Při psaní o linkbaitingu jsem s překvapením zjistil, že celé ty skoro dva roky nevznikl tip týkající se zpětných odkazů neboli backlinků. Přitom je to jedna z těch nejzásadnějších věcí, které se týká SEO (optimalizace pro vyhledávače, viz Co je to SEO?) a internetového marketingu vůbec. A úzce souvisí s tématem Je dobré vědět, odkud k vám přicházejí lidé. Co že je to ten referer?
Backlink neboli zpětný odkaz je odkaz na vaše webové stránky odněkud odjinud, než z vašeho vlastního webu. Pro srovnání s neinternetovým světem se často používá to, že je citací, tedy tím že se někdo zmíní o něčem na vašem webu (pomocí nějakého textu) a tuto zmínku promění v odkaz (pomoci HTML prvku A HREF).
Právě to, že v zásadě může být brán jako citace, znamená, že vyhledávače mají své algoritmy hodně založené na tom, že čím více je nějaký web citovaný, tím „kvalitnější“ je. Samozřejmě to „čím více“ je ještě podmíněno tím,.že je citovaný správnými slovy/výrazy a nejlépe citovaný na webech, které lze chápat bud jako nejvíce relevantní nebo nejvíce autoritativní, tedy také významné.
Výše popsané je zásadní role backlinků v SEO. Budete-li chtít získávat značnou část návštěvnosti z vyhledávačů, jedna ze zásadních činnosti bude snaha o získávání co nejvíce kvalitních zpětných odkazů. Celé je to taková zábavná hra, kde si Google hraje na „přirozené“ a „nepřirozené“ zpětné odkazy a je okolo toho spousta dalších veselých věcí, které by si vlastně také zasloužily vlastní tip – třeba link farmy, kupování zpětných odkazů (o tom trochu víc dále) či výměny odkazů. Ale také s Co je to PageRank. A proč je tolik oblíbený?
Druhá zásadní role zpětných odkazů je čistě v internetovém marketingu, kde už nejsou jen potravou pro vyhledávače, ale opravdu slouží k přivádění návštěvníků z nějakého webu (i proto se tomu říká inbound marketing). Prostě pokud se vám podaří umístit odkaz na váš web (ale i třeba jeden článek) na správné místo, tak to může znamenat, že návštěvnici cizího webu budou přicházet i na váš web. Jen málokdy to bude znamenat, že to snad bude nějak významné (zejména v porovnání s příchody z vyhledávačů), ale vedle příchodů to může mít i mírný vliv na značku. Prostě pokud jste vidět na nějaké užitečném místě, mohou si vás lidé zapamatovat.
Je dobré vědět, že ne všechny backlinky jsou si rovny, tedy pokud jde o SEO. Můžete získávat záplavu zpětných odkazů na sociálních sítích, ale z hlediska SEO žádný význam mít nebudou. Nepočítají se. Ale mohou mít velmi zásadní význam pro návštěvnost, protože právě odtud lze získávat velké množství návštěvníků. A také to, že některé zpětné odkazy vás mohou poškodit, ale o tom případně někdy jindy.
TIP: Proč mi někdo píše, že na mém webu je “broken link”? A co s tím mám dělat
Jak získávat zpětné odkazy? Co je to linkbuilding?
Backlinky vznikají nejčastěji samovolně tak, že máte tak zajímavý obsah či služby, že o vás jiní lidé na Internetu píší (zmiňují vás) – v recenzích, tiskových zprávách, blozích, návodech, upozorněních na související články, článcích a v řadě dalších případů. V tomto případě je mírná nevýhoda v tom, že nevíte jak o vás napíši, tedy jaký text pro zpětný odkaz použijí. A nemůžete tedy zajistit odpovídající správný vliv na SEO (ale když vzniklý odkaz zjistíte, můžete je zkusit poprosit o aktualizaci). Takto vzniklým odkazům se říká přirozené či organické.
Jak už bylo výše zmíněno, backlinky vznikají i tak, že je cíleně opatřujete, aktivita které se říká link buying (kupování odkazů) je z hlediska Google nepřijatelná a pokud vás Google „přistihne“ při něčem takovém, postihne vás neukazováním ve vyhledávání (buď posunem na nižší pozice nebo kompletním vyhazovem). Celé je to taková absurdní komedie, protože zpětné odkazy se prostě kupují a prodávají (Mám prodávat zpětné odkazy?), to jen Google si hraje na toho, kdo rozhoduje o tom, který odkaz je či není správný, tedy lépe řečeno neorganický.
Pro Google je kupování odkazů i pokud se nějaký odkaz objevuje v recenzích, byl umístěn na základě poskytnutí zboží či služby, či jakkoliv jinak je vznik podpořen vaší aktivitou. Naivní představa Google je, že všechny odkazy by měly vznikat pouze dobrovolnou aktivitou třetí strany. A ty nepřirozené by navíc měly být označeny nofollow (což je jeden z možných parametrů A HREF). K čemuž už řadu let ironicky dodávám, že by snad bylo lepší zavést povinnost označovat platné odkazy pomoci „follow“.
To „nofollow“ je i otázka řešena v Co je to v SEO guest post (hostující příspěvek) a proč to může být problém
TIP a Novinka [11.09.19] ::: Google rozšiřuje možnosti identifikace odkazů a mění funkčnost nofollow – týká se využití v rel parametru odkazu a vedle nofollow (co už nebude znamanet, že ho nemá robot následovat) jsou novinkou rel=“ugc“ a rel=“sponsored“
Pravdou je, že pokud máte kvalitní a zajímavý obsah, začnou se zpětné odkazy postupně objevovat samy. @365tipů je zdrojem množství zpětných odkazů, které všechny jsou přirozené, vždy vedou na něco co souvisí s nějakým tipem. A stejně tak odkazy na @365tipů jsou organické, v tomto projektu není čas ani peníze na placené SEO.
Stejně tak jako je pravdou, že pokud jste prostě firemní web, tak na vás zpravidla nikdo moc důvod odkazovat nemá a nezbývá tedy nic jiného, než začít zpětné odkazy opravdu budovat. A to budovat mimochodem neznamená to udělat jednou, je to nikdy nekončící proces. Při kterém nezapomeňte na Jak hodně se snažit při blogování hledět na správný obsah klíčových slov?
Konec, s tradičním dovětkem, že snad nic podstatného nebylo opomenuto. Pokud ano, víte co s tím. Dejte vědět. A samozřejmě, tenhle tip zamíří hlavně do Pomocníka Webdesignera.