TIP#1276: Má smysl umístit na web odkazy na aktuální články na (vašich) dalších webech?

Blíží se konec jednoho experimentu co běžel vlastně čtyři roky. Na @feeditcz, @justitcz, @bookzcz, @poohcz jsem při jejich zprovoznění vždy umístil odkazy na aktuální články na ostatní weby. Někde to bylo v patičce, někde ve sloupci. Na @rychlofky/@prtipy  to nebylo vůbec, tamní šablona se na to nehodila a na @kolotipy jsem to při spuštění (květen 2018) už nedával.

Už když jsem to před mnoha roky dělal, tak jsem uvažoval nad tím, zda to bude mít vůbec nějaký vliv. Podpoří to další weby v návštěvnosti? Nebo je to jenom zbytečný balast, který jenom zvětšuje stránku, zpomaluje její načtení a zobrazení?

Po čtyřech letech je asi čas se podívat, jestli to fungovalo nebo nefungovalo. Pokud snad nefungovalo, tak je také čas odstranit všechny ty zbytečné věci z patiček a sloupců.

Kolik to přineslo zhlédnutí za 2018

Zhlédnutí celkem 365tipů FeedIT Justit Pooh PRtipy Kolotipy Rychlofky BookZ %
365tipů 2099667 0 689 1 749 76 99 3 120 25 0.27
FeedIT 209038 6 0 73 6 0 0 0 0.04
Justit 87158 256 5 26 0 0 6 0 0.34
Pooh. 127174 276 6 4 0 48 84 0 0.33
PRtipy. 19594 282 321 19 380 0 19 1 5.22
Kolotipy 22832 322 0 0 250 0 1 0 2.51
Rychlofky 214432 516 0 0 317 0 0 0 0.39
BookZ 49990 0 0 0 22 0 0 0 0.04

Výše uvedená čísla nejsou pochopitelně jenom příchody přes ony „aktuální články“ – jde i o příchody z odkazů přímo v článcích na daných webech. Pro @rychlofky a @poohcz to znamená, že skoro 90 % z výše uvedených čísel je přes přímé odkazy v článcích, pouze zhruba desetina je přes „aktuální články“.  Přesně to odlišit nejde, WordPress.com nemá plné Google Analytics, takže je to jenom odhad pohledem na zdrojové URI.

Plus pro zjednodušení nepočítám příchody z AMP verzí, ty stejně velmi pravděpodobně budou spíše ty z přímých odkazů v článcích. A nutno dodat i to, že BookZ.cz je vlastně mrtvé, nic se tam reálně nevydává.

Ve výše uvedené tabulce zvýraznění čísel indikuje, že box s „aktuální články“ byl na daném webu umístěn. A ano, díváte se správně, na Rychlofky.cz žádné boxy s „aktuální články“ nebyly. Tamní čísla jsou tedy čistě věc odkazů ve zprávičkách. Stejně tak boxy nebyly  Kolotipy.cz (spuštěné až v později v roce 2018) ani nebyly na @365tipů – tam jde čistě o odkazy v tipech (které vždy dávají smysl).

Při zkoumání vyplynula i jedna další věc – je lepší umístit tento tip odkazů do sloupce než do patičky. Patičkové umístěné „aktuální články“ vycházejí hůře než ty ve sloupci. Je dost jisté, že kdyby se tyhle odkazy daly umístit (například) do toku textu článku, tak by fungovaly o pár procent lépe. Pořád je to ale příliš málo muziky. Další místo kde podobné věci nefungují jsou odkazy v menu – můžete sice křížově odkazovat mezi vašimi weby, ale i v menu je to zbytečné.

Závěry? Jde to pryč, to především

Celé tohle zkoumání má jeden závěr – boxy s aktuálním články z jiných webů jsou pryč. Může to být zajímavé někdy v době kdy daný web spouštíte, ale z dlouhodobého hlediska je efekt mizivý a dopad naopak poměrně zásadní – větší stránky, delší čas do vykreslení, nutnost aktualizovat někde na pozadí (nebo při natažení).

Jedna věc je tu každopádně s otazníkem – @365tipů má největší návštěvnost a právě tam žádné boxy s odkazy použity nebyly. Má smysl je tam vyzkoušet? Při pohledu na výše uvedenou tabulku si to nemyslím.

Co se ale rozhodně vyplatí je vytvářet zpětné odkazy tam, kde čtenář bude mít zájem kliknout. Nic nového, tohle je užitečná praktika už hodně dlouho let. Nečekejte od toho zázraky, nakonec v tabulce výše můžete vidět kolik zhruba procent zhlédnutých stránek to přinese – nejvíce je to vidět u PRtipy.cz a Kolotipy.cz – tam vede nejvíce užitečných odkazů na správných místech. Tohle navíc může pomáhat i v SEO, na rozdíl od oněch „nejnovějších článků“ někde jinde.

Na PRtipy.cz  je mimochodem zdrojem většiny příchodů z FeedIT.cz jeden článek – Jak psát tiskové zprávy (praktické tipy pro tvůrce tiskových zpráv) a co vůbec (ne)dělat v PR. Stále je to ale tak malý podíl, že nedává smysl tam ty spousty odkazů mít.

TIP: Hodit se vám může ‣ Pomocník Webdesignera‣ ‣ Jak na WordPress

Reklamy