S blížícím se GDPR se čas od času objevují články operující s termíny opt-in a opt-out, nejvyšší čas se na ně podívat i ve zdejším „slovníčku“ termínů. Byť, popravdě, s GDPR to nemá vcelku nic společného – jde o věci platné už dlouhé roky.
opt-in je označení procesu, kdy se uživatel/zákazník přihlašuje k odběru nějaké služby, nebo si nějakou službu aktivuje/zapíná. Nejčastěji, stejně jako u druhé varianty, se týká e-mail marketingu. Je to také jediný správný postup – pokud totiž někdo má začít něco odebírat, tak to musí být uživatel/zákazník kdo odběr sám (vědomě a prokazatelně) aktivuje.
opt-out je zvrácená varianta, kdy uživatele/zákazníka do něčeho upíšete (nebo mu, jak to Facebook často dělá, zapnete nějakou funkčnost) a oznámíte mu to s tím, že pokud se mu to snad nelíbí, tak to může někde (zpravidla velmi obtížně) vypnout.
TIP: Pokud jste tím kdo se do nějakých e-mailingů přihlašuje, tak je docela dobré si na tohle pořídit nějakou samostatnou e-mailovou adresu, nepoužívat k tomu vaši pracovní či soukromou. Prostě si pořiďte e-mail ně některém z freemailů.
GDPR a e-mail marketing přinášejí zásadní důraz na opt-in (ve skutečnosti ale musí jít o double opt-in) – nutno ale dodat, že nepřinášejí nic nového. To že nesmíte posílat nevyžádaná obchodní sdělení platí už roky a je to zakotveno i v české legislativě. Což obnáší i to, že pokud někomu pošlete obchodní sdělení, tak si to příjemce musel prokazatelné objednat
double opt-in funguje tak, že má dva kroky. V tom prvním si uživatel objedná odběr e-mailů (krok první) a vy mu na základě toho pošlete žádost o potvrzení toho, že si něco takového objednal. Žádost je zpravidla e-mail obsahující unikátní odkaz – na ten musí uživatel kliknout a teprve poté je zařazen do databáze pro posílání e-mailů. Pokud double opt-in není dokončen, nesmíte mu nic poslat. Detailněji se tohle mimochodem probírá v Jak správně (technicky, lidsky i legálně) sbírat maily pro databází uživatelů a rozesílek
V rámci GDPR (ale klasicky už dávno předtím) navíc musíte uživatelům/zákazníkům umožnit se odhlásit z odběrů – jak už to tak chodí, tohle je už roky i součástí platné české legislativy a opět to musí fungovat tak, že uživatel prostě klikne na odkaz v e-mailu co dostal a vy ho bez obstrukcí a komplikací vymažete z databáze (a už nikdy mu nic nepošlete, dokud si to přes double opt-in znovu neobjedná). O tomhle je případně řeč v Jak správně vytvořit odhlašovací odkaz v e-mailu?
TIP: Spam je všudypřítomný a nezastavitelný. V Česku ho hlašte ÚOOÚ a nedělejte si iluze, že ze spamů se dá odhlašovat. Případně též v Ze spamu se nikdy, nikdy, nikdy. Opakuji, NIKDY neodhlašujte. Co s tím spamem ale dělat?