Při práci na Kolik má v Česku Facebook uživatelů? Jak je to s věkem? Proč jsou ta čísla tak podivná? bylo velmi snadné z nástroje na vytváření inzerátů od Facebooku vytáhnout i věkové složení uživatel „českého Instagramu“. Žádný zádrhel v tom, že by snad měl více uživatelů než může mít v porovnání s populací tam nenajdete. Ale můžete si udělat poměrně zásadní představu v tom, že je stále velmi malý.
2015/12 | 2016/09 | 2016/11 | 2017/06 | 2018/03 | 2018/07 | 2019/11 | |
Počet obyvatel ČR | 10.553.843 | ||||||
Počet obyvatel ČR 13+ | 9.115.621 | ||||||
Internetová populace ČR k září 2016 (10+) | 6.892.412 | ||||||
Počet uživatelů Facebooku v ČR (13+) | 4.716.000 (45 % celku, 68 % internetové poulace) | 4.800.000 (45 % celku) | 5.000.000 (47 % celku) | 5.100.000 | 4.900.000 | ||
Počet uživatelů Instagramu v ČR (13+) | 924.000 (9 % celku, 13 % internetové populace) | 1.500.000 (14 % celku) | 1.900.000 (18 % celku) | 2.200.000 | 2.400.000 |
V Česku tedy Instagram v zásadě používá okolo 34 % populace (internetové ) a je nutno dodat, že Instagram není jenom internetový, ale hlavně je mobilní a musíte mít chytrý telefon, který vám Instagram umožní používat. Má tím poměrně složitější postavení oproti Facebooku. Roli (menší) zde bude hrát i počáteční nedostupnost jinde, než jenom na iPhone.
TIP: Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku je pravidelně (v mezích možností) udržovaný přehled desítek sociálních sítí a medií a počtu jejich uživatelů.
2016 až polovina 2017: Věkové složení nijak překvapující není – zásadní tady je, že Instagram je doménou lidí do 25/26 let věku (penetrace v populaci dosahuje až tří čtvtin). Pokles mezi 25-35 je zásadní a od 35 let výše je penetrace v populaci v minimální (od 5% do 1% na konci křivky)
Od roku 2018 se hranice širokého užívání posunula k 35 letem , až po této hranici je už užívání v dané části populace menší. Jak si můžete všimnout na grafu, jsou ale starší demografie ty, které rostly prakticky na dvojnásobek – obvyklé zpožděné naskakování.
Rok 2019 přinesl ty nejzásadnější změny. Masivní odliv uživatelů z Facebooku (300 000 mínus od června do prosince 2019) a růst Instagramu. Ten ale není tak rychlý jako pokles Facebooku. Viz Český Facebook stárne. Exodus dětí a mládeže je patrný v poklesu o stovky tisíc uživatelů.
Nezapomeňte, že ty spousty dětí pod 13 let věku (hranice od které mohou na sociální sítě) vyplňuje většinou 18/16 let. Okolo osmnácti jsou tedy všechny počty uživatelů u všech sociálních sítích poměrně výrazně zkreslené.
Pokud byste to chtěli srovnat proti internetové populaci (v rámci dostupných informací). ČSÚ Internet ale není aktuální k 2017/06, později se snad k aktualizaci dostanu.
2017/06 | ČSU Internet | |||
16-24 | 97% | 928622 | 75% | 128% |
25-34 | 95% | 1355148 | 31% | 100% |
35-44 | 94% | 1660065 | 12% | 65% |
45-54 | 87% | 1202248 | 6% | 47% |
55-64 | 68% | 737529 | 3% | 37% |
Dodatek k tabulce: Ano, to 128% plnění je skutečnost.
Pokud chcete vidět jak to vypadalo v listopadu 2016, tak viz následující tabulky. Jsou tam stejná čísla pro ČSÚ Internet.
2016/11 | ČSU Internet | |||
16-24 | 97% | 928622 | 75% | 131% |
25-34 | 95% | 1355148 | 31% | 98% |
35-44 | 94% | 1660065 | 12% | 62% |
45-54 | 87% | 1202248 | 6% | 44% |
55-64 | 68% | 737529 | 1% | 36% |
K tomu všemu je nutné dodat pár věcí
- Facebook má sociodemografické údaje o uživatelích Instagramu pouze pokud mají účet založený přes jejich Facebookový účet nebo to byl schopen spojit. Bude zde dost zásadní počet uživatelů, o kterých toho ví velmi málo
- Instagram prozatím nerozlišoval soukromé a firemní účty, takže ve všech těchto počtech i údajích figurují desítky procent účtů firem a zásadně vše zkreslují
- Opět není jasné, jakým způsobem Facebook (Instagram) určuje aktivitu uživatele a to odkud pochází
- Pokud se podíváte na Nejsledovanější české účty na Instagramu, tak je jasné, že špičky v žebříčku mají hodně sledujících ze zahraničí, což je další věc, na kterou je potřeba pamatovat.
TIP: Zdejší ‣ Návod pro Instagram vám poradí, jak Instagram používat, třeba i pro firemní marketing. Budete-li chtít školení, tak Instagram pro firemní i osobní marketing najdete v Dobrém webu (termíny zde).
Každopádně, pokud se rozhodujete využit Instagram pro marketing a reklamu, tak je hodně zásadní vzít v úvahu, že lidi nad 35 let věku budete na Instagramu hledat a oslovovat velmi obtížně.
Pokud je vaší cílovkou základní a střední školství, tak je dost jasné, že tam dosahuje penetrace Instagramu velmi vysokých čísel. V celkovém pohledu používá Instagram pouze jeden člověk z desíti v Česku.
Poslední důležité je, že na rozdíl od Facebooku nemůže Instagram reklamou oslovovat ne-uživatele. Reklamu Instagramu vidí pouze uživatelé a pouze na jejich mobilních telefonech.
TIP: Vhodné připomenout je i to, že kolem 2,4 milionu Čechů nepoužívá internet a zdaleka to nejsou jenom děti a důchodový věk, téměř polovina Čechů „bez připojení“ tvoří lidé v ekonomicky aktivním věku. Ti nemají a ani nemohou mít Facebook či Instagram (měli by totiž Internet).