TIP#652: Kolik uživatelů má český Instagram a jak je to s věkovým složením uživatelů?

Při práci na Kolik má v Česku Facebook uživatelů? Jak je to s věkem? Proč jsou ta čísla tak podivná? bylo velmi snadné z nástroje na vytváření inzerátů od Facebooku vytáhnout i věkové složení uživatel „českého Instagramu“. Žádný zádrhel v tom, že by snad měl více uživatelů než může mít v porovnání s populací tam nenajdete. Ale můžete si udělat poměrně zásadní představu v tom, že je stále velmi malý.

2015/12 2016/09 2016/11 2017/06 2018/03 2018/07
Počet obyvatel ČR 10.553.843
Počet obyvatel ČR 13+ 9.115.621
Internetová populace ČR k září 2016 (10+) 6.892.412
Počet uživatelů Facebooku v ČR (13+) 4.716.000 (45 % celku, 68 % internetové poulace) 4.800.000 (45 % celku) 5.000.000 (47 % celku) 5.100.000
Počet uživatelů Instagramu v ČR  (13+) 924.000 (9 % celku, 13 % internetové populace) 1.500.000 (14 % celku) 1.900.000 (18 % celku) 2.200.000

V Česku tedy Instagram v zásadě používá okolo přes 20 % populace (bez ohledu na to jestli internetové nebo celkové) a je nutno dodat, že Instagram není jenom internetový, ale hlavně je mobilní  a musíte mít chytrý telefon, který vám Instagram umožní používat. Má tím poměrně složitější postavení oproti Facebooku. Roli (menší) zde bude hrát i počáteční nedostupnost jinde, než jenom na iPhone.

TIP: Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku je pravidelně (v mezích možností) udržovaný přehled desítek sociálních sítí a medií a počtu jejich uživatelů.

2018-07-07 11_36_01-Clipboard.png

2016 až polovina 2017: Věkové složení nijak překvapující není – zásadní tady je, že Instagram je doménou lidí do 25/26 let věku (penetrace v populaci dosahuje až tří čtvtin). Pokles mezi 25-35 je zásadní a od 35 let výše je penetrace v populaci v minimální (od 5% do 1% na konci křivky)

Od roku 2018 se hranice širokého užívání posunula k 35 letem , až po této hranici je už užívání v dané části populace menší. Jak si můžete všimnout na grafu, jsou ale starší demografie ty, které rostly prakticky na dvojnásobek – obvyklé zpožděné naskakování.

Nezapomeňte, že ty spousty dětí pod 13 let věku (hranice od které mohou na sociální sítě) vyplňuje většinou 18/16 let.  Okolo osmnácti jsou tedy všechny počty uživatelů u všech sociálních sítích poměrně výrazně zkreslené.

Pokud byste to chtěli srovnat proti internetové populaci (v rámci dostupných informací). ČSÚ Internet ale není aktuální k 2017/06, později se snad k aktualizaci dostanu.

 2017/06 ČSU Internet Instagram Facebook
16-24 97% 928622 75% 128%
25-34 95% 1355148 31% 100%
35-44 94% 1660065 12% 65%
45-54 87% 1202248 6% 47%
55-64 68% 737529 3% 37%

Dodatek k tabulce: Ano, to 128% plnění je skutečnost

Pokud chcete vidět jak to vypadalo v listopadu 2016, tak viz následující tabulky. Jsou tam stejná čísla pro ČSÚ Internet.

 2016/11 ČSU Internet Instagram Facebook
16-24 97% 928622 75% 131%
25-34 95% 1355148 31% 98%
35-44 94% 1660065 12% 62%
45-54 87% 1202248 6% 44%
55-64 68% 737529 1% 36%

K tomu všemu je nutné dodat pár věcí

  • Facebook má sociodemografické údaje o uživatelích Instagramu pouze pokud mají účet založený přes jejich Facebookový účet nebo to byl schopen spojit. Bude zde dost zásadní počet uživatelů, o kterých toho ví velmi málo
  • Instagram prozatím nerozlišoval soukromé a firemní účty, takže ve všech těchto počtech i údajích figurují desítky procent účtů firem a zásadně vše zkreslují
  • Opět není jasné, jakým způsobem Facebook (Instagram) určuje aktivitu uživatele a to odkud pochází
  • Pokud se podíváte na Nejsledovanější české účty na Instagramu, tak je jasné, že špičky v  žebříčku mají hodně sledujících ze zahraničí, což je další věc, na kterou je potřeba pamatovat.

TIP: Zdejší ‣ Návod pro Instagram vám poradí, jak Instagram používat, třeba i pro firemní marketing. Budete-li chtít školení, tak Instagram pro firemní i osobní marketing najdete v Dobrém webu (termíny zde).

Každopádně, pokud se rozhodujete využit Instagram pro marketing a reklamu, tak je hodně zásadní vzít v úvahu, že lidi nad 35 let věku budete na Instagramu hledat a oslovovat velmi obtížně.

Pokud je vaší cílovkou základní a střední školství, tak je dost jasné, že tam dosahuje penetrace Instagramu velmi vysokých čísel. V celkovém pohledu používá Instagram pouze jeden člověk z desíti v Česku.

Poslední důležité je, že na rozdíl od Facebooku nemůže Instagram reklamou oslovovat ne-uživatele. Reklamu Instagramu vidí pouze uživatelé a pouze na jejich mobilních telefonech.

TIP: Vhodné připomenout je i to, že kolem 2,4 milionu Čechů nepoužívá internet a zdaleka to nejsou jenom děti a důchodový věk, téměř polovina Čechů „bez připojení“ tvoří lidé v ekonomicky aktivním věku. Ti nemají a ani nemohou mít Facebook či Instagram (měli by totiž Internet).

 

Reklamy