TIP#1689: Co je to Search Engine Marketing (SEM)?

SEM, jak naznačuje titulek, je zkratka z Search Engine Marketing, tedy marketingu ve vyhledávacích strojích. Patří sem cokoliv co děláte ve vyhledávačích (či pro vyhledávače) jako je Google, Seznam či Bing a jde vám přitom o marketing s cílem získat z vyhledávačů co nejvíce návštěvníků.

Ta nejpodstatnější a nejčastější část SEM je SEO, Search Engine Optimization. Optimalizace webových stránek tak, aby se při vyhledávání určitý web dostával na přední pozice a vy tak z vyhledávacích strojů (vyhledávačů) získávali návštěvnost. SEO vede k organickému (přirozenému) umístění ve vyhledávání.

Druhá nejčastější část je PPC (Pay Per Click) reklama. Ta je pro vyhledávače charakteristická, za reklamu přímo na nich se platí za proklik a je vázaná na klíčová slova, tedy to co lidé hledají. Umožňuje to být velmi efektivní, dosáhnout po prokliku lepších konverzí a také zpravidla i poměrně dobře cílit. Vyhledávače toho o uživatelích často vědí poměrně dost. PPC vede k placenému umístění ve vyhledávání.

Pro Google je přednější samozřejmě to, za co mu někdo platí. Organické výsledky (žlutá část, SEO) proto uvidíte až po záplavě placených (růžová, PPC)

TIP: Chcete-li definici, tak Search marketing is the process of gaining traffic and visibility from search engines through both paid and unpaid efforts. SEM je proces získávání návštěvnost z vyhledávacích strojů s pomoci placených i neplacených snah.

Čas od čase se mylně do SEM  zahrnuje Social Media Marketing (SMM). Možné by to bylo jedině za předpokladu, že by šlo o tu malou část týkající se vyhledávání v sociálních sítích (každá sociální síť má vlastní vyhledávání), nikoliv typický obsahový a komunitní marketing – ten tvoří drtivou většinu marketingu v sociálních sítích. Do SEM nemůže patřit ani reklama v sociálních sítích, ta sice může být i v PPC podobě, ale nemá žádnou spojitost s vyhledáváním.

Ze dvou výše uvedených základních cest marketingu ve vyhledávačích se poté odvíjejí další činnost, které do SEM patří – nejmarkantnější je linkbuilding (budování zpětných odkazů) a copywriting (psaní textů pro web).

TIP: Co je to Výkonnostní marketing? Aneb proč (ne)vyhazovat peníze z okna

SEM se ale týká i jiných vyhledávačů než těch klasických – na nalezitelnosti je vhodné pracovat například ve srovnávačích cen (Heuréka, Zboží.cz, atd), různých katalozích či mapových nástrojích (Google Mapy, Mapy.cz, Yelp, Foursqare/Swarm).

V některých případech se SEO nepovažuje za součástí SEM, ale samostatné odvětví. Osobně SEO vidím stále jako podmnožinu činností v SEM. Vedle optimalizace webů do SEM totiž patří i to jakým způsobem budete nalezený výsledek prezentovat – titulky, snippety (vytažené texty), různé formy specifických vyhledání. Ty stále vycházejí z toho jak upravíte webové stránky, ale týkají se více formy prezentace tomu kdo hledá aby spíše klikl právě na ten váš záznam.Vedle získání návštěvnosti tak pracujete i na viditelnosti značky.

Se stoupajícím využíváním hlasového vyhledávání bude důležité „optimalizovat“ i pro takovéto situace. Liší se i chování uživatelů vyhledávajících na počítačích a na mobilních telefonech – vyhledávače (Google zejména) na mobilech zvýhodňují stránky (weby), které jsou pro mobilní prohlížení a přístup lépe uzpůsobené.

SEM si můžete dělat sami, za předpokladu že se to naučíte a budete to dělat prakticky neustále. Pokud na to nemáte čas či schopnosti je vhodné si na SEM zajistit někoho, kdo to bude dělat pro vás. Většinou budete potřebovat dodavatele pro PPC a dodavatele pro SEO.  Vše vás, samozřejmě, bude stát peníze.

TIP: Hledáte další zkratky a vysvětlení? Mrkněte do ‣ Jazykového koutku