TIP#652: Kolik uživatelů má český Instagram a jak je to s věkovým složením uživatelů?

Při práci na Kolik má v Česku Facebook uživatelů? Jak je to s věkem? Proč jsou ta čísla tak podivná? bylo velmi snadné z nástroje na vytváření inzerátů od Facebooku vytáhnout i věkové složení uživatel „českého Instagramu“. Žádný zádrhel v tom, že by snad měl více uživatelů než může mít v porovnání s populací tam nenajdete. Ale můžete si udělat poměrně zásadní představu v tom, že je stále velmi malý.

Počet obyvatel ČR k prosinci 2015 10 553 843
Počet uživatelů Instagram v ČR k červnu 2017 (MAU, 13+)  1 500 000 (14 % celku)
Počet uživatelů Instagramu v ČR k listopadu 2016 (13+) 924 000 (9 % celku, 13 % internetové populace)
Počet uživatelů Facebooku v ČR k červnu 2017 (MAU)  4 800 000 (45 % celku)
Počet uživatelů Facebooku v ČR k listopadu 2016 (13+) 4 716 000 (45 % celku, 68 % internetové poulace)
Počet obyvatel ČR k prosinci 2015, 13+ 9 115 621
Internetová populace ČR k září 2016 (10+) 6 892 412

V Česku tedy Instagram v zásadě používá okolo 10 až 15 % populace (bez ohledu na to jestli internetové nebo celkové) a je nutno dodat, že Instagram není jenom internetový, ale hlavně je mobilní  a musíte mít chytrý telefon, který vám Instagram umožní používat. Má tím poměrně složitější postavení oproti Facebooku. Roli (menší) zde bude hrát i počáteční nedostupnost jinde, než jenom na iPhone.

TIP: Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku je pravidelně (v mezích možností) udržovaný přehled desítek sociálních sítí a medií a počtu jejich uživatelů.

2017-06-25 09_30_52-Microsoft Excel - cesky-facebook-a-instagram-vekove-slozeni.xlsx

Věkové složení nijak překvapující není – zásadní tady je, že Instagram je doménou lidí do 25/26 let věku (penetrace v populaci dosahuje až tří čtvtin). Pokles mezi 25-35 je zásadní a od 35 let výše je penetrace v populaci v minimální (od 5% do 1% na konci křivky)

2017-06-25 09_26_22-Microsoft Excel - cesky-facebook-a-instagram-vekove-slozeni.xlsx

Pokud byste to chtěli srovnat proti internetové populaci (v rámci dostupných informací). ČSÚ Internet ale není aktuální k 2017/06, později se snad k aktualizaci dostanu.

ČSU Internet Instagram Facebook
16-24 97% 928622 75% 128%
25-34 95% 1355148 31% 100%
35-44 94% 1660065 12% 65%
45-54 87% 1202248 6% 47%
55-64 68% 737529 3% 37%

Dodatek k tabulce: Ano, to 128% plnění je skutečnost

Pokud chcete vidět jak to vypadalo v listopadu 2016, tak viz následující tabulky. Jsou tam stejná čísla pro ČSÚ Internet.

ČSU Internet Instagram Facebook
16-24 97% 928622 75% 131%
25-34 95% 1355148 31% 98%
35-44 94% 1660065 12% 62%
45-54 87% 1202248 6% 44%
55-64 68% 737529 1% 36%

K tomu všemu je nutné dodat pár věcí

  • Facebook má sociodemografické údaje o uživatelích Instagramu pouze pokud mají účet založený přes jejich Facebookový účet nebo to byl schopen spojit. Bude zde dost zásadní počet uživatelů, o kterých toho ví velmi málo
  • Instagram prozatím nerozlišoval soukromé a firemní účty, takže ve všech těchto počtech i údajích figurují desítky procent účtů firem a zásadně vše zkreslují
  • Opět není jasné, jakým způsobem Facebook (Instagram) určuje aktivitu uživatele a to odkud pochází
  • Pokud se podíváte na Nejsledovanější české účty na Instagramu, tak je jasné, že špičky v  žebříčku mají hodně sledujících ze zahraničí, což je další věc, na kterou je potřeba pamatovat.

TIP: Zdejší ‣ Návod pro Instagram vám poradí, jak Instagram používat, třeba i pro firemní marketing. Budete-li chtít školení, tak Instagram pro firemní i osobní marketing najdete v Dobrém webu (termíny zde).

Každopádně, pokud se rozhodujete využit Instagram pro marketing a reklamu, tak je hodně zásadní vzít v úvahu, že lidi nad 35 let věku budete na Instagramu hledat a oslovovat velmi obtížně.

Pokud je vaší cílovkou základní a střední školství, tak je dost jasné, že tam dosahuje penetrace Instagramu velmi vysokých čísel. V celkovém pohledu používá Instagram pouze jeden člověk z desíti v Česku.

Poslední důležité je, že na rozdíl od Facebooku nemůže Instagram reklamou oslovovat ne-uživatele. Reklamu Instagramu vidí pouze uživatelé a pouze na jejich mobilních telefonech.

TIP: Vhodné připomenout je i to, že kolem 2,4 milionu Čechů nepoužívá internet a zdaleka to nejsou jenom děti a důchodový věk, téměř polovina Čechů „bez připojení“ tvoří lidé v ekonomicky aktivním věku. Ti nemají a ani nemohou mít Facebook či Instagram (měli by totiž Internet).