TIP#826: Mám na webu, firemním či e-shopu zejména, používat karusel? Když ano, tak jak?

Znáte to, přijdete na nějaký web a hned nahoře, na prominentním místě, je něco velmi velkého a postupně se to mění. Po pár sekundách to ukazuje něco dalšího, celé to případně můžete ovládat nějakými těmi šipkami vlevo či vpravo. Tvůrci těchto webů jsou většinou přesvědčení, že je to zásadní prvek a že návštěvníci webu ho budou ve významné míře skutečně využívat.

Jenže, po určité době zjistí, že návštěvnici karusely nijak moc v oblibě nemají. Jakkoliv je obsah v nich vytvářen klikací, málokdy se stane, že by vedl k nějakým významnějším počtům prokliků. S postupem času se navíc původní karusel s dvěma či třemi pozicemi mění na monstrum, kde rotuje klidně i deset pozic. V takovém tom klasickém „tohle tam prostě dát musíme“. Nebo tam už několik měsíců rotují ty samé věci, které se jaksi zapomnělo aktualizovat.

Běžným zásadním problémem karuselu bývá i to, že je velký – velký rozměrem, takže obrázek použitý pro jednotlivé fáze musí být také velký. Což po určité době vede k tomu, že tvůrci náplně zapomínají hlídat velikost a běžně tam nasází 400-600 KB velké obrázky. A když si to vynásobíte deseti, tak návštěvník webu otráveně čeká, až se mu stáhne deset zcela zbytečných obrázků, které ve skutečnosti nejspíš stejně nikde neuvidí.

Ještě hůře to pak dopadá s karuselem na mobilech, kde když už se nezapomene na zásadní nutnou responsivitu, tak velikost obrázků v karuselu nikdo neřeší a jejich zmenšení zpravidla znamená to, že obsah v nich stejně nikdo nepřečte.

TIP: Hlavní stránka (homepage) vs vstupní stránka (landing page). Co je co? tak trochu souvisí, karusel se většinou dává právě na hlavní stránku, ale často také třeba na konec stránky s článkem. Tam je sice nejméně škodlivý, ale také ještě méně užitečný.

Osobně k tomu všemu výše napsanému dodám, že pokud se rozhodujete umístit na web karusel, tak si to rychle rozmyslete. Pokud vám k tomu nestačí výše uvedené argumenty, tak uvedu ještě pár dalších.

  • Lidé se běžně domnívají, že karusel je inzerce, nepovažují ho za součást navigace. A protože ho berou jako inzerci, budou ho ignorovat.
  • Karusel je většinou zásadně nevhodný pro lidi s omezeními, ať už zrakovými nebo motorickými
  • Karusel se běžně posune na další obrázek v okamžiku, kdy na něj někdo chtěl kliknout
  • Špatně nastavená rychlost změny, či příliš mnoho textu, znamená, že návštěvník si nestihne sdělení přečíst
  • Je málo pravděpodobné, že návštěvník uvidí všechny snímky, čím více jich budete mít, tím spíše je neuvidí
  • Je dost pravděpodobné, že neuvidí ani jak jdou snímky postupně za sebou

Co ještě dodat?

Třeba to, že karusel na nejvíce prominentní, tedy horní, části hlavní stránky je ta nejhorší volba. Zásadně negativně ovlivní někoho, kdo váš web navštívil poprvé. Neposkytnete mu totiž jasné a srozumitelné sdělení co jste a co děláte, ale jakýsi podivný kolotoč, který se navíc mění sám od sebe.

Na karuselech bývá zajímavé to, že jejich obsah neslouží návštěvníkům webů, ale pouze firmě, nejčastěji se obsah řídí „musíme to udělat, protože se na to chodí dívat šéf„. Což je, popravdě, to nejhorší co můžete dělat s firemním webem.

2017-07-04 07_29_36-non-Javascript Slideshow - Impressive 100% CSS slide show.png
Má vše co má karusel mít. Posun dopředu a zpět, možnost zastavení, indikaci počtu snímku i pozice, popisek. Kliknutím se dostanete na stránku s funkční ukázkou.

Pokud už karusel musíte použít?

Je několik dobrých věci, které můžete udělat aby karusel lépe fungoval

  • Nepoužívejte automatické zobrazování dalších snímků (nevěříte-li, tak viz Auto-Forwarding Carousels and Accordions Annoy Users and Reduce Visibility)
  • Dejte návštěvníkovi možnost postupovat na další a předchozí snímek
  • Dejte mu to jasně viditelnými ovládacími prvky
  • Dejte mu vědět kolik snímků je vlastně k dispozici
  • Držte texty v snímcích krátké a srozumitelné
  • Z hlediska SEO je důležité, aby v karuselu nebylo H1
  • Velmi pečlivě si ověřte funkčnost karuselu na mobilu a při ovládání dotykem
  • Můžete dbát na to, aby karusel vypadal jako příběh
  • Velmi pečlivě sledujete využití, proklikovost a další parametry
  • Ještě pečlivěji hlídejte velikost (v kilobajtech) obrázků, které do karuselu vkládáte
  • Hlídejte si jak rychle se váš web návštěvníkovi stáhne, kolik toho musí stahovat
  • Neklikací snímky jsou možné pouze pokud jasně poskytují informaci, ale je lepší se jim vyhnout

Další užitečné „dělat a nedělat“ tipy

Reklamy