SEO je zkratka Search Engine Optimalization, v češtině tedy Optimalizace (pro) vyhledávací stroje. Dost podstatné, protože v souvislosti s vyhledávači (vyhledávacími stroj) existuje ještě SEM (Search Engine Marketing). Zatímco SEO se v zásadě věnuje strojům (software) co indexuje weby a poté předkládá výsledky uživatelům, to druhé tomu jak lidé vyhledávací stroje používají a jak toho co nejlépe využít.
Cílem SEO je to, aby se zrovna ty vaše (webové) stránky (ale i jedna konkrétní stránka) objevily na předních pozicích v zobrazených výsledcích. Velmi prosté, co se cíle týče, poměrně složité co se týče dosažení tohoto cíle. Pro každý vyhledávací stroj je nutné podnikat různé kroky a ne každý vyhledávací stroj skutečně umí hledat. Některé neumí hledat proto, že Česko a čeština je pro ně poměrně exotická záležitost (Bing od Microsoftu), jiné neumí hledat, protože je to jejich tvůrci ani po desítkách let nedokázali naučit (Seznam.cz). Některé jsou uživateli opravdu hodně používány (Google a poté Seznam), některé méně (Bing) a některé jen velmi okrajově (DuckDuckGo například).
TIP: Když už zaznělo pár jmen vyhledávačů, tak je potřeba zdůraznit, že vyhledávacích strojů (vyhledávačů) je poměrně hodně. Viz Kde hledat, když nejede Google? Bing, Duckduckgo a další vyhledávače

Klíčový je obsah, ale stačit nebude
Základním principem práce na SEO je přitom něco velmi jednoduchého – musíte připravit obsah takový, aby vyhovoval vyhledávači. Měl by být aktuální, pomáhat návštěvníkům, dostatečně dlouhý (zejména kritické pro Google) a dobře, kvalitně napsaný. Právě takovýto obsah načte vyhledávací stroj v rámci indexace a dokáže ho najít podle toho, že hledající uživatel zadá klíčová slova nebo vyhledávaný výraz, který je možné nalézt ve vašem textu.
Tohle celé je ta jednodušší část, komplikace přichází v tom, že texty na stejné téma vytváří množství lidí a serverů, takže vyhledávače se musí dokázat rozhodnout, které z nich předložit jako první, druhé, třetí a další. V mnoha tématech je pak konkurence tak velká, že na určité téma dostanete i tisíce výsledků.
Umístění ve výsledcích je také věc pro SEO – ovlivňuje ho totiž zejména (alespoň u Google, těžko říci co u Seznamu) relevance – tu si ale stanovuje sám vyhledávač (vyhledávací stroj) a používá k tomu desítky, stovky a možná i tisíce různorodých signálu, včetně snah do toho zapojovat nějakou formu umělé inteligence.
Další tipy, které vám s tímhle pomohou: Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají? či Google Keyword Planner (Plánovač klíčových slov) se hodí pro obsahový marketing. Případně novější a více obsahově zaměřený Kde analyzovat klíčová slova pro obsahový marketing? (související Co je to SEO Analýza)
TIP: Primitivní počátky SEO ovlivňovalo hlavně to, kolik potřebných klíčových slov (kombinací slov) se na dané stránce nacházelo. Na Google a Bing tohle už dlouho neplatí, dokonce váš to může přivést do problémů. Pro něco jako Seznam.cz je ale dost dobře možné, že tenhle hloupý způsob má stále, bohužel, význam.
Bez linkbuildingu to nepůjde
Zásadním prvkem pro určování relevance je už doslova desítky let ale jedna podstatná součást SEO – linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů. Váš text, stránka, musí totiž být odkazovaná správným textem odkazů a ideálně nejenom z co největšího počtu míst, ale také z co největšího počtu relevantních míst. Tady si už musíte začít trochu více představovat, že váš web není jenom jedna stránka, ale desítky či stovky stránek, které se věnují všechny určitého tématu a může se tak stát autoritou na toto téma – a pokud odkazujete na další weby/stránky s podobnými tématy, tak mají vaše odkazy větší váhu, než když odkazujete na něco zcela nesouvisejícího.
Proto jsou dvě základní činnosti v SEO ty, které se věnují tvorbě obsahu a ty které se věnuji linkbuildingu, tedy budování zpětných odkazů. Což je, nutno dodat, velmi zjednodušené řešení – vyhledávací stroje se totiž řídí řadou dalších věci – složením a strukturou vašeho textu, odkazy mezi stránkami na vašem webu, nadpisy, mezinadpisy, vloženými obrázky, délkou celého textu, délkou a složením jednotlivých odstavců, tím co se nachází na stránce okolo vašeho textu. Což je jenom naznačení těch základní věcí, které vše ovlivňují.
K linkbuildingu viz Co je to linkbuilding? K čemu jsou dobré zpětné odkazy? a Co je to backlink, zpětný odkaz?. A také viz Prověřujte čas od času 404 chyby na webu či blogu
SEO je magie, takže i ta černá
Vyhledávací stroje ale dnes hledí i na to, zda se indexovaná stránka/web nahrávají dostatečně rychle, stejně jako je podstatné to, zda jsou uživatelsky přívětivé a dostupné z mobilních telefonů a zařízení. Roli v určován „pozice“ ve výsledcích může hrát i návštěvnost, stejně tak jako to, zda se například hledající po odchodu na vyhledanou stránku vrátí příliš rychle. Bohužel, dohady o tom jak vlastně fungují algoritmy Google (ale i dalších) patří doslova k folklórní záležitosti a je málo pravděpodobné, že někdy budeme opravdu vědět jak tomu opravdu je.
Měli byste ještě vědět, že existuje řada aktivit, které vám v SEO mohou uškodit. Vyhledávače mohou zjistit, že se snažíte podvádět a penalizovat vás (snížit vaše hodnocení) nebo vás dokonce z výsledků vyhledávání kompletně odstranit. Proto je potřeba se vyhnout tomu, co něco takového může způsobit – ať už je to velké nakupování zpětných odkazů, budování odkazových farem, manipulace s obsahem pro vyhledávače atd.
TIP: V K čemu je dobré používat Google Search Console. A jak tam přidat blog na WordPress.com a proč to vlastně chtít najdete jeden užitečný a nejzákladnější nástroj, se kterým je potřeba začít pracovat. Pomáhá dost dobře i v základním vyhodnocením, jak se vám daří v SEO.
A když už byla řeč o té černé, tak do té trochu patří Proč mi někdo píše, že na mém webu je “broken link”? A co s tím mám dělat
Jak změřit SEO?
Stejně tak je dobré vědět, že „změřit“ jak dobré máte SEO je velmi obtížné. SEO by vám mělo zajistit návštěvnost z vyhledávačů, to je důležité. Ideálně stále se zvyšující. S tímhle tématem souvisí i Co mám dělat, pokud v SEO testu od SEO Servis nemám 100 procent? Dá se změřit SEO?
Není zde žádný jednoduchý ukazatel kvality SEO vašeho webu – oblíbený ukazatel „kvality“ SEO“ jménem PageRank zanikl již před mnoha lety) (viz Co je to PageRank. A proč je tolik oblíbený?)
Nenaleťte podvodníkům, kteří vám slibují garanci pozic ve vyhledávačích, tohle je jeden ze základních příznaků toho, jak poznat někoho komu je lepší se vyhnout. Výsledky ve vyhledávači jsou navíc zásadně personalizované a garantovat umístění na určité pozici (či „na první stránce“) je nemožné. Pokud budete chtít SEO měřit, najděte si metriky jasně se týkající návštěvnosti a konverzí, které navíc nebudou založené na něčem zcela unikátním (třeba názvu vaší firmy) nebo málo hledaném.
Dnes je to celé ještě víc komplikované tím, že lidé nevyhledávají jen na počítačích, ale také na mobilním telefonech. Do vyhledávání navíc zásadně vstupuje hlasové vyhledávání a na mobilech také to, že lidé tam tráví množství času v různých aplikacích a podstatně méně v prohlížeči.

TIP: Pokud se chcete podívat na (čas od času aktualizovaný) přehled o „stavu SEO“ na tomto webu, tak se mrkněte do Co SEO a @365tipů? Jak je to s příchody z vyhledávačů?. Hodně zajímavý je i Co se stane, když 365tipu.cz přesunete na 365tipu.cz