Tip, který jsem chtěl napsat už dávno, ale pokaždé na něj zapomenu. Takže je čas to napravit. Týká se jak osobních účtů tak firemních. Všech, které existují dlouho dobu. A týká s jedné nepříjemné vlastnosti, kterou si málokdo uvědomuje.
Máte-li účet/profil na sociálních sítích dlouhou dobu tak vám stárnou fanoušci. A pokud neděláte maximum pro neustále nabírání nových, tak to stárnutí má negativní dopad na váš účet.
Postupně máte více a více “mrtvých” fanoušků. Lidé co přestali své účty používat, nebo je používají zcela minimálně. Lidé co účet sice používají, ale jenom pasivně, nemůžete od nich tedy očekávat zapojení.
V minulosti na Facebooku dokonce fungovalo, že vám Facebook ve fanoušcích nechával účty zablokované či jinak “penalizované” (ty tam nechává dodnes). Včetně toho, že nechával ve fanoušcích i účty zemřelých, které stále odmítá mazat. Vylepšovalo to čísla, prostě jste měli vyšší počet fanoušků (sledujících) a to bylo jediné, o co tehdy šlo.
Problém s “mrtvými” účty je, že nijak nereagují. Nesdílí, nekomentují, nelajkují. Zároveň ale stále ovlivňují poměr nazvatelný engagement rate, tedy poměr říkající jako hodně máte aktivní fanoušky. Na což doplácíte, protože algoritmy získají představu, že máte málo aktivní fanoušky, což pro algoritmus znamená, že vás bude míň zviditelňovat a doporučovat.
POZNÁMKA: Zdá se vám to absurdní? Tak si to představte na modelu e-mailingu, kde (například) polovinu e-mailu rozesíláte do nepoužívaných e-mailových schránek. Polovina uživatelů to nečte, na nic nekliká, nic si nekoupí. Posíláte to zbytečně a zásadně to ovlivňuje vaše čísla.
Pro vás samotné to funguje také špatným směrem. Máte představu o, řekněme , 10 tisíc fanoušků. Jenže možná třetina až polovina může být “mrtvá” a nemůžete od nich tedy nic čekat. Vy ale očekáváte obvyklou úroveň zapojení, která se nedostavuje. Ještě horší je, pokud očekáváte, že na něco budou klikat. Neklikají.
Celé to má zásadní háček. Není to moc řešitelné. Nemůžete zjistit kdo z vašich fanoušků není aktivní (na některých sítích to jde alespoň trochu). Je i komplikované fanoušky (mrtvé fanoušky) odstraňovat.
Můžete jenom neustále pracovat na nabírání další a dalších fanoušků, ale ta “mrtvá” část bude stejně tak neustále růst. Nakonec ale stejně musíte začít počítat s tím, že sociální sítě jsou dnes hlavně placené a také proč na sociálních sítích jít mimo stávající fanoušky. Protože s těmi co máte moc daleko nedojdete.