Ten titulek, ten je, jak jinak, zcela špatně. Schválně. Něco jako „SEO optimalizace“ totiž neexistuje. Už samotné „O“ v „SEO“ je optimalizace a řeč už o tom na @365tipu je v Co je to SEO? Takže odpověď na první otázku z titulku tohoto tipu si přečtěte třeba i právě tam. V novějším tipu ale bude vhodné vyřešit co to je SEO analýza.
SEO analýzu budete potřebovat pro obsahové weby, firemní weby i prodejní weby či aktivity. Má v zásadě dvě podoby – tu první si budete dělat ještě než něco spustíte a začnete budovat. Tu druhou budete čas od času dělat když už něco máte vybudované a chcete se podívat, jak se vám SEO daří a kde se můžete zlepšit.

SEO když web ještě nemáte
SEO analýza v předstihu vám pomůže najít klíčová slova na která chcete cílit (v psaní textu, v titulcích, případně i následně v PPC). Jakou mají hledanost, která z nich jsou hodně konkurenční, která z nich méně (a máte tak větší šanci). Pomůže vám ve vytváření struktury webu (rubrik a hlavně štítků). Zjistíte i jaké máte konkurenty, kde je dobré budovat zpětné odkazy.
Hodit se ale může i v tom, že při hledání klíčových slov se přes související vyhledávané výrazy dostanete možná k věcem, které vás ani nenapadly.
TIP: V Kde analyzovat klíčová slova pro obsahový marketing? najdete přehled velmi užitečných nástrojů, které slouží právě k SEO analýzám. V Jak hodně se snažit při blogování hledět na správný obsah klíčových slov? další vhodné čtení.
SEO když web už máte
SEO analýza existujícího webu mimo výše popsaného řeší i technické stránky – zda je web správně vytvořený a funkční, zda texty obsahují potřebné kombinace klíčových slov. Ověříte si i jak se vlastně objevujete ve vyhledávání, možná přijdete na to že i na klíčová slova, se kterými jste ani nepočítali. Uděláte si nejspíš revizi rubrik a štítků. Najdete velmi pravděpodobně nová klíčová slova a získáte nové statistiky hledanosti.
Tady je dobré si uvědomit, že SEO (vyhledávače) se neustále proměňuje, váš web také, konkurence rozhodně nestojí na místě. Proto se SEO analýzy (a kontroly) již existujících webů vyplatí dělat klidně i několikrát do roka – u věcí zásadně závisejících na SEO (e-shopy) prakticky neustále. Jsou i některé věci, které je lepší dělat opravdu velmi často, třeba takovou kontrolu 404 chyb na webu. Stejně tak určitě budete pokračovat v linkbuildingu (budování zpětných odkazů) a důležité téma bude zda prodávat zpětné odkazy?.
TIP: Hodně užitečný seriál najdete v Jak pracovat se štítky u článků? Kompletní návod jak na štítky u obsahového webu
POZOR! SEO analýza není to, že se vrazíte adresu webu do nějakého podvodného SEO testu od SEO Servisu. Tyhle věci vám nic neřeknou, je to jen podfuk na hloupé zákazníky.
PS: SEO patří pod SEM. Tak si nastudujte i tenhle širší termín.
Další tipy týkající se SEO
-
TIP#2592: Ještě stále máte na webu Google AMP? Je to zlo, rychle s tím pryč
Je to vlastně už docela dlouho, co jsem na všech mých webech zrušil podporu Google AMP. Pak jsem delší dobu chtěl napsat tip tomu věnovaný, ale nějak to zapadlo v záplavě jiných…
-
TIP#2500: Otevírat odkazy v novém okně (záložce) či neotevírat?
Otevření odkazu v novém okně či záložce je běžná praxe na mnoha webových stránkách. Ale je to vždy správný krok? Jaká jsou rizika a výhody obou přístupů? Související příspěvky TIP#835: Co se…
-
TIP#2400: Pomohou vám příspěvky na Linkedin pro SEO?
Betteridguv zakon, ke kterému se možná ještě vrátí jiný tip, říká něco o tom, že pokud v novinách padne v titulku otázka, tak odpověď je prostě NE. Nejsme sice v novinách, ale…
-
TIP#2329: Měl bych zamezit indexování štítků či rubrik na WordPressu? Jak to udělat?
Pokud se přes site:pooh.cz či site:365tipu.cz podíváte (lépe řečeno, podívali jste se) na věci zaindexované Google, tak uvidíte šílený zmatek Několik tisíc výsledků zahrnujících v prvním případě na dvě tisícovky (v druhém…
-
TIP#2326: Poradí mi AI jaké další tipy mám psát pro 365tipů? Využití #ChatGPT pro návrh témat
Naučte se používat umělou inteligenci pro navrhování témat článků, příspěvků, textů na sociální sítě. ChatGPT (chat.openai.com) to umí dost dobře, včetně zohlednění různorodých aspektů. Navíc umí i pracovat (tak trochu) s klíčovými…
-
TIP#2152: Proč mi někdo píše, že na mém webu je “broken link”? A co s tím mám dělat
Pokud provozujete web, který je větší a hlavně zajímavý pro umístění odkazů pro SEO (vyhledávání), tak se připravte, že vám začne chodit spam v podobě upozornění na “broken link”, tedy poškozený odkaz.…
-
TIP#2098: Přidat web do služeb jako Ahrefs, Yandex? Jak nastavit indexaci od Google, Bingu a dalších?
Přidat web do Google Search Console (původní Webmaster Tools) je bez diskuze zásadně užitečná a důležitá věc. Otázkou ale je, zda chcete web mít v dalších službách jako je Ahrefs, Yandex, Bing…
-
TIP#2048: Je jméno domény důležité pro vyhledávání (SEO)?
Některé věci se v čase mění. A otázka významu jména domény je skvělým příkladem. Před mnoha lety bylo jméno domény pro vyhledávání důležité – jenže to bylo v době kdy algoritmy byly…
-
TIP#2043: Jak na WordPressu vytvořit Sitemapu? Nejlepší pluginy pro sitemap.xml
Sitemapu (sitemap.xml) vám váš vlastní WordPress nevytvoří (WordPress.com ano), takže si musíte pořídit nějaký plugin, který to umí – například All in One SEO, a další, viz dále. Ručně ji totiž zcela…
-
TIP#1983: Jak váš web dostat do vyhledávače? Mám za to platit?
Jeden z častých podvodů v oblasti SEO je, že vás osloví SEO agentura či člověk a nabídne vám, že “dostane váš web do vyhledávače”. Zpravidla za to bude chtít poměrně dost peněz…
-
TIP#1979: Je možné aby mi SEO agentura/člověk garantoval umístění ve vyhledávači?
Čas od času je možné se s tím stále setkat. Narazíte na reklamu na ty co “dělají SEO” a tam je uvedeno, že vám budou garantovat umístění na určité pozici či na…
-
TIP#1977: Co je to v SEO guest post (hostující příspěvek) a proč to může být problém
Guest posting (guest post) je nejčastěji označení pro zveřejnění příspěvků od někoho cizího na vlastním blogu či webu. V češtině tomu tedy můžeme říkat hostující příspěvky, ale častěji se setkáte s anglickým…
-
TIP#1933: Chcete koupit či získat zpětné odkazy? Co udělat když oslovujete provozovatele webu a s čím vším počítat
Čas od času se objevuje poptávka po zveřejnění článku (či doplnění existujícího článku) kvůli získání zpětných odkazů (Co je to backlink, zpětný odkaz?). A až na občasné vzácné výjimky je to stále…