Instagram patří Facebooku, proto také čím dál tím více omezuje dosah příspěvků, zrušil klasickou chronologickou timeline a vše ovládá algoritmem. Spoléhá se, že postupné omezování neplaceného (organického) dosahu přiměje firmy k placení za zvýšení. Tahle strategie mu vyšla na Facebooku, proč by tedy nemohla vyjít i na Instagramu.
Stejně jako na Facebooku je zásadní součástí algoritmu to, jak aktivní jsou fanoušci (uživatele obecně) pod vašimi příspěvky. Pokud máte hodně Líbí a komentářů, algoritmy vás milují a ukazují více, než když máte příspěvky bez zapojení.
Pokud tedy chcete být na Instagramu úspěšní, tak se musíte velmi snažit, aby vaše příspěvky měly zapojení. Na pomoci zde přicházejí aktivity pojmenované Instagram Comment Pods – původně vzniklé tak, že se prostě pár účtů na Instagramu domluvilo, ale dnes už jde o aktivity zásadně komerční. Prostě si zaplatíte za to, že vám skupina několik desítek až stovek účtů bude komentovat a lajkovat vaše příspěvky.
TIP: V TweetDeck slouží pro vytváření automatizovaných sítí účtů co se vzájemně podporují. Jak se podvádí na Twitteru? zjistíte, že stejné mechanismy se využívají i jinde.
Umělé komentáře a líbí
Vždy když přidáte nový příspěvek, tak se o tom „členové“ oné umělé buňky dozví a přidají vám na něj komentáře (zpravidla zcela nesmyslné, celé je to běžně automatizované, žádní živí lidé se tam nevyskytují) a nějaká ta srdíčka, neboli líbí. Což přesvědčí Instagram o tom, že váš příspěvek i účet je oblíbený. A následně vás tedy bude Instagram více ukazovat – jak v Explore/Prozkoumat záložce, tak vašim fanouškům.
Uměle podporované aktivity u příspěvků navíc vypadají dobře i tam, kde nějaký ten instagramový influencer chce přesvědčit značku, že má aktivní fanoušky a že si tedy mají koupit jeho příspěvky. Proto je velmi důležité důsledně ověřovat, jaké že vlastně aktivity to pod příspěvky probíhají. Zjistit strojově generované aktivity nebývá těžké, jsou nápadné, stále ze stejných účtů a vykazují i příznaky strojového zpracování. Zjistit aktivity nějakých buněk skutečných účtů může být už těžší, ale i to se dá – aktivity jsou stále od stejných účtů a navíc probíhají křížově. Všichni jsou totiž nuceni si vzájemně lajkovat a komentovat příspěvky.
TIP: V Kolik je na Facebooku (a jinde) falešných (fake) účtů a botů? Proč je to problém? se dozvíte něco o tom, jak je to s těmi fake účty. A také v Jak poznat, jestli má Stránka na Facebooku, profil na Instagramu či Twitteru živé fanoušky?
Zkuste si v Google najít comment pod přímo s omezením na Instagram.com, najdete jich množství. A také velmi rychle pochopíte, jak škodlivé tyhle aktivity jsou. Přes Google nakonec můžete přímo najít weby těchto aktivit, případně se můžete vydat na Facebook, ve většině případů je tam najdete v podobě uzavřených Skupin (viz například The Gram Gang). Ty nekomerční a menší se pak spoléhají opravdu na to, že členové sami (a ručně) budou plnit úkoly lajkování a komentování.
Účast v těchto aktivitách může, samozřejmě, přivést i do problémů. Instagram vám sice účet nejspíš nezruší, ale postará se o to, abyste přestali být kompletně vidět (viz Co je to Instagram shadowban? Jak ho nechytit?)
Až tedy zase někdy budete obdivovat účet na Instagramu (ale klidně i na jiné síti) se záplavou komentářů a líbí, tak si vzpomeňte, že tyhle věci se kupují a falšují ve velkém. Už dlouho.
TIP: Zdejší ‣ Návod pro Instagram obsahuje řadu dalších tipů týkajících se Instagramu. A pokud se chcete se naučit používat Instagram? Školení Instagram pro firemní i osobní marketing vám přesně tohle přinese. Podívejte se na volné termíny tohoto školení Instagramu v Dobrém webu.