Včera se o zapeklitosti jménem PageRank opět začalo psát. Už poněkolikáté totiž Google sdělil, že (opět definitivně) zruší toolbar, který Google PageRank umí zobrazovat. Což je o o to zábavnější, že tohle už opravdu slibuje asi tak posledních skoro posledních deset let (je snadné dohledat stejné sliby z roku 2009, rok kdy PageRank zmizel též z Google Webmaster Tools). A proto je možná dobré si povědět, co je to PageRank. Ale nebude to jednoduché.
Především proto, že existují dva PageRanky. Ten nejvíce rozšířený a známý PageRank dlouhé roky slouží pro SEO a webdesign k určení toho, jak dobrý (důležitý) je nějaký web. Má formu čísla a existuje spousta služeb, které ho umožňují zjistit (například www.whatsmypr.net). Dozvíte se v podobě čísla, tedy například pro www.pooh.cz vám to předchozí vrátí čtyřku a PageRank je tedy 4/10 (protože deset je maximum). Budete-li ale chtít zjistit PR (což je častá zkratka pro PageRank) pro @365tipů, tak vám ony služby budou vracet nulu.
Což neznamená nic jiného, než že pro tenhle poměrně mladý web už Google žádný PageRank “nespočítal” a už ani počítat nebude. Poslední aktualizace databáze PageRanku totiž byla v listopadu 2013 a od té doby nic.
TIP: V Co je to backlink, zpětný odkaz? se dozvíte vše podstatný o zpětných odkazech, patřících do SEO, ale i do internetového marketingu. Co je to linkbuilding? doplní další střípky mozaiky
Právě tenhle první PageRank, který byl “nějak” zjistitelný (původně toolbarem pro prohlížeč a z Google Webmaster Tools, ale později v řadě dalších služeb nikoliv od Gogle) by měl konečně přestat existovat. Tedy, Google by měl přestat toto jedno číslo poskytovat tak, že je možné ho zjistit.
Skutečný PageRank (viz například heslo PageRank ve Wikipedii) je název algoritmu, který před mnoha a mnoha lety vymysleli zakladatelé Google (jmenuje se po Larry Page, nikoliv že by byl název odvozen od anglického slovo stránka).
Za tu dlouhou dobu se PageRank neustále měnil a vyvíjel, ale vždy šlo o nějaký soubor signálů, které byly použity pro určení toho, jak dopředu ve vyhledávání se má určitá stránka dostat. Zejména v porovnání s jinou stránkou, která vyhovuje tomu samému požadavku na vyhledávání.
Otázka toho jako hodnotit to, zda určitá stránka na Internetu lépe vyhovuje než jiná je velmi komplikované, ale také je to hodně zajímavé téma. Zajímavější o to, že Google nikdy nikomu neřekl jak přesně jeho vyhledávání funguje a je dost jisté, že okolo toho vytvářel, vytváří a bude vytvářet řadu záměrných mýtů. Některé mýty vytvářeli (a budou vytvářet) lidé co optimalizují weby pro vyhledávače (SEO mágové) a Google běžně některé z těchto mýtů spokojeně přiživoval.
TIP: Co je to SEO? je případně dobré místo kde začít pro vysvětlení co všechno to znamená, když se řekne SEO.
Co je místo PageRanku?
Google v posledních měsících uvádí, že mají další algoritmus jménem RankBrain (viz třeba opět RankBrain ve Wikipedii), který už nemá být čistě matematickým (jako byl PageRank), ale být založený na umělé inteligenci. Ale pozor, v otázce toho jak se určitá stránka (webová stránka) umístí ve výsledcích hledání je RankBrain opět jenom jedním z faktorů, byť se uvádí, že třetím nejvíce významným.
Celkem by faktorů, které ovlivňují umístění a zobrazení ve výsledcích, mělo být přes dvě stě. Což opět můžete přičíst výše uvedenému výborně fungující mlžení ohledně toho jak to celé funguje. Ale také třeba k tomu, proč český Seznam.cz tak špatně vyhledává. A je také nutné dodat, že PageRank je stále jedním z faktorů, ale není to ono číslo/10, ale onen komplexní matematický algoritmus.
Mají jiné vyhledávače něco podobného?
Je dobré vědět, že jiné vyhledávače mají podobné systémy. Český Seznam.cz má vlastní sRank (také číslo s maximem 10), Alexa má prostě Alexa Rank, dokud ještě existovalo Jyxo, tak to mělo JyxoRank – na všechno se můžete podívat třeba na www.ranky.cz (nebo pagerank.jklir.net ), kde do toho pak ale ještě zamíchají spousta dalších věcí, které s vyhledáváním nemají nic společného, ale pro pobavení se to docela hodí.
POZNÁMKA: Rank Alexy je mimochodem tuším v zásadě pouze pořadí podle jimi odhadované návštěvnosti a je nutno k tomu dodat, že pro české weby (a pro malé weby) jsou tamní odhady katastrofálně mimo a nelze je pro nic používat.
Podobně existuje rank od Compete, také podle návštěvnosti. Jedna z velmi užitečných služeb Moz.com má také vlastní MozRank (opět s maximem deset a jak to vypadá pro @365tipu se můžete podívat tudy).
Systémy měřící sociální sítě pak přicházejí s vlastními způsoby měření, většinou založenými na různých kombinacích počtu fanoušků, nasdílení, líbí a komentářů.
TIP: Co je to v SEO guest post (hostující příspěvek) a proč to může být problém
Mám řešit, jaký mají moje Stránka PageRank či jiný rank?
Proč je na Internetu tolik služeb, které umožňují zjišťovat tahle čísla? Protože je to klasické e-peen (termín, ke kterému se ještě @365tipu určitě vrátí), tedy něco co umožňuje “poměřovat pindíky”. V dřívějších dobách “garážového SEO” to bylo navíc snadno použitelné pro argumentaci nic netušícím lidem (tady je vhodné doporučit třeba SEO mýtus #3: Čím vyšší ranky (PageRank, S-rank), tím lepší pozice ve vyhledávačích)
Pokud se podíváte výše, na data z Moz.com, tak ale pochopíte, že pokud se dokážete podívat trochu dále než na PageRank v podobě něco/10, tak se můžete o svém webu (a webech konkurence) dozvědět množství zajímavých a podstatných informací. Ale to už se dostáváme k vědě jménem SEO, tedy optimalizaci pro vyhledávače.
A poslední připomínka. Řešit PageRank (Google PageRank) už dnes nemůžete. Jak bylo výše uvedeno, od konce roku 2013 nedošlo k aktualizaci a žádná už nebude. Takže pokud o nějakém webu lze zjistit PageRank, tak je to stav tři roky starý.