TIP#1255: Google Alerts můžete použít k monitorování zmínek. Jména, firmy, konkurentů, témat

O Google Alerts byla už dávno řeč v Jak na monitoring médií, Internetu a sociálních sítí? a IFTTT a ti další aneb jak automatizovat váš Internet. Zejména to poslední se vám bude k novému tipu hodit, s využitím IFTTT totiž na zjištěný zmínek můžete navázat nějakou akci.

Google Alerts je služba od Google – www.google.com/alerts – jednoduché, nijak sofistikované. Prostě si tam nadefinujete něco co normálně hledáte ve vyhledávání (může to být vaše „jméno příjmení“, název vaší firmy, vašeho webu, e-mailová adresa, cokoliv co byste dali do vyhledávacího políčka u Google) – dozvíte se i co by k danému výrazu bylo nalezeno, takže můžete zpřesňovat či upravovat.

2018-12-09 18_52_01-Služba Upozornění Google umožňuje na webu sledovat zajímavý nový obsah.png

Pro každý výraz si můžete nadefinovat jak často chcete upozornění, jaké zdroje (zprávy, web, blogy, atd), jazyky (na to si dejte pozor, někdy je lepší chtít jen češtinu, jindy všechny), země a množství výsledků (pokud jich najde hodně). Pak určitě zda chcete dostat upozornění e-mailem nebo zda se má vytvořit RSS zdroj – ten pak můžete napojit na IFTTT, použít pro publikování na web/intranet, atd.

Každý dotaz se vám uloží a můžete si zobrazit co k němu aktuálně je za dostupné informace a také opravit jeho nastavení (a pochopitelně také smazat).

TIP: Většina služeb monitorujících web je placená. Třeba jako Ahref Alerts. Google Alerts fungují zdarma. Neumí ale monitorovat sociální sítě ani články v novinách, rádio či televizi. Občas ale i v Google Alerts dorazí věci z Facebooku či Twitteru.

Neobávejte se do Google Alerts dát název vašeho webu – je to dobrá příležitost k odhalení zmínek, které nejsou aktivními zpětnými odkazy (ale třeba mohou být). To samé udělejte pro názvy produktů a služeb. Monitorujte konkurenci – lidi, weby, služby, produkty, názvy.

Nezapomeňte, že do Google Alerts zadáváte vyhledávací dotaz pro Google, takže platí i všechny ty chytré operátory. Hodit se může třeba intitle: pro hledání recenzí (intitle:recenze intitle:review intitle:zkušenosti). Stejným způsobem se může hodit site: pro omezení jenom na určitý web.

Můžete si dokonce hlídat i vlastní web na to, zda se vám tam neobjevují nějaké spamy (v článcích po napadení, v komentářích od čtenářů) – stačí použít site:vašeURL a přidat posloupnost „spamslovo“ OR „spamslovo2“ atd.

Můžete komunikovat i diskusní fóra (ale třeba i Quora.com) na výskyt určitých témat – nebo prostě obecných otázek (stačí hledat pomoci intitle: a doplnit něco jako (jak|co|kdy|kde|kudy) a v angličtině (who|what|when|where|how). Nezapomeňte, že v jednom dotazu můžete použít víc webů, každý se samostatným site: operátorem.

Líbit se vám možná bude i to, že pokud použijete samostatný site: operátor, tak se dozvíte co na webu vyšlo nového – velmi se to hodí pokud tam dáte adresu blogu. Můžete případně i filtrovat na nějaká specifická témata (klíčová slova)

TIP: E-maily od Google Alerts budou chodit z googlealerts-noreply@google.com a můžete tedy tuto adresu použít pro nastavení filtrů a pravidel.  A když už je řeč o e-mailu, tak pokud si pro projekty zakládáte pokaždé extra účet u GMailu, tak je velmi dobré si alerty nastavovat pro každý projekt zvlášť. V každém z takovýchto e-mailů pak budete mít k dispozici i archiv všeho nalezeného a snadno v něm budete moci hledat.

Poslední drobnost. Pod ozubeným kolečkem najdete možnost v kolik hodin mají maily chodit. A můžete si i zapnout shrnutí všech upozornění ze všech dotazů do jednoho souhrnného mailu – jinak ke každému dotazu bude chodit samostatný e-mail.