Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
23. 4. 2018 podle 365tipů
ČR, e-mail, Internet, Podnikání

TIP#1066: Co je to opt-in, opt-out a double opt-in. Jak to souvisí s GDPR a e-mail marketingem?

S blížícím se GDPR se čas od času objevují články operující s termíny opt-in a opt-out, nejvyšší čas se na ně podívat i ve zdejším „slovníčku“ termínů. Byť, popravdě, s GDPR to nemá vcelku nic společného – jde o věci platné už dlouhé roky.

opt-in je označení procesu, kdy se uživatel/zákazník přihlašuje k odběru nějaké služby, nebo si nějakou službu aktivuje/zapíná. Nejčastěji, stejně jako u druhé varianty, se  týká e-mail marketingu. Je to také jediný správný postup – pokud totiž někdo má začít něco odebírat, tak to musí být uživatel/zákazník kdo odběr sám (vědomě a prokazatelně) aktivuje.

opt-out je zvrácená varianta, kdy uživatele/zákazníka do něčeho upíšete (nebo mu, jak to Facebook často dělá, zapnete nějakou funkčnost) a oznámíte mu to s tím, že pokud se mu to snad nelíbí, tak to může někde (zpravidla velmi obtížně) vypnout.

TIP: Pokud jste tím kdo se do nějakých e-mailingů přihlašuje, tak je docela dobré si na tohle pořídit nějakou samostatnou e-mailovou adresu, nepoužívat k tomu vaši pracovní či soukromou. Prostě si pořiďte e-mail ně některém z freemailů.

GDPR a e-mail marketing přinášejí zásadní důraz na opt-in (ve skutečnosti ale musí jít o double opt-in) – nutno ale dodat, že nepřinášejí nic nového. To že nesmíte posílat nevyžádaná obchodní sdělení platí už roky a je to zakotveno i v české legislativě. Což obnáší i to, že pokud někomu pošlete obchodní sdělení, tak si to příjemce musel prokazatelné objednat

double opt-in  funguje tak, že má dva kroky. V tom prvním si uživatel objedná odběr e-mailů (krok první) a vy mu na základě toho pošlete žádost o potvrzení toho, že si něco takového objednal. Žádost je zpravidla e-mail obsahující unikátní odkaz – na ten musí uživatel kliknout a teprve poté je zařazen do databáze pro posílání e-mailů. Pokud double opt-in není dokončen, nesmíte mu nic poslat. Detailněji se tohle mimochodem probírá v Jak správně (technicky, lidsky i legálně) sbírat maily pro databází uživatelů a rozesílek

V rámci GDPR (ale klasicky už dávno předtím) navíc musíte uživatelům/zákazníkům umožnit se odhlásit z odběrů – jak už to tak chodí, tohle je už roky i součástí platné české legislativy a opět to musí fungovat tak, že uživatel prostě klikne na odkaz v e-mailu co dostal a vy ho bez obstrukcí a komplikací vymažete z databáze (a už nikdy mu nic nepošlete, dokud si to přes double opt-in znovu neobjedná). O tomhle je případně řeč v Jak správně vytvořit odhlašovací odkaz v e-mailu?

TIP: Spam je všudypřítomný a nezastavitelný. V Česku ho hlašte ÚOOÚ a nedělejte si iluze, že ze spamů se dá odhlašovat. Případně též v Ze spamu se nikdy, nikdy, nikdy. Opakuji, NIKDY neodhlašujte. Co s tím spamem ale dělat?

Související příspěvky

  • TIP#1090: Jaký je u e-shopu rozdíl mezi servisními. transakčními a marketingovými e-maily?
  • TIP#238: Jak správně (technicky, lidsky i legálně) sbírat maily pro databází uživatelů a rozesílek
  • TIP#1046: Jak správně vytvořit odhlašovací odkaz v e-mailu?

E-mail marketing EU GDPR Marketing Obchodní sdělení Právo Spam

Předchozí článekTIP#1065: Jak je to s "ochranou" proti kopírování textu na webových stránkách?Další článek TIP#1067: 13 typů příspěvků pro sociální sítě, které budou vyvolávat vyšší zapojení fanoušků

Nejnovější příspěvky

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

TIP#2963: Co je to whataboutismus?

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA