Chcete rychlou odpověď? Snadno nijak, ale pár cest jak si to trochu ověřit tu je. Vše to na jedné straně souvisí s falešnými účty (viz Kolik je na Facebooku (a jinde) falešných (fake) účtů a botů? Proč je to problém?) a už se tomu věnoval tip Jak poznat kolik má nějaký účet na Twitteru falešných sledujících?
Problém s rozpoznáním živých fanoušků (a fake sledujících) je ten, že na to prakticky žádné nástroje není možné použít. Jedno z nejčastějších kritérií totiž je, zda sledující je aktivní – zda lajkuje, komentuje, zda vůbec něco přispívá. Na sociálních sítích je ale zásadní množství lidí, kteří účty používají jenom pro pasivní sledování. Nedávají na sociální sítě obsah, prakticky nikdy nepoužívají Líbí, nesdílejí příspěvky, nekomentují.
Současně s tím se v masovém měřítku nakupují fanoušci – ať už v podobě čistě falešných účtů nebo živých účtů, co by se ale fanoušky nikdy nestali. Nakupují se i Líbí pod příspěvky, stejně tak jako komentáře a sdílení. Záplava firem ovládá i stovky tisíc falešných účtů na jednotlivých sítích, stále běží aktivity popsané v Co je to Instagram Comment Pod (Insta pod)?
Živé fanoušky můžete zkusit poznat podle toho, zda Stránka/Profil má zapojení fanoušků pod příspěvky – jako hodně/málo lajkují či komentují. Problém je, že nemáte s čím srovnávat a vše ovlivňuje příliš mnoho faktorů – atraktivnost příspěvků, zda není účet postižen algoritmickým zneviditelněním, časy a frekvencí příspěvků, dosah, zda profil připlácí za dosah či nikoliv, zda jede reklamu. Ale i vnější vlivy jako počasí, svátky atd.
Fanoušky můžete posuzovat i podle míry růstu – zda rostou setrvale a mírně, zda se neobjevují nějaké náhlé růsty, které není možné přiřadit k nějaké velké kampani či soutěži.
Můžete zkusit posuzovat podle dosahu(reach) u příspěvků, ale je to ošemetné. Čím více fanoušků, tím menší dosah (Se 100 fanoušky máte na Facebooku dosah v desítkách procent. Postupně ale dojdete ke 2 %). Celé je to navíc opět závislé na řadě dalších faktorů – počty příspěvků, rozestup mezi příspěvky, čas příspěvků, typ příspěvků, obsah, co je na obrázku.
Dá se zkusit počty fanoušků porovnat s jinými stránkami téhož charakteru a obdobného stáří a aktivit. Většinou mívají fanoušky v podobném rozsahu, není prostě možné aby něco vybočovalo v počtu fanoušků o řád a více. Vysvětlení nejčastěji je právě v nákupu fanoušků, ale může to být také tím, že Stránka/profil prostě ve velkém jede obsah co nemá nic společného s reálným tématem/obsahem/stylem a jde jenom o nabírání fanoušků a navyšování dosahu.
Užitečné bývá si fanoušky projít – podívat se na jejich jména a profilové fotky, podívat se odkud jsou (těžko bude mít čistě česky píšící Stránka záplavu fanoušků z jiných zemí), jak staré ty účty jsou, zda ty účty jsou nějak aktivní – přispívají? Mají přátele? Sledují někoho dalšího? Jsou někým sledovány?
POZNÁMKA: Dokud fungovalo hledání na Facebooku podle Open Graphu ve formě Graph Search, tak bylo možné do vyhledávání zadat „Pages liked by people who like“ a přidat název zkoumané Stránky. Už dlouho to nefunguje a celé je to součástí toho, že Facebook chce abychom méně viděli na čísla. Čím horší je dosah a výkon, tím více se o to snaží.
Pokud s vlastníkem účtu chcete dělat nějaké obchody, tak by vám měl být schopen poskytnout některé dost užitečné údaje – sociodemografii fanoušků, konkrétní čísla k příspěvkům (dosah, počty přehrání, zapojení fanoušků), přehled růstu počtu fanoušků za delší období, kdy se fanoušci připojují, některé základní informace o zájmech fanoušků. Na Facebooku se můžete stát i správcem Stránky a na konkrétní údaje se nejen podívat, ale třeba si i Stránku srovnat s dalšími, kde jste správcem.
Dobré může být i otestování si, jak na tom fanoušci jsou na nějakém konkrétním příspěvku u kterého se dozvíte všechny údaje – dosah i zapojení. Samozřejmě pozor, pokud má nějaká stránka záplavy falešných fanoušků a je schopna je ovládat, tak se postará u takovéhoto příspěvku o výjimečná data.
POZOR: Výše zmíněné Jak poznat kolik má nějaký účet na Twitteru falešných sledujících? je důležité. Existují různé služby, které vám slibují zjistit, jak na tom je nějak účet na Twitteru. Nezjistí vám reálně nic, jen to nakolik má daný účet aktivní nebo neaktivní fanoušky.