Možná to netušíte, ale platné české zákony vyžadují, aby zasílané obchodní sdělení umožňovalo odhlášení z dalšího posílání. Vedlo toho, že je to zákonná norma, je to také slušnost. Prostě pokud už někdo nechce něco dostávat (něco co si objednal), tak musí mít snadnou možnost se odhlásit.
Ono slovo snadnou je poměrně zásadní, správný odkaz k odhlášení musí fungovat na jedno kliknutí. Což obnáší to, že
- vhodné umístění je v patičce (na konci) vašeho e-mailu
- v žádném případě nepožadujte aby zadával e-mail, pod kterým se přihlásil
- v žádném případě nechtějte aby ještě kliknul na nějaký další prvek, který „potvrdí“ odhlášení
- nepřipadá v úvahu, aby se odhlašoval tak, že pošle „odhlašovací e-mail“
TIP: Spam je všudypřítomný a nezastavitelný. V Česku ho hlaste ÚOOÚ a sice tam pracují pomalu, ale důsledně. Takže šmejdy dostihnou a postihnou
Co samozřejmě můžete udělat je, že doplníte volitelnou možnost určit proč se vlastně odhlašuje. Ideální řešení je nabídnout nějaké tři až pět základních nejrozšířenějších možností a jednu možnost, aby napsal důvod slovně. Tenhle formulář ale zobrazujte až poté, co došlo k odhlášení. Musí to být zcela dobrovolné a dělejte to jenom v okamžiku, kdy to opravdu budete používat (vyhodnocovat)
Můžete uživateli odeslat potvrzení o tom, že jeho e-mail by z rozesílek odhlášen, ale nutné to opravdu není.
V žádném případě nesmíte na odhlášený e-mail zaslat další e-mailing či e-mailingy. Je na vás, abyste si technicky zajistili, že takovýto e-mail se prostě okamžitě přestane používat.
V žádném případě se nesmí stát, že někdy v budoucnu odhlášený e-mail najednou zahrnete do nějakého e-mailingu.
TIP: Související články : Používat e-mailovou adresu no-reply@ či nepoužívat? a Jak správně (technicky, lidsky i legálně) sbírat maily pro databází uživatelů a rozesílek a Co je to opt-in, opt-out a double opt-in. Jak to souvisí s GDPR a e-mail marketingem?