Téma co už dlouho leží v TODO a volá po zpracování, alespoň takovém tom prvním, které umožní další rozvoj. Týká se situace, kdy v rámci marketingu či PR potřebujete zjišťovat co o vás (firmě či jedinci) či vašem produktu a službách píší media a co se objevuje „na Internetu“. Tedy jaké články vyšly, kde se o vás někdo zmínil. Případně, totéž ještě navíc chcete dělat pro konkurenci. Důležité je zdůraznit, že tohle lze v zásadě rozdělit na tři samostatné věci – monitoring médií (tedy zjištění co vyšlo v tisku, rádiu či televizi) , monitoring Internetu a ještě navíc monitoring sociálních sítí.
Celé je to navíc trochu komplikované v tom, že se to trochu prolíná a v řadě případů bude nutné uvažovat o placených řešeních, zejména tam kde budete chtít monitorovat media. Dost často je to řešitelné tak , že si sami vyrobíte něco, co dokáže soustřeďovat obsah (třeba přes RSS), zkombinujete různorodé služby a získáte tak „nějakou“ úroveň monitoringu. Bude záležet, nakolik vám bude stačit.
Vyhledávání a role v monitoringu
První co je důležité připomenout je, že Facebook, Twitter, Instagram i další sociální sítě mají vyhledávání. Stejně jako ho mají média (třeba jako iDnes.cz, Novinky.cz) a řada dalších online služeb. Což vám pomůže v první úrovní monitoringu – většinou i tak, že si můžete vytvořit odpovídající dotazy a uložit si je do oblíbených (nebo třeba napojit na IFTTT) – o tom ale už máme nějaký tip v podobě Jak monitorovat zmínky klíčových slov (nejen) na Twitteru s pomocí IFTTT?, který vám může pomoci v pochopení.
Vyhledávání ale znamená i to, že se naučíte správně vyhledávat v Google, Bing či Seznamu. Opět si můžete vytvořit dotazy na potřebná „klíčová“ slova a buď si je jednou za čas pustit z oblíbených, nebo nějak automatizovat. Tady může pomoci i tip Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají?.
Nezapomeňte, že vyhledávání v sociálních sítích (zejména na Facebooku) nefunguje dobře a je navíc omezeno tím, že nenajdete soukromé příspěvky lidí.
Plný monitoring medií
Budete-li potřebovat monitoring médií, tedy hledání v tom co vyšlo v tisku, rozhlasu či televizi, tak na tohle žádné volně (zdarma) dostupné řešení příliš není. Trochu vám tady pomohou Zprávy Google (Google News) – news.google.com – se kterými se tedy budete muset naučit zacházet, ale najdou toho málo. Zejména tam bude chybět to co vyšlo na papíře či bylo odvysíláno v rádiích či televizích. Jsou tu ale placené služby, které vám mohou velmi pomoci.

Monitora – www.monitora.cz – je řešení, které @365tipů (respektive jeho provozovatel) využívá už od spuštění jak pro vlastní potřebu, tak například v Rubikon PR. Takže pokud někdo chcete nějaké praktické zkušenosti a referenci, můžete dostat.
Newton Media – www.newtonmedia.cz – je dlouholetá stálice na poli monitoringu, dost dobře možná se širším záběrem než Monitora, ale také zpravidla ve vyšší cenové kategorii. Oproti Monitoře umí navíc sociální sítě.
Anopress IT – www.anopres.cz – býval konkurenci Newtonů, ale od roku 2011 patří do Newton Media, takže v zásadě můžete vše chápat jako jednu a tu samou službu pod různými značkami. v roce 2019 už přestal existovat
Mediatoring – www.mediatoring.com – novinka na českém trhu v roce 2017, třicet dní na vyzkoušení, jinak samozřejmě placená služba.
POZNÁMKA: Mediální monitoring je součástí aktivit PR/mediálních agentur. Nedělají to ale samostatně, využívají k tomu produkty a postupy, které zmiňuje tento tip. Je také dobré si uvědomit, že pokud budete potřebovat monitoring zahraničních médií, tak to bude ještě složitější a budete potřebovat podobné monitorovací služby ze zahraničí.
Monitoring Internetu či sociálních sítí
Předchozí uvedené zpravidla umí monitorovat v určitém rozsahu i Internet (mají vybrané desítky až stovky zdrojů, které monitorují a které nejsou média) a také sociální sítě. Pro sociální sítě je ale zpravidla nutné sáhnout po dalších nástrojích, pokud nemáte (například) Newton Media.

Zoomsphere – www.zoomsphere.com – už byla na @365tipů zmiňována a jde hlavně o nástroj pro správu sociálních sítích, ale má i dobrou monitorovací část – jak pro sociální sítě, tak pro internetové zdroje. Využívána @365tipů pro analytické věci a v Pet Center CZ i pro správu sociálních sítí.
Socialbakers mají nástroj Listening Pro, o které nevím vůbec nic (nic praktického abych mohl doporučit nebo nedoporučit).
eMerite – www.emerite.cz – jsem několikrát potkal u různých zákazníků a s poměrně pozitivními referencemi.
Kláboseni – www.klaboseni.cz – a Obrazení – www.obrazeni.cz – patřívaly Ataxu, než bylo pohlceno právě SocialBakers. Sice zatím stále fungují, ale žádný další vývoj se zde neděje. Každopádně stále patří mezi užitečné nástroje: Klaboseni.cz a Obrazeni.cz jsou cesta jak vědět víc o českém Twitteru a Instagramu
POZNÁMKA: Na začátku naznačované zpracování pro další rozvoj znamená, že jsem si dost jist, že tenhle tip potřebuje doplnění. Je zcela určitě neúplný. Takže kdokoliv máte cokoliv k přidání, neváhejte, pošlete.
Další služby pro monitorování
Google Alerts – www.google.com/alerts – by určitě mělo patřit k nástrojům každého, kdo něco chce monitorovat. Není dokonalý, ale umožní vám nastavit si klíčová slova, která vás zajímají. A při každém novém objevení se klíčové slova můžete dostat upozornění. O tomto podrobněji v Google Alerts můžete použít k monitorování zmínek. Jména, firmy, konkurentů, témat
Mention – www.mention.com – vám sice zadarmo moc dlouho nevydrží, ale je dobré pro upozornění na výskyt klíčových slov na sociálních sítích (tedy hlavně na Twitteru). Nevýhoda může být, že není zcela zadobře s češtinou (a českými zdroji)
Brandwatch – www.brandwatch.com – může být jeden z příkladů zahraničních pokročilých služeb pro monitoring. Ale pozor, nemám žádné zkušenosti.
SalesForce a jejich Social Studio – socialstudio.radian6.com – toho také teoreticky umí poměrně hodně. ale protože to je SalesForce, tak nečekejte jednoduchost a snadnou použitelnost.
Další možnosti
POZNÁMKA: V zahraničí jsou řady služeb, které jsou použitelné pro monitoring, jen bývá problém je použít pro české potřeby (platí i o těch větších uvedených v předchozích odrážkách). Patřit sem může www.trackur.com, www.customscoop.com, www.mediamiser.com, www.rankur.com, www.sysomos.com a máte-li nějaké zkušenosti, podělte se. Osobně používám Google Alerts a Mention.
Analýza vyhledávání (klíčových slov) – V Google Keyword Planner (Plánovač klíčových slov) se hodí pro obsahový marketing je řeč o službě co není až tak „monitoring“, ale může být dost zásadní pro zjištění souvislostí. V Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají? jsou tipy na další služby, které vám umožní zkoumat co lidé hledají – z hlediska monitoringu to může být dost podstatné.
V srpnu 2020 se ve Feedly objevila nová funkce – Feedly doplnilo možnost sledovat účty, hashtagy, seznamy a vyhledávání na Twitteru
TIP: Jak komunikovat a působit na sociálních sítích? je poměrně rozsáhlý přehled deseti krok, jak vůbec na sociálních sítích komunikovat a působit. Včetně toho, že obsahuje odkazy na další zásadní tipy.