běžně využívají youtubeři, instagrameři, influenceři na sociálních médiích – od nákupu fanoušků, až po automaticky vytvářený engagement. Snaží se tak polepšit si nejenom v očích fanoušků a inzerentů, ale také vypadat atraktivnější pro algoritmy sociální sítě, které určují viditelnost. Viz například  Co je to Instagram Comment Pod (Insta pod)? Jak vyhrát nad omezujícími algoritmy?

Kolik fake účtů mají jednotlivé sociální sítě

Facebook

Někdy v roce 2012 Facebook zveřejnil, že 8.7 % účtů je fake (tehdy zhruba 83 milionů účtů). Jiné zdroje ale tvrdily, že ve skutečnosti může být až 30 % účtů falešných. Kolik jich skutečně je nikdy není možné zjistit, ale je velmi pravděpodobné, že Facebook udává nižší číslo, než je skutečnost.

V roce 2014 Facebook uváděl, že 11 % účtu je fake (138 milionů). Je vidět, že počet falešných účtů roste v čase. A také rozhodně ještě růst bude.

U falešných účtů a botů je ale běžné, že nemusí být aktivní nebo jsou aktivní pouze v určitém období. Facebook má v současnosti přes dvě miliardy uživatelů (aktivních, MAU), ale počet založených účtů bude někde mezi 4 až 8 násobkem tohoto čísla – právě proto může být fake účtů podstatně více. Což znamená i to, že by se hodilo, kdyby bylo i u fake účtů možné rozlišovat mezi založenými účty a aktivními účty

Kolik má Facebook falešných účtů v roce 2017? V rámci ohlašování třetích kvartálních výsledků pro rok 2017 Facebook uvedl, že 10 % uživatelů „neexistuje“ a sám Facebook poněkud záhadně tvrdí, že jde o „duplikáty účtů reálných uživatelů“. 2 až 3 % jsou navíc „uživatelsky nesprávně klasifikované a nežádoucí účty„. Tak trochu snaha natvrdo neříci, že Facebook má aktuálně přes 270 milionů falešných účtů (z 2.1 miliardy). Minimálně, protože tohle je stále odhad Facebooku, který se velmi snaží udržet toto číslo co nejmenší.

Nelze se pak ani příliš divit tomu, že Facebook vykazuje (zejména v mladších věkových kategoriích) více uživatelů, než jich je v populaci. Dlouhodobě je toto známo pro Česko (až dvojnásobek možného stavu), před pár měsíci to objevila (konečně) i americká média. Podle Facebooku je ale vše v pořádku a jako obvykle vše zlehčuje.

Twitter

Twitter v roce 2013 uváděl, že má 5 % falešných účtů (tehdy necelých 11 milionů). Novější výzkum uvádí, že by falešných účtů na Twitteru mohlo být až 15 % (nyní tedy zhruba 50 milionů účtů).

Ani zde ale není jasné zda jde o aktivní (MAU) účty nebo prostě založené účty. U Twitteru je to vše navíc ještě komplikované tím, že nepožaduje účty pod reálnými jmény a umožňuje vytvářet i účty fanouškovské a v zásadě falešné (v tom smyslu, že nejsou tím jehož jméno je na účtu vidět, viz  Jaká má Twitter pravidla pro falešné účty? Umožňuje je?). Rozdíl oproti Facebooku je i v tom, že osobní a firemní profily (Stránky na Facebooku) nejsou na Twitteru nijak odlišitelné. Související užitečné čtení v tomto ohledu může být i Jak poznat kolik má nějaký účet na Twitteru falešných sledujících?

Ostatní sociální sítě

Kolik je fake či botů na Instagramu či na jiných sociálních sítích a médiích známo není, ale můžeme obecně předpokládat, že půjde o 10 až 30 procent. Čím déle nějaká sociální síť existuje, tím více jich samozřejmě bude.

Nevíme to tedy ani o dalších sociálních sítích či médiích, jejich provozovatelé tato čísla prostě nezveřejňují. V řadě případů jsou poněkud skoupí i na počty uživatelů jako takové a jenom málokdy se dozvíte počty v jednotlivých zemích.

Problém strojově ovládaných účtů (botů) je markantní i v internetové reklamě, inzerenty totiž může připravit o poměrně zásadní částky. Podvodné klikání je poměrně dost zásadní problém, který se také nedaří příliš řešit.

TIP: Pokud chcete vědět počty uživatelů dalších sítí, tak je najdete v Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku

Strojově ovládané účty ale slouží i ke generování návštěvnosti webů, mimo již zmíněného navyšování shlédnutí či klikání na reklamu pomáhají „zlepšit“ pozici webu s ohledem na počty návštěvník.  Hodit se vám tedy může ještě tip Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé

Reklamy