TIP#457: Google Keyword Planner (Plánovač klíčových slov) se hodí pro obsahový marketing.

Google Keyword Planner je sice především součást AdWords a používá se pro inzerování „na Google“, ale měli byste vědět, že vám může velmi pomoci v okamžiku, kdy chcete správně řešit texty, titulky a vůbec věci na Internetu. Prostě tam napíšete nějaký termín a tahle pomůcka vám řekne, co v souvislosti (podobného) lidé také hledají. Což vám poslouží nejenom pro SEO (optimalizaci pro vyhledávače, viz Co je to SEO?), ale třeba i v marketingu, nebo k tomu abyste lépe pozicovali vaši značku či produkt.

Až se ho vydáte zkoušet, tak vězte, že chcete onu část jménem Discover new keywords (v předchozíá verzi „search for new keywords using a phrase, website or category“ neboli „Hledání nových klíčových slov pomocí sousloví, webu nebo kategorie„)

Pak už stačí napsat to co vás zajímá. Třeba můžete zkusit „Windows 10“ a kliknout na modré „Get Results“. Nezapomeňte si ještě přepnout na češtinu a Česko.

To co dostanete je docela dobré si utřídit podle sloupečků „Prům. měsíční vyhledávání“ (Avg. monthly searches), protože vám to dá možnost okamžitě najít nejvíce hledané související věci.

2016-03-20 12_14_16-Plánovač klíčových slov – Google AdWords.png

Můžete tohle všechno samozřejmě zkoumat přímo v Google Keywoard Planner, ale také můžete získat vše v CSV podobě a tu dostat do (třeba) Excelu nebo přímo do Google Docs. Nejprve klikněte na výběr všeho (zaškrtávátko v prvním sloupci záhlaví tabulky) a pak použijte Download keyword ideas (vpravo zhruba nahoře). Můžete stáhnout jako CSV (a tím to dostat do Excelu) nebo přímo do Google Sheets.

V tom co jste si stáhli mimochodem nejspíš nebudete potřebovat některé sloupce, ale jednodušší bude říci, se kterými sloupci byste měli skončit – jsou totiž jenom tři: Keyword (B), Avg. Monthly Searches (C) a Compettition (D,E). A stejně jako jste si to už zkusili předtím na webu, utřiďte si to podle Avg. Monthly Searches (= průměrné měsíční hledání) a první sloupec (ve kterém máte Keyword = klíčové slovo) si roztáhněte. Pro „Windows 10“ to bude vypadat pak například takto (respektive vypadalo v předchozí verzi, v té nové je průměrný počet hledání už velmi nepřesný a změnilo se i zobraozávní údaju ko konkurenci).

KeywordAvg. Monthly Searches (exact match only)Competition
windows 10605000,30
windows99000,22
windows 10 download99000,11
windows 781000,94
windows 836000,48
win 1029000,18
windows 10 upgrade29000,11
windows media player24000,03
upgrade windows 1024000,12
windows update24000,14
windows 10 update16000,08
windows 8 download10000,22
download windows 107200,10
update windows 107200,16
windows105900,29

Což nakonec znamená, když si vezmeme příklad zde uvedený, že pokud budete chtít řešit obsah týkající se Windows 10, tak nejlépe uděláte, pokud budete mít texty nejenom o „windows 10“, al také ty, které se týkají stažení (download) a upgrade, update. Ale také je vhodné se věnovat Windows Update jako takovému.

Výše uvedené (v tabulce) vzniklo s nastavením „všechny jazyky“, takže je hodně poplatné hledání v angličtině. Tak nezapomínejte správně nastavovat.

Pojďme si to ale ještě ukázat na něčem jiném, třeba chcete napsat článek na téma „jak založit blog“ a přesně tento text tedy vložíte do Plánovače. Ve staženém Excelu pak dojdete k následujícímu (opět je to jenom část celého seznamu).

KeywordAvg. Monthly Searches (exact match only)Competition
tvorba webových stránek24000,88
web zdarma19000,83
zdarma19000,18
blog.cz19000,07
webové stránky16000,85
webové stránky zdarma13000,85
webgarden13000,10
webhosting zdarma8800,86
tvorba webu8800,81
blogspot cz5900,08
blog zdarma5900,68
založit email5900,59
jak vytvořit web5900,84
hosting zdarma5900,81
jak založit blog5900,60

Z uvedeného je jasné, že pokud se chcete věnovat „jak založit blog“, tak by váš text (a ideálně více článků) mělo být ještě na téma „tvorba webových stránek“, „web zdarma“, „webové stránky“ a „webové stránky zdarma“, ale i „jak vytvořit web“. Samotné původní „jak založit blog“ je navíc až na konci první patnáctky. ale je zde také vidět, že měsíční počet hledání není pro dané téma nijak závratný. Dobrým tipem je i pár názvů služeb, které se pro něco takového používají – blogspot.cz, blog.cz a webgarden.

Aktuální (2021/01) data, v tabulce výše je stará podoba pro ilustraci změn

Ale pozor, v příkladu výše není vidět to, že k „jak založit blog“ je možné najít přes 480 dalších souvisejících výrazů (témat). Což znamená, že se vyplatí projít i další související výrazy a zkusit si vybrat z nich. Ne nutně těch, které patří mezi nejhledanější. Mnohem více vám totiž může pomoci tzv. „long tail“, tedy právě ty výrazy, které sice nejsou na špičce hledání, ale kterých dokážete využít více.

TIP: Jak hodně se snažit při blogování hledět na správný obsah klíčových slov?  vám poradí, jak hodně byste měli na klíčových slovech lpět. A Kde analyzovat klíčová slova pro obsahový marketing? prozradí řadu užitečných pomůcek pro analýzu klíčových slov.