TIP#970: Jak je to na Facebooku (i jinde) s počtem zhlédnutí videa?

Ptal se minulý týden jeden klient na věci ohledně živého vysílání – podařilo se mu dosáhnout hezkého počtu nějakých 13 tisíc zhlédnutí, ale když se díval na detaily (živé video na Facebooku u jeho Stránky), tak tam měl řadu jiných čísel. Kterým ne zcela rozuměl. Je čas se věnovat tomu, jak Facebook žongluje s čísly.

Především. zhlédnutí neznamená celého videa. Nikdy, nikde. Prostě je to stav, kdy pár sekund někdo na video koukal. Jedno zda v živé podobě, v klasickém příspěvku či z archivu. U živého videa si navíc běžně pořadatelé vše pokazí tím, že dlouho před zahájením vysílají „monoskop“, většinou ve formě odpočtu. Čímž nejenom dostanou zásadně zkreslená čísla, ale také odradí řadu lidí od toho, aby se šli podívat. „Monoskop“ navíc zůstane součástí uloženého videa a bude bránit dívání se později.

Další zásadní věc je, že Facebook automaticky spouští videa, takže zhlédnutí nabíhají pokaždé, když se video objeví někomu v newsfeedu a on k němu „dojede“ rolováním. Dělá to záměrně, protože mu to umožňuje uměle navyšovat statistiky a tvrdit, že lidé mají enormní zájem o videa. Nemají, protože kdyby je měli pouštět, tak budou čísla Facebooku i o řád menší.

TIP: Zhruba 90 % spuštění videa bude automatických, pouze 10 % lidí si videa ručně spouští. Nejspíš dobře vědí, kde a jak si zablokovat automatické spouštění videí.  Ale stejně jako jinde, tohle bude radikálně jiné, pokud půjde o děti a mládež.

Další důležitá věc je, že čím déle případné živé video trvá, tím více zhlédnutí napočítá – lidé se k němu vrátí a každý návrat se započítá jako další zhlédnutí. Možná ho také budou sdílet dál, na vlastní přátele, takže tam za každé sdílení naběhnou desítky, až stovky dalších zhlédnutí. K videu se (mírně) budou vracet i poté, co „živě“ už neběží.

Nečekejte ale, že by návraty byly nějak zásadní a uskutečňovaly se dlouho poté, co došlo ke zveřejnění videa (ukončení vysílání). Životnost příspěvků bývá tak do hodiny po zveřejnění.

U delších a sdílených videí (i živých vysílání) se počty zhlédnutí mohou dostat možná až na násobky unikátních lidí, kteří takové video viděli. Facebook dokáže vcelku jasně určit unikáty, protože každý člověk na něm je přihlášený – ale i tady je potřeba pamatovat na to, že videa ze Stránek jsou veřejně přístupná, takže další a další zhlédnutí mohou být od neurčitelných unikátů – ani toto číslo tedy nemusí být přesné.

TIP: Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé  a hlavně  Jak se falšuje návštěvnost? se vám určitě bude hodit.

Ještě zpět k zhlédnutím a už řečenému na počátku – měli byste mít na paměti, že není řečeno jak dlouho se ti lidé dívali, znamená to, že jenom málokdy viděli celé video.  Je zcela běžně, že i více než polovina zhlédnutí bude mít délku pouze v sekundách. Není nic výjimečného, že desítky minut videa budou mít průměrnou dobu sledování v nízkých minutách.

Vše bude záležet na tématu, budete-li se dívat na „čísla“ od populárního YouTubera, tak budou rozhodně vyšší, než „průměrné“ video.  Tady je navíc nutné dodat, že v minulosti Facebook několik let tahle čísla falšoval – potřeboval ukázat, že lidé se na videa dívají déle, než se ve skutečnosti dívají. Což znamená i to, že nikde nevíte, která čísla se Facebook rozhodl vylepšit.

Dosah (reach) videa může opět být až několikanásobek počtu zhlédnutí/jedinečných zhlédnutí. Dosah totiž neznamená, že video někdo viděl, dokonce ani neznamená, že se někomu video dostalo před jeho oči – Facebook dosah počítá z příspěvku umístěného do newsfeedu bez ohledu na to, jestli se dostal na displej uživatele. Pokud k němu tedy uživatel nestihne „dorolovat“, tak video neviděl, ale už se započítalo do dosahu.

TIP: Přes dvě třetiny zhlédnutí videa bude bez zvuku. Lidé mají zvuk vypnutý (mobil) nebo se dívají na počítači, kde nemají na čem poslouchat (nebo nemohou poslouchat). Tohle se samozřejmě změní, pokud půjde o děti a mládež, tam to bude opačně, většina bude mít zvuk zapnutý. Bude-li vaše video nutné sledovat se zvukem, tak tím řadu lidí odradíte od sledování.

Facebook, to je také dobré vědět, videa má enormně v oblibě, ale jenom pokud jsou přímo na něm nahraná. Běžně je vnucuje uživatelům na úkor ostatních typů příspěvků, což sice značně vylepšuje čísla dosahu a zhlédnutí (protože automatické přehrávání), ale přehlcení videem znamená, že nebudou mít efekt. Zejména tam, kde vám o něco jde – o značku, konverzi, atd. Dobré vědět je, že tahle absurdní priorita platí na mobilních zařízeních.

Poslední věc, k živým videím. Ty mívají zásadní problém v tom, že musíte dostatečně dlouho předem lidi nalákat na dívání se. To že spustíte živé vysílání prostě nestačí k tomu, aby se objevili diváci. Což znamená i to, že u živých vysílání prostě budete mít enormně malá čísla. Krátké živé vysílání navíc dokáže nasbírat ještě méně diváků. Takže se nedivte, že to prostě není žádná sláva.

Reklamy