Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
14. 7. 2016 podle 365tipů
Facebook, Google, Internet, Komunikace, Obsah, Online služby, Podnikání, Sociální sítě, Žurnalistika

TIP#561: Jak na monitoring médií, Internetu a sociálních sítí?

Téma co už dlouho leží v TODO a volá po zpracování, alespoň takovém tom prvním, které umožní další rozvoj. Týká se situace, kdy v rámci marketingu či PR potřebujete zjišťovat co o vás (firmě či jedinci) či vašem produktu a službách píší media a co se objevuje „na Internetu“. Tedy jaké články vyšly, kde se o vás někdo zmínil. Případně, totéž ještě navíc chcete dělat pro konkurenci. Důležité je zdůraznit, že tohle lze v zásadě rozdělit na tři samostatné věci – monitoring médií (tedy zjištění co vyšlo v tisku, rádiu či televizi) , monitoring Internetu a ještě navíc monitoring sociálních sítí.

Celé je to navíc trochu komplikované v tom, že se to trochu prolíná a v řadě případů bude nutné uvažovat o placených řešeních, zejména tam kde budete chtít monitorovat media. Dost často je to řešitelné tak , že si sami vyrobíte něco, co dokáže soustřeďovat obsah (třeba přes RSS), zkombinujete různorodé služby a získáte tak „nějakou“ úroveň monitoringu. Bude záležet, nakolik vám bude stačit.

Vyhledávání a role v monitoringu

První co je důležité připomenout je, že Facebook, Twitter, Instagram i další sociální sítě mají vyhledávání. Stejně jako ho mají média (třeba jako iDnes.cz, Novinky.cz) a řada dalších online služeb. Což vám pomůže v první úrovní monitoringu – většinou i tak, že si můžete vytvořit odpovídající dotazy a uložit si je do oblíbených (nebo třeba napojit na IFTTT) – o tom ale už máme nějaký tip v podobě Jak monitorovat zmínky klíčových slov (nejen) na Twitteru s pomocí IFTTT?, který vám může pomoci v pochopení.

Vyhledávání ale znamená i to, že se naučíte správně vyhledávat v Google, Bing či Seznamu. Opět si můžete vytvořit dotazy na potřebná „klíčová“ slova a buď si je jednou za čas pustit z oblíbených, nebo nějak automatizovat. Tady může pomoci i tip Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají?.

Nezapomeňte, že vyhledávání v sociálních sítích (zejména na Facebooku) nefunguje dobře a je navíc omezeno tím, že nenajdete soukromé příspěvky lidí.

Plný monitoring medií

Budete-li potřebovat monitoring médií, tedy hledání v tom co vyšlo v tisku, rozhlasu či televizi, tak na tohle žádné volně (zdarma) dostupné řešení příliš není. Trochu vám tady pomohou Zprávy Google (Google News) – news.google.com – se kterými se tedy budete muset naučit zacházet, ale najdou toho málo. Zejména tam bude chybět to co vyšlo na papíře či bylo odvysíláno v rádiích či televizích. Jsou tu ale placené služby, které vám mohou velmi pomoci.

2016-07-14 07_12_02-Novinky _ Monitora.png

Monitora – www.monitora.cz – je řešení, které @365tipů (respektive jeho provozovatel) využívá už od spuštění jak pro vlastní potřebu, tak například v Rubikon PR. Takže pokud někdo chcete nějaké praktické zkušenosti a referenci, můžete dostat.

Newton Media – www.newtonmedia.cz – je dlouholetá stálice na poli monitoringu, dost dobře možná se širším záběrem než Monitora, ale také zpravidla ve vyšší cenové kategorii. Oproti Monitoře umí navíc sociální sítě.

Anopress IT – www.anopres.cz – býval konkurenci Newtonů, ale od roku 2011 patří do Newton Media, takže v zásadě můžete vše chápat jako jednu a tu samou službu pod různými značkami. v roce 2019 už přestal existovat

Mediatoring – www.mediatoring.com – novinka na českém trhu v roce 2017, třicet dní na vyzkoušení, jinak samozřejmě placená služba.

POZNÁMKA: Mediální monitoring je součástí aktivit PR/mediálních agentur. Nedělají to ale samostatně, využívají k tomu produkty a postupy, které zmiňuje tento tip. Je také dobré si uvědomit, že pokud budete potřebovat monitoring zahraničních médií, tak to bude ještě složitější a budete potřebovat podobné monitorovací služby ze zahraničí.

Monitoring Internetu či sociálních sítí

Předchozí uvedené zpravidla umí monitorovat v určitém rozsahu i Internet (mají vybrané desítky až stovky zdrojů, které monitorují a které nejsou média) a také sociální sítě. Pro sociální sítě je ale zpravidla nutné sáhnout po dalších nástrojích, pokud nemáte (například) Newton Media.

2016-07-14 07_17_46-ZoomSphere.com __ Daniel Dočekal.png

Zoomsphere – www.zoomsphere.com – už byla na @365tipů zmiňována a jde hlavně o nástroj pro správu sociálních sítích, ale má i dobrou monitorovací část – jak pro sociální sítě, tak pro internetové zdroje. Využívána @365tipů pro analytické věci a v Pet Center CZ i pro správu sociálních sítí.

Socialbakers mají nástroj Listening Pro, o které nevím vůbec nic (nic praktického abych mohl doporučit nebo nedoporučit).

eMerite – www.emerite.cz – jsem několikrát potkal u různých zákazníků a s poměrně pozitivními referencemi.

Kláboseni – www.klaboseni.cz – a Obrazení – www.obrazeni.cz – patřívaly Ataxu, než bylo pohlceno právě SocialBakers. Sice zatím stále fungují, ale žádný další vývoj se zde neděje. Každopádně stále patří mezi užitečné nástroje: Klaboseni.cz a Obrazeni.cz jsou cesta jak vědět víc o českém Twitteru a Instagramu

POZNÁMKA: Na začátku naznačované zpracování pro další rozvoj znamená, že jsem si dost jist, že tenhle tip potřebuje doplnění. Je zcela určitě neúplný. Takže kdokoliv máte cokoliv k přidání, neváhejte, pošlete.

Další služby pro monitorování

Google Alerts – www.google.com/alerts – by určitě mělo patřit k nástrojům každého, kdo něco chce monitorovat. Není dokonalý, ale umožní vám nastavit si klíčová slova, která vás zajímají. A při každém novém objevení se klíčové slova můžete dostat upozornění. O tomto podrobněji v Google Alerts můžete použít k monitorování zmínek. Jména, firmy, konkurentů, témat

Mention – www.mention.com – vám sice zadarmo moc dlouho nevydrží, ale je dobré pro upozornění na výskyt klíčových slov na sociálních sítích (tedy hlavně na Twitteru). Nevýhoda může být, že není zcela zadobře s češtinou (a českými zdroji)

Brandwatch – www.brandwatch.com – může být jeden z příkladů zahraničních pokročilých služeb pro monitoring. Ale pozor, nemám žádné zkušenosti.

SalesForce a jejich Social Studio – socialstudio.radian6.com – toho také teoreticky umí poměrně hodně. ale protože to je SalesForce, tak nečekejte jednoduchost a snadnou použitelnost.

Další možnosti

  • Awario
  • Talkwalker Alerts
  • Talkwalker
  • Hootsuite
  • Meltwater
  • Social Searcher
  • Brand24 

POZNÁMKA: V zahraničí jsou řady služeb, které jsou použitelné pro monitoring, jen bývá problém je použít pro české potřeby (platí i o těch větších uvedených v předchozích odrážkách). Patřit sem může www.trackur.com,  www.customscoop.com, www.mediamiser.com, www.rankur.com, www.sysomos.com  a máte-li nějaké zkušenosti, podělte se. Osobně používám Google Alerts a Mention.

Analýza vyhledávání (klíčových slov) – V Google Keyword Planner (Plánovač klíčových slov) se hodí pro obsahový marketing je řeč o službě co není až tak „monitoring“, ale může být dost zásadní pro zjištění souvislostí. V Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají? jsou tipy na další služby, které vám umožní zkoumat co lidé hledají – z hlediska monitoringu to může být dost podstatné.

V srpnu 2020 se ve Feedly objevila nová funkce – Feedly doplnilo možnost sledovat účty, hashtagy, seznamy a vyhledávání na Twitteru

TIP: Jak komunikovat a působit na sociálních sítích? je poměrně rozsáhlý přehled deseti krok, jak vůbec na sociálních sítích komunikovat a působit. Včetně toho, že obsahuje odkazy na další zásadní tipy. 

Související příspěvky

  • TIP#1255: Google Alerts můžete použít k monitorování zmínek. Jména, firmy, konkurentů, témat
  • TIP#965: Co je to SEO?
  • TIP#954: Kde analyzovat klíčová slova pro obsahový marketing?

Blog Blogování Marketing Média Monitorování Televize Tisk Twitter Vyhledávání

Předchozí článekTIP#560: Co je to e-peen?Další článek TIP#562: Jak přenést soubory z jednoho cloudu do jiného?

Nejnovější příspěvky

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

TIP#2963: Co je to whataboutismus?

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA