Na Linkedin je teď populární “poměřování ega” doprovázené grafy s počty zobrazení osobních profilů. Někde dokonce vznikají žebříčky osobních či firemních účtů podle počtu zobrazení. A ve většině případů tam dotyční tvrdí, že jde o dosah. Pokud se jim to pokusíte vysvětlit, tak v řadě případů je reakce neprofesionální, arogantní a hloupá.
Není to ale pouze Linkedin, kde se to lidem plete, takže je možná vhodné tomu věnovat jeden samotný tip.
Zobrazení (Views, zhlédnutí)
Zobrazení je totéž co před lety používaná a opuštěná metriky zhlédnutí (stránek). Opuštěná hodně i proto, že to nic neříká. Není jasné kolik lidí (účtů) to vidělo, není ani jasné zda to vůbec viděli lidé.

A zpravidla, na sociálních sítích, nejde ani o něco co by mělo přímou úměru mezi úspěšností příspěvku. Zobrazení se totiž chová takto:
- započítá se pokaždé, když je příspěvek umístěn do timeline. Většina sítí příspěvky umisťuje opakovaně, klidně i v desítkách případů
- umístění do timeline neznamená, že někdo příspěvek vůbec viděl
- zobrazení se zaznamená i pokud se příspěvek objeví někde jinde – ve vyhledávání například
- zobrazení raketově vzrostou u příspěvků, kde je velké množství komentářů, každý nový komentáře přinese další zobrazení
- pokud někdo váš příspěvek sdílí, tak i tam se počítají další a další zobrazení, tím jak se šíří v dalších timeline
- vysoké počty zobrazení zajistí i roboti, kteří se třeba vydají načíst celý váš účet, nebo opakovaně kontrolují co je na něm nového
- embed (příspěvek někde na webu) je také zdrojem dalších zobrazení
- na iPhone/iPadu se při každém přepnutí aplikace znovu a znovu natahuje již natažený obsah, tahle nepraktická vlastnosti iOSu/iPadOSu zajistí další záplavy zobrazení
- stejně tak se další zobrazení objeví novým natažením odložených záložek prohlížeče tam, kde je málo paměti
To podstatné na zobrazení tedy je, že jeden člověk může znamenat klidně i stovku zobrazení. Přitom, ve skutečnosti, ani tolikrát váš příspěvek neviděl, natož aby ho četl. Není to reálně tedy ani zhlédnutí.

Dobré vědět je i to, že s počty zhlédnutí videa je to od doby zavedení automatického přehrávání velmi komplikované. Každé automatické spuštění se totiž počítá jako zhlédnutí, jen na některých sociálních sítích lze zjistit i zda se na to někdo díval jen “omylem” nebo to sledoval delší dobu. Každopádně i z této metriky se stala metrika nepoužitelná.
Dosah (reach)
Před mnoha a mnoha lety byla zhlédnutí (včetně čirých pageviews) jedinou použitelnou metrikou, ale protože nic neříká, postupně se vyvinulo sledování dosahu – nejprve v podobě návštěv (visits) hlídaných pomocí cookies až do podoby “reálných uživatelů” (český NetMonitor) či unikátních uživatelů (lépe řečeno účtů).

Sociální sítě dnes udávají velikost v aktivních uživatelích (Měsíčních, MAU, a denních, DAU) a umožňuje jim to hlavně to, že uživatelé jsou přihlášení – mohu navíc zkombinovat uživatele na webu i v mobilních aplikacích aniž by je počítali dvakrát.
Nutno dodat, že Linkedin je charakteristické tím, že tuhle metriku odmítá používat a vykazuje počty účtů, tedy další nic neříkající číslo (stejně jako je to u zobrazení).
Proto můžete na Facebooku či Instagramu mít u příspěvků informací o dosahu, kolik daný příspěvek vidělo lidí (samozřejmě reálně kolik to vidělo účtů, tedy včetně těch falešných). Což je, nutno zdůraznit, přeci jen podstatně lepší metrika než počty zobrazení. Každý jedinec z dosahu totiž může být za jedním až desítkami či stovkami zobrazení.
TIP: V Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé se dozvíte více i o různých dalších metodách měření “návštěvnosti”.
Podstatné nakonec
Kdykoliv vám někdo bude ukazovat hezké grafy, tak je potřeba vědět, co znamenají, jakou metriku ukazují. A také vědět, zda na daném (například) sociální sítí je vůbec možné zjistit to, co o grafu někdo tvrdí.
- Linkedin totiž umí jen počty zobrazení
- Twitter také umí jen počty zobrazení
- Facebook umí dosah, takže oslovené účty
- Instagram vykazuje také oslovené účty.
Stejné je to udáním velikostí sociálních sítí.
Linkedin je udává v založených účtech a dělá to proto, že tohle číslo je běžně 3 až sedmi násobek počtu aktivních uživatelů.
Twitter si vymyslel vlastní metriku mDAU o které tvrdí, že jde o počet “monetizovalelných” denních uživatelů.
Facebook dlouhodobě používá MAU a DAU, ale protože mu klesají čísla, tak má různé kreativní cesty jak to zamaskovat.
Při jakémkoliv zkoumání návštěvnosti či dosahů je ale vhodné si pamatovat, že existuje nepřeberné množství způsobů jak návštěvnost falšovat nebo ji uměle navyšovat. Na českém Internetu je generátorem umělé návštěvnosti Seznam Newsfeed.