SEM, jak naznačuje titulek, je zkratka z Search Engine Marketing, tedy marketingu ve vyhledávacích strojích. Patří sem cokoliv co děláte ve vyhledávačích (či pro vyhledávače) jako je Google, Seznam či Bing a jde vám přitom o marketing s cílem získat z vyhledávačů co nejvíce návštěvníků.
Ta nejpodstatnější a nejčastější část SEM je SEO, Search Engine Optimization. Optimalizace webových stránek tak, aby se při vyhledávání určitý web dostával na přední pozice a vy tak z vyhledávacích strojů (vyhledávačů) získávali návštěvnost. SEO vede k organickému (přirozenému) umístění ve vyhledávání.
Druhá nejčastější část je PPC (Pay Per Click) reklama. Ta je pro vyhledávače charakteristická, za reklamu přímo na nich se platí za proklik a je vázaná na klíčová slova, tedy to co lidé hledají. Umožňuje to být velmi efektivní, dosáhnout po prokliku lepších konverzí a také zpravidla i poměrně dobře cílit. Vyhledávače toho o uživatelích často vědí poměrně dost. PPC vede k placenému umístění ve vyhledávání.
TIP: Chcete-li definici, tak Search marketing is the process of gaining traffic and visibility from search engines through both paid and unpaid efforts. SEM je proces získávání návštěvnost z vyhledávacích strojů s pomoci placených i neplacených snah.
Čas od čase se mylně do SEM zahrnuje Social Media Marketing (SMM). Možné by to bylo jedině za předpokladu, že by šlo o tu malou část týkající se vyhledávání v sociálních sítích (každá sociální síť má vlastní vyhledávání), nikoliv typický obsahový a komunitní marketing – ten tvoří drtivou většinu marketingu v sociálních sítích. Do SEM nemůže patřit ani reklama v sociálních sítích, ta sice může být i v PPC podobě, ale nemá žádnou spojitost s vyhledáváním.
Ze dvou výše uvedených základních cest marketingu ve vyhledávačích se poté odvíjejí další činnost, které do SEM patří – nejmarkantnější je linkbuilding (budování zpětných odkazů) a copywriting (psaní textů pro web).
TIP: Co je to Výkonnostní marketing? Aneb proč (ne)vyhazovat peníze z okna
SEM se ale týká i jiných vyhledávačů než těch klasických – na nalezitelnosti je vhodné pracovat například ve srovnávačích cen (Heuréka, Zboží.cz, atd), různých katalozích či mapových nástrojích (Google Mapy, Mapy.cz, Yelp, Foursqare/Swarm).
V některých případech se SEO nepovažuje za součástí SEM, ale samostatné odvětví. Osobně SEO vidím stále jako podmnožinu činností v SEM. Vedle optimalizace webů do SEM totiž patří i to jakým způsobem budete nalezený výsledek prezentovat – titulky, snippety (vytažené texty), různé formy specifických vyhledání. Ty stále vycházejí z toho jak upravíte webové stránky, ale týkají se více formy prezentace tomu kdo hledá aby spíše klikl právě na ten váš záznam.Vedle získání návštěvnosti tak pracujete i na viditelnosti značky.
Se stoupajícím využíváním hlasového vyhledávání bude důležité “optimalizovat” i pro takovéto situace. Liší se i chování uživatelů vyhledávajících na počítačích a na mobilních telefonech – vyhledávače (Google zejména) na mobilech zvýhodňují stránky (weby), které jsou pro mobilní prohlížení a přístup lépe uzpůsobené.
SEM si můžete dělat sami, za předpokladu že se to naučíte a budete to dělat prakticky neustále. Pokud na to nemáte čas či schopnosti je vhodné si na SEM zajistit někoho, kdo to bude dělat pro vás. Většinou budete potřebovat dodavatele pro PPC a dodavatele pro SEO. Vše vás, samozřejmě, bude stát peníze.
TIP: Hledáte další zkratky a vysvětlení? Mrkněte do ‣ Jazykového koutku
Další tipy týkající se optimalizace pro vyhledávače (SEO)
TIP#2620: Konec sociálních sítí. Pro obsahové weby zcela. Bohužel. Co s tím?
Máte obsahový web? Třeba jako je 365tip.cz, ale může to být cokoliv dalšího, kde zveřejňujete klasický obsah a potřebujete na něj přivádět čtenáře. Ještě před pár lety fungovaly sociální sítě jako dobrý nástroj,…
TIP#2620: Konec sociálních sítí. Pro obsahové weby zcela. Bohužel. Co s tím?
TIP#2592: Ještě stále máte na webu Google AMP? Je to zlo, rychle s tím pryč
Je to vlastně už docela dlouho, co jsem na všech mých webech zrušil podporu Google AMP. Pak jsem delší dobu chtěl napsat tip tomu věnovaný, ale nějak to zapadlo v záplavě jiných tipů.…
TIP#2592: Ještě stále máte na webu Google AMP? Je to zlo, rychle s tím pryč
TIP#2500: Otevírat odkazy v novém okně (záložce) či neotevírat?
Otevření odkazu v novém okně či záložce je běžná praxe na mnoha webových stránkách. Ale je to vždy správný krok? Jaká jsou rizika a výhody obou přístupů? (Pokračování textu…)
TIP#2500: Otevírat odkazy v novém okně (záložce) či neotevírat?
TIP#2400: Pomohou vám příspěvky na Linkedin pro SEO?
Betteridguv zakon, ke kterému se možná ještě vrátí jiný tip, říká něco o tom, že pokud v novinách padne v titulku otázka, tak odpověď je prostě NE. Nejsme sice v novinách, ale odpověď…
TIP#2329: Měl bych zamezit indexování štítků či rubrik na WordPressu? Jak to udělat?
Pokud se přes site:pooh.cz či site:365tipu.cz podíváte (lépe řečeno, podívali jste se) na věci zaindexované Google, tak uvidíte šílený zmatek Několik tisíc výsledků zahrnujících v prvním případě na dvě tisícovky (v druhém tisícovku)…
TIP#2329: Měl bych zamezit indexování štítků či rubrik na WordPressu? Jak to udělat?
TIP#2326: Poradí mi AI jaké další tipy mám psát pro 365tipů? Využití #ChatGPT pro návrh témat
Naučte se používat umělou inteligenci pro navrhování témat článků, příspěvků, textů na sociální sítě. ChatGPT (chat.openai.com) to umí dost dobře, včetně zohlednění různorodých aspektů. Navíc umí i pracovat (tak trochu) s klíčovými slovy,…
TIP#2326: Poradí mi AI jaké další tipy mám psát pro 365tipů? Využití #ChatGPT pro návrh témat
TIP#2152: Proč mi někdo píše, že na mém webu je “broken link”? A co s tím mám dělat
Pokud provozujete web, který je větší a hlavně zajímavý pro umístění odkazů pro SEO (vyhledávání), tak se připravte, že vám začne chodit spam v podobě upozornění na “broken link”, tedy poškozený odkaz. Bude…
TIP#2152: Proč mi někdo píše, že na mém webu je “broken link”? A co s tím mám dělat
TIP#2098: Přidat web do služeb jako Ahrefs, Yandex? Jak nastavit indexaci od Google, Bingu a dalších?
Přidat web do Google Search Console (původní Webmaster Tools) je bez diskuze zásadně užitečná a důležitá věc. Otázkou ale je, zda chcete web mít v dalších službách jako je Ahrefs, Yandex, Bing Webmaster…
TIP#2048: Je jméno domény důležité pro vyhledávání (SEO)?
Některé věci se v čase mění. A otázka významu jména domény je skvělým příkladem. Před mnoha lety bylo jméno domény pro vyhledávání důležité – jenže to bylo v době kdy algoritmy byly hloupé…
TIP#2043: Jak na WordPressu vytvořit Sitemapu? Nejlepší pluginy pro sitemap.xml
Sitemapu (sitemap.xml) vám váš vlastní WordPress nevytvoří (WordPress.com ano), takže si musíte pořídit nějaký plugin, který to umí – například All in One SEO, a další, viz dále. Ručně ji totiž zcela určitě…
TIP#2043: Jak na WordPressu vytvořit Sitemapu? Nejlepší pluginy pro sitemap.xml