Na každé sociální sítí, kterou chcete používat pro marketing (osobní i firemní) potřebujete organické šíření vašich příspěvků k těm správným lidem. Proto potřebujete mít slušný počet těch, kteří sledují váš účet. Proto potřebujete aby počet sledujících v čase rozumně rostl. Platí to pro kteroukoliv sociální síť, ale liší se postupy, které vám zajistí růst počtu sledujících.
Twitter je, jak jinak, poměrně specifický – oproti ostatním sociálním sítím hlavně tím, že většina účtů veřejně publikuje a je tedy možné poměrně snadno zjistit o čem píší, co je zajímají či co potřebují. Je ale také možné zjistit kdo je sleduje a není zde žádné omezení jako u Facebooku. Což znamená, že můžete snadno analyzovat účty, které jste si vybrali jako vzor a nalézat tak další účty, které byste měli sledovat či nějak s nimi komunikovat – právě ono sledovat a komunikovat je pro (nejenom) Twitter zásadní.
Pravidlo první – pokud budete pouze publikovat tweety, tak růst sledujících bude nulový nebo minimální. Budete mluvit na stále stejnou cílovou skupinu (pokud vůbec nějakou) a to spolu s minimální ochotou lidí na Twitteru něco lajkovat a ještě méně něco sdílet (retweetovat) znamená,. že se váš obsah nebude dostávat nikam mimo tuto „bublinu“. Musíte sledovat nové účty, musíte lajkovat cizí tweety, sdílet cizí tweety a navazovat komunikaci.
Pravidlo druhé – Twitter byste měli používat pro něco víc, než jenom šíření obsahu, cílem by mělo být přivádět návštěvníky na vaše webové stránky nebo jiná konverze, tedy převedení aktivit z Twitteru na něco dalšího. Od již zmíněné návštěvnosti až po reálné konverze – přihlášení se k e-mailingům, stažení aplikací, koupě produktů či služeb.
Pravidlo třetí – sledující se nejsnáze získávají tak, že sledujete nové účty. Určité procento z nich vás zasleduje zpět a vydrží být vašimi sledujícími, pokud jim nabídnete obsah, o který mají zájem. Proto nemá smysl svéhlavě sledovat náhodné účty, ale je potřeba pečlivě vybírat takové, ke kterým máte blízko vy, ale které mají také (tematicky) blízko k vám. Vedle sledování přímo můžete ještě používat seznamy – je dobré pracovat na obou způsobech sledování (o seznamech viz Lists čili seznamy. K čemu to je dobré a proč vám to pomůže).
Tohle děláte proto, abyste získali co nejvíce retweetů. To je prakticky jediná cesta, jak se dostanete k dalším lidem a je tak šance, že vás budou sledovat. Dobré jsou samozřejmě i pokud vás někdo zmiňuje či vám odpovídá – ale tam už je omezenější dopad.
TIP: Přečtete si i Jak Twitter omezuje příliš aktivní uživatele? Na co si dát pozor, aby mi nezrušil účet? Když budete příliš agresivní, můžete na to doplatit.
Najít nové sledované podle jiného účtu
Jedna z pomůcek, která vám v tomto může pomoci je Tweepi, ale pomohou i další z pomůcek co dokáží analyzovat účty, jejich sledující a obsah – byť v Česku budeme mít trochu problém v jazyce a také v podstatně omezenější cílové skupině. Tweepi můžete vyzkoušet zdarma, ale budete muset nejprve vymyslet nějaké typické hashtagy (což bude trochu problém) týkající se vašeho působení a alespoň pět účtů, které odpovídají vaší cílové skupině. Případně také omezit vyhledávání podle jazyka pouze na češtinu – necháte-li aktivní i angličtinu, budou doporučení poměrně šílená.
Vyhledávat vhodné účty ale můžete i ručně. Stačí si otevřít cizí účet a projíti si koho sleduje a kdo sleduje tento účet – u velkého počtu sledujících/sledovaných to samozřejmě může být náročné, ale nemusíte zrovna začínat s něčím jako @9GAG. Stejně tak je vhodné projít s kým komunikuje (tedy komu odpovídal, koho zmiňoval).
Tweepi (ale i jiné pomůcky) umí i další užitečnou věc – najdete si účet, který co nejvíce odpovídá tomu vašemu, a zobrazíte si všechny sledující a poté si vyberete, které z nich začnete také sledovat. Tohle opět můžete udělat ručně, ale něco jako Tweepi vám to poněkud usnadní.
Pamatujte, že pokud během dne zasledujete příliš mnoho účtů, tak vás Twitter sejme a může vás i zablokovat. Obecně platí, že byste neměli za den zasledovat více než 80 účtů a také to, že byste to měli rozložit do delších časových úseků. Viz Jak Twitter omezuje příliš aktivní uživatele? Na co si dát pozor, aby mi nezrušil účet?
Najít nové sledované podle obsahu
Další užitečnou pomůckou může být Followerwonk – můžete si ho také vyzkoušet zdarma, ale budete si muset u Moz založit účet. Pak v tamním Analyze opět můžete zadat nějaký účet, který považujete za vhodný vzor a podívat se ne World cloud z bio (popisků) účtů. K čemuž je nutné dodat, že pro Česko to bude trochu problematičtější a pro zahraniční (anglické zejména) to bude fungovat místy docela dobře.
Co určitě budete muset udělat je nastavit si vyhledávání na klíčová slova a nějaké ty hashtagy, které se týkají toho o čem budete na Twitteru psát – k tomu vám poslouží klasické vyhledávání Twitteru, kde si můžete nastavená vyhledávání uložit přímo nebo si je přidejte do složky v Oblíbených. Nezapomeňte, že v Rozšířeném vyhledávání je možné nastavit geografické a jazykové omezení a nastavit zobrazení pro nejnovější tweety. Uložení umožní jednou za čas otevřít připravené vyhledávání a projít si nové věci. Vyhledávání na Twitteru se věnuje tip Vyhledávání na Twitteru (nahoře uprostřed) najde (třeba) všechny výskyty jakéhokoliv hashtagu
Nalezené tweety je potřeba si prostě přečíst a podívat se na účet, který je zveřejnil. Můžete jim jenom dát Líbí, můžete na ně odpovědět (když třeba dotyčnému můžete pomoci), můžete je retweetnout (=nasdílet na vlastní účet) či retweetnout s komentářem (quote retweet). Pokud je samotný účet dostatečně zajímavé a nejde jen o ojedinělý tweet, tak začněte účet sledovat. Všechny tyhle aktivity budou znamenat, že se dotyčný doví o tom, že jste to udělali – vyvoláte tím jeho zájem.
Twitter není jako Instagram, takže hashtagy budou hrát minimální roli. Můžete je využít pouze pokud se nějaké více používané váží k tématu vašeho tweetování.
Pravidlo čtvrté – V čem je ale Twitter stejný jako ostatní sítě je to, že byste měli opakovat tweety, zejména takové, které byly úspěšné. Vůbec se nemusíte je po nějakých osmi až dvanácti hodinách vložit znovu. Vůbec se nebojte opakovat i více než jednou. Tady viz Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích?
Zpět k dalším pravidlům
Pravidlo páté – v sledování se nepokoušejte příliš jít po velkých účtech – prostě pokud „cíleně“ zasledujete něco jako @9GAG, tak je velmi málo pravděpodobné, že vás zasledují zpět – nemají k tomu důvod. To že někoho začnete sledovat by mělo znamenat, že bude mít pro vás zajímavý a užitečný obsah, ale také pro vaše sledující – budete přeci tyto účty lajakovat a retweetovat. S velkými účty, ideálně celebritami, to ale můžete zkusit tak, že je přímo oslovíte (tweetem se zmínkou) nebo retweetnete s komentářem.
Pravidlo šesté – Řada strategií doporučuje, abyste zasledovali a po chvíli odsledovali, zejména pokud vám onen účet nevrátí sledování. Osobně tohle nesnáší, takže účty co mě opakovaně začnou sledovat a ukončí nahlašuji pro spam a blokuji. Jisté je, že budete muset účty opět přestávat sledovat, ale dělejte to předvším proto, že nemají obsah, který vás zajímá, a nejčastěji proto, že tweetují málo (a tím i nejsou příliš zajímaví pro další šíření vašeho obsahu). A pak také proto, že nesmíte mít příliš velký počet sledovaných vůči počtu sledujících. Tzv. „Follow ratio“ by se mělo pohybovat mezi 70 až 150 procenty.
Pravidlo sedmé – Na získávání sledujících existuje množství automatických pomůcek nebo to, že si prostě sledující koupíte. Nedělejte ani jedno, nejenom proto, že to bude stát peníze, ale také pro dva zásadní důvody. Málokdy získáte relevantní živé fanoušky (a v Česku už vůbec ne, jsme příliš malí) a můžete na to doplatit, protože Twitter to zjistí a sejme vás.
Pravidlo osmé – Nikdy, opravdu nikdy nepoužívejte nějaké ty metody automatického odpovídání a děkování. Způsobíte si tím více škody, než užitku. Novým sledujícím se neděkuje, za retweet se také neděkuje, ani za to, že vám někdo dal Líbí. Komunikujte s účty o konkrétních věcech, reagujte na to co píší, pomáhejte jim, ptejte se jich. Ručně, hlavou. Řeč už o tom byla v Novým sledujícím se neděkuje, ani za retweet. Zkuste to jinak
Nezapomínejte na tolik oblíbený marketingový nástroj jménem Call To Action. Nebojte se v tweetech vyvolávat zájem, pokládat otázky, říci si o sdílení (retweetování).
TIP:Takové ty základy hledejte v Tweet, odpověď, zmínka, přímá zpráva aneb jak se tvoří tweet. Vyplatí se to trochu nastudovat, Twitter je v tomhle hodně matoucí.
Podobné a doporučované účty
Twitter umí doporučovat účty ke sledování. Bude vám navrhovat účty ke sledování v boxu v pravém sloupci a jde o jeden z dalších užitečných nástrojů jak objevovat vhodný obsah (účty) pro další sledování. Každý nově navrhovaný účet si budete tak jako tak prohlížet a v okamžiku kdy kliknete na Sledovat, Twitter vám nabídne další tři účty, které jsou s právě zasledovaným účtem nějak podobné a vhodné ke sledování.
Tenhle mechanismus rozhodně nepodceňujte a každý den využívejte pro nalezení několika nových účtů pro zasledování. Třeba tak, že pokaždé když zasledujete jeden z doporučených, tak ještě přidáte pět dalších, které vám Twitter doporučil poté. Ale ne libovolných, skutečně pečlivě vybírejte.
Twitter se tímto způsobem i trochu učí co vám má doporučovat, takže by pozdější doporučení mohla být přesnější. Můžete i využít „x“ vedle položek v „Koho sledovat“ k odstranění, mělo by to teoreticky Twitteru říci, že už vám ho nemá nabízet.
Pravidlo deváté – bude tak trochu odbočkou, ale hlavně je už ve starším tipu – Než začnete sledovat lidi na Twitteru či Instagramu, dejte svému účtu duši (pardon, obsah).
Nepodceňujte ho, protože pokud váš účet bude o ničem, tak ti co zasledujete vás rozhodně nezasledují zpět. Sem patří nejenom obsah v podobě tweetů, ale kvalitní popisek (BIO), profilový obrázek i obrázek v záhlaví. Co se vašeho obsahu týče, musí být zajímavý, nápomocný, nemusí být čistě jenom váš, takže se vůbec nebojte sdílet zajímavé odkazy jinam a retweetovat (sdílet).
TIP: O hledání zajímavých účtů je řeč v Jak najít na Twitteru zajímavé účty? Čím si pomůžete k zajímavému obsahu pro čtení?
Pravidlo desáté – se bude hodit hlavně v počátcích. Pokud vás někdo zasleduje, je dobré ho zasledovat zpět. Byť ne zcela svéhlavě, může to být spamovací účet, fake účet, něco co rozhodně nechcete sledovat. Ty co za to stojí prostě zasledujte zpět, zmenšíte tím riziko, že vás přestanou sledovat. Čistit sledované budete až později, třeba v okamžiku, kdy dorazíte na 2 000 sledovaných, protože tam vám Twitter znemožní sledovat další lidi do doby, než budete mít 2 000 sledujících.
Ostatní sociální sítě, weby a média
Pravidlo jedenácté: Nezapomeňte dávat velmi dobře a důsledně vědět o vašem účtu na Twitteru všude kde je to možné. Musíte ho přidat na váš web či blog, stejně jako na další sociální sítě. Čas od času z vašeho Twitteru sdílejte na další sociální sítě, případně prostě „jinde“ dávejte vědět něco jako „hej, jsem taky na Twitteru“.
Informace o účtu patří do podpisů v e-mailech i na tištěné či elektronické materiály, e-malingy, letáky. Hodí se to i do článků a rozhovorů, které budete řešit (třeba) s PR agenturou
TIP: Další zásadní věci hledejte například v Osobnostní marketing na Twitteru. Jak na (nejen) Twitteru řešit (zejména) účet šéfa/šéfky vaši firmy?. Rozhodně vhodný tip k dalšímu studiu
PS: Velký přehled tipů a triků týkající se Twitteru je v ‣ Twitter for dummies