SEM, jak naznačuje titulek, je zkratka z Search Engine Marketing, tedy marketingu ve vyhledávacích strojích. Patří sem cokoliv co děláte ve vyhledávačích (či pro vyhledávače) jako je Google, Seznam či Bing a jde vám přitom o marketing s cílem získat z vyhledávačů co nejvíce návštěvníků.
Ta nejpodstatnější a nejčastější část SEM je SEO, Search Engine Optimization. Optimalizace webových stránek tak, aby se při vyhledávání určitý web dostával na přední pozice a vy tak z vyhledávacích strojů (vyhledávačů) získávali návštěvnost. SEO vede k organickému (přirozenému) umístění ve vyhledávání.
Druhá nejčastější část je PPC (Pay Per Click) reklama. Ta je pro vyhledávače charakteristická, za reklamu přímo na nich se platí za proklik a je vázaná na klíčová slova, tedy to co lidé hledají. Umožňuje to být velmi efektivní, dosáhnout po prokliku lepších konverzí a také zpravidla i poměrně dobře cílit. Vyhledávače toho o uživatelích často vědí poměrně dost. PPC vede k placenému umístění ve vyhledávání.

TIP: Chcete-li definici, tak Search marketing is the process of gaining traffic and visibility from search engines through both paid and unpaid efforts. SEM je proces získávání návštěvnost z vyhledávacích strojů s pomoci placených i neplacených snah.
Čas od čase se mylně do SEM zahrnuje Social Media Marketing (SMM). Možné by to bylo jedině za předpokladu, že by šlo o tu malou část týkající se vyhledávání v sociálních sítích (každá sociální síť má vlastní vyhledávání), nikoliv typický obsahový a komunitní marketing – ten tvoří drtivou většinu marketingu v sociálních sítích. Do SEM nemůže patřit ani reklama v sociálních sítích, ta sice může být i v PPC podobě, ale nemá žádnou spojitost s vyhledáváním.
Ze dvou výše uvedených základních cest marketingu ve vyhledávačích se poté odvíjejí další činnost, které do SEM patří – nejmarkantnější je linkbuilding (budování zpětných odkazů) a copywriting (psaní textů pro web).
TIP: Co je to Výkonnostní marketing? Aneb proč (ne)vyhazovat peníze z okna
SEM se ale týká i jiných vyhledávačů než těch klasických – na nalezitelnosti je vhodné pracovat například ve srovnávačích cen (Heuréka, Zboží.cz, atd), různých katalozích či mapových nástrojích (Google Mapy, Mapy.cz, Yelp, Foursqare/Swarm).
V některých případech se SEO nepovažuje za součástí SEM, ale samostatné odvětví. Osobně SEO vidím stále jako podmnožinu činností v SEM. Vedle optimalizace webů do SEM totiž patří i to jakým způsobem budete nalezený výsledek prezentovat – titulky, snippety (vytažené texty), různé formy specifických vyhledání. Ty stále vycházejí z toho jak upravíte webové stránky, ale týkají se více formy prezentace tomu kdo hledá aby spíše klikl právě na ten váš záznam.Vedle získání návštěvnosti tak pracujete i na viditelnosti značky.
Se stoupajícím využíváním hlasového vyhledávání bude důležité „optimalizovat“ i pro takovéto situace. Liší se i chování uživatelů vyhledávajících na počítačích a na mobilních telefonech – vyhledávače (Google zejména) na mobilech zvýhodňují stránky (weby), které jsou pro mobilní prohlížení a přístup lépe uzpůsobené.
SEM si můžete dělat sami, za předpokladu že se to naučíte a budete to dělat prakticky neustále. Pokud na to nemáte čas či schopnosti je vhodné si na SEM zajistit někoho, kdo to bude dělat pro vás. Většinou budete potřebovat dodavatele pro PPC a dodavatele pro SEO. Vše vás, samozřejmě, bude stát peníze.
TIP: Hledáte další zkratky a vysvětlení? Mrkněte do ‣ Jazykového koutku
Další tipy týkající se SEO
-
TIP#1136: Prověřujte čas od času 404 chyby na webu či blogu
Chyba 404 je označení chyby „neexistující URL“, objeví se v okamžiku, kdy si vyžádáte nějakou internetovou adresu, která nevede na existující obsah. Může jít o chybu v URL, ale také obsah, který…
-
TIP#1098: Co by mělo být hlavní stránkou blogu? Přehled článků nebo statická stránka?
S tohle otázkou je to dost podobné jako s úvahou na téma celých článků či upoutávek na hlavní stránce. Otázce platící ovšem právě jenom v okamžiku, kdy váš blog má na homepage…
-
TIP#1045: Mohu věřit zdravotním a lékařským informacím na Internetu?
Znáte to, jakmile vám (nebo někomu blízkému něco je), tak skočíte do Google a začnete googlit příznaky. Dřív se za tímto účelem používala chytrá a tlustá kniha Domácí lékař, ale s příchodem…
-
TIP#965: Co je to SEO?
SEO je zkratka Search Engine Optimalization, v češtině tedy Optimalizace (pro) vyhledávací stroje. Dost podstatné, protože v souvislosti s vyhledávači (vyhledávacími stroj) existuje ještě SEM (Search Engine Marketing). Zatímco SEO se v…
-
TIP#954: Kde analyzovat klíčová slova pro obsahový marketing?
V Google Keyword Planner (Plánovač klíčových slov) se hodí pro obsahový marketing je řeč o nástroji od Google, který slouží k analýze klíčových slov pro použití v PPC kampaních v rámci Google.…
-
TIP#928: Jak se bránit proti komentářovému spamu na blogu/webu?
Pamatujte si, jakmile kamkoliv na Internet pověsíte možnost vkládat nekontrolovaně obsah, tak dříve nebo později se dostaví „komentářový spam“. Nejprve se vám tam objeví něco ručně zadávaného – reklama, odkazy na zavirované…
-
TIP#894: Jak často přispívat na blog?
Čekáte-li jednoduchou odpověď na právě položenou otázku z nadpisu, tak trochu zklamu. Jednoduché to totiž není, byť jedno snadné pravidlo se určit dát – tak často jak je to jenom možné. Čím…
-
TIP#891: Jak hodně se snažit při blogování hledět na správný obsah klíčových slov?
Otázky, samé otázky. Na tu, zda opravdu pečlivě používat analýzu klíčových slov a do vašich textů vkládat ta správná klíčová slova (a do titulků a mezititulků), je odpověď poměrně jednoduchá. Pokud to…
-
TIP#835: Co se stane, když 365tipu.wordpress.com přesunete na 365tipu.cz
Možná jste si už všimli, že @365tipu je už do spuštění (což bylo 1. ledna 2015) jeden velký experiment. Slouží k ověření i zjištění řady věcí. Proto také dlouhou dobu tenhle web…
-
TIP#826: Mám na webu, firemním či e-shopu zejména, používat karusel? Když ano, tak jak?
Znáte to, přijdete na nějaký web a hned nahoře, na prominentním místě, je něco velmi velkého a postupně se to mění. Po pár sekundách to ukazuje něco dalšího, celé to případně můžete…
-
TIP#798: Jak migrovat web z WordPress.org na WordPress.com? Krok 6: Kontrola a náprava odkazů a obrázků
Pokud jste svůj původní WordPress provozovali „normálně“, tak by po importu měly zůstat zachovány odkazy – čili po zprovoznění na původní doméně by vše mělo být v pořádku. WordPress.com přesměruje i původní…
-
TIP#742: Co je to linkbuilding? K čemu jsou dobré zpětné odkazy?
Nejvyšší čas se tak trochu vrátit k Co je to backlink, zpětný odkaz? v podobě samostatného povídání o budování zpětných odkazů. Činnosti označované v angličtině (a v SEO) jako linkbuilding. Poměrně nepostradatelné,…
-
TIP#738: Co mám dělat, pokud v SEO testu od SEO Servis nemám 100 procent? Dá se změřit SEO?
Možná jste na to narazili. Na Internetu se dají udělat různorodé „testy“ jak si na tom stojí váš web s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Jeden z těch českých, doslova památných,…