Pokud spravujete sociální sítě, tak časem dojdete do momentu kdy máte více profilů a kdy některé příspěvky potřebujete naplánovat pro zveřejnění. Ať už proto, že jich máte hodně a potřebujete je rozkládat v čase, nebo proto že to vyžadují nějaké další okolnosti. V takovém případě začnete hledat cesty jak plánovat příspěvky dopředu. Připravíte si je, vložíte je do něčeho, určíte kdy mají vyjít a pak už na nic nemusíte myslet.
Základní možnosti plánování přímo v sociálních sítích
První co byste měli vědět je, že Facebook to umí na Stránkách (tedy obecně firemních profilech) a ve Skupinách (novinka ze Srpna 2017: Skupiny (Groups) na Facebooku nově umožňují plánovat zveřejnění příspěvků). Osobní profily nic takového neumí. Měli byste vědět i to, že v roce 2018 Facebook zrušil API umožňující cokoliv dávat na osobní profily.
Twitter plánování příspěvků dlouho neuměl, pak to šlo přes TweetDeck, později dorazilo plánování přímo na Twitter.com (takže nemůžete v mobilní aplikacíú.
Instagram žádné přímé plánování příspěvků neumožňuje pro osobní účty. A jak už snad víte, vůbec se tváří velmi nepříznivě na jakékoliv vkládání jinudy, než přímo z mobilního telefonu, Dobrá zpráva je, že to přesto je řešitelné. Ale o tom až poději. A případně viz Jak automatizovat zveřejnění příspěvků na Instagram? a Jak funguje plánované zveřejňování příspěvků na Instagram. Later, Buffer a ti další. Pokud přepnete na firemní účet, budete moci plánovat (ale přes Instagram nikoliv, musíte mít něco dalšího), viz Jak plánovat a vkládat na Instagram z počítače? Nově přes Creator Studio na Facebooku
Linkedin ani Pinterest žádná plánování příspěvků neumožňují. Jedno jestli u osobních nebo firemních profilů.
Požadavky na aplikace pro plánování příspěvků
Výše uvedená zásadní omezení se dají obejít tak, že si pořídíte nějaké ty aplikace (software) pro správu sociálních sítí a na jeden či více profilů pak budete příspěvky vkládat či odesílat právě jejich prostřednictvím. Než si řekneme o některých z nich, tak je dobré vědět co všechno umí (a co všechno by měly umět).
Připojit více profilů je samozřejmá nutnost. Pokud ale budete používat nějaké zdarma dostupné řešení, tak je většinou počet sítí/profilů omezen. V placené podobě pak často odstupňovaně podle toho, kolik platíte.
Počet příspěvků ve frontě je ideálně neomezený, ale opět při využití zdarma dostupných pomůcek můžete narazit. Tohle (a vše ostatní) je potřeba vždy prověřit dopředu a podle toho se zařídit.
Okamžité zveřejnění je jedna z prvních podstatných funkčností, byť tento tip řeší hlavně plánování. Umožní vám to na všechny (či vybrané) připojené sociální sítě odeslat okamžitě nějaký příspěvek.
Zveřejnění ve vámi zvolený čas a datum je také podstatné, protože některé příspěvky budete potřebovat plánovat.
Zařazení do fronty a zveřejnění podle uvážení aplikace je extrémně užitečná funkčnost, kdy nemusíte přemýšlet nad přesným časem a dnem, ale prostě do aplikace odesíláte klidně i desítky příspěvků. Jen si řeknete kolikrát denně má něco zveřejňovat a vše potom postupně odchází. Varianty zde jsou zpravidla dvě, buď to aplikace kompletně určuje sama (HootSuite například) nebo si nadefinujete časy v průběhu dne a příspěvky odcházejí postupně (Buffer).
Zveřejňování bez nutnosti spuštění na vašem počítači sice zní jako samozřejmost, ale například Gramblr (pro Instagram) tohle jinak neumí. Aby se dalo plánovat zveřejnění na Instagram, musí počítač běžet a na něm musí být Gramblr.
Připojení přes API, nikoliv jménem a heslem je první zásadní bezpečností opatření. Které se vám nebude nikdy dařit tam kde půjde o Instagram. Všude jinde si ale na tohle dejte pozor.
Dvoufaktorové ověření přihlášení pokud se zakládají samostatné účty je druhé zásadní bezpečností opatření. Prostě nechcete, aby někdo kdo uhodne vaše heslo do (například) HootSuite tím získal možnost zveřejnit cokoliv na vaše sociální sítě. Dvoufaktor je ale nutný i pro samotné účty na sociálních sítích.
Možnost využít zdarma je dost podstatná tam, kde chcete šetřit nebo potřebujete tyhle pomůcky pro nějaké to hobby či něco co peníze prostě nemá. Jak už bylo zmíněno výše, řada z těchto pomůcek něco takového umožňuje, ale vždy narazíte na nějaká omezení. Pak už jenom záleží, jestli se jim dokážete přizpůsobit.
Add-on/plugin do prohlížeče je také hodně podstatná funkčnost, dokáže vám ušetřit měsíčně hodiny a hodiny času, protože to co budete mít otevřené můžete okamžitě sdílet. Kupodivu tuhle zásadní pomůcku nenajdete všude (jinak skvělá a česká Zoomsphere tohle například neumí).
Napojení na RSS je věc užitečná, ale dá se bez ní existovat. Zejména pokud vámi vybraná pomůcka umí napojení na (zejména) IFTTT: Každopádně napojení na RSS je dobré v tom, že může vaše pomůcka sama plánovat příspěvky jenom na základě toho, že je uveřejníte na webu.
Podpora IFTTT pro pokročilou automatizaci je věc poměrně dost k nezaplacení, byť se to tak nemusí zdát. Můžete to být samozřejmě i nějaký jiný software tohoto druhu, Zapier například.
Vlastní API a napojení na další programy je už hodně pokročilá funkčnost, ale třeba takové HootSuite tohle umí, takže je to jedna z věcí, na kterou se vyplatí také dívat. Neočekávejte ale, že by tohle bylo příliš dostupné ve zdarma dostupných verzích.
Konkrétní tipy na aplikace pro plánování příspěvků
Buffer – www.bufferapp.com – je poměrem cena/výkon a schopnosti na špičce. Není to ale software na správu sociálních sítí jako řada ostatních, slouží opravdu jenom ke zveřejňování příspěvků. Což přináší cenu za rok ve výši kde jinde platíte za měsíc. Facebook (osobní i Stránka), Twitter, Google+ (osobní i stránka), Linkedin (osobní, Stránka i skupiny), Instagram (neumí zveřejňovat), Pinterest. Okamžité zveřejnění, zařazení do fronty (definujete si časy v průběhu dne) na nejbližší čas nebo na konec fronty, zveřejnění v určitý čas, pokročilé možnosti opakovaného zveřejňování. Jako jedna z mála pomůcek tohoto druhu je napojitelná na IFTTT. Umí i napojení na RSS. Má i velmi dobře použitelné mobilní aplikace.Viz též Buffer oceníte v okamžiku, kdy chcete plánovat věci na sociálních sítích dopředu.
Ve zdarma použitelné podobě připojíte pouze tři účty a můžete na každém z nich mít naplánovaných maximálně 10 příspěvků. Osobně používám Buffer v placené podobě pro mé osobní účty, kterých je hodně, počet zveřejněných příspěvků denně je mezi patnácti a dvaceti a běžně tam čeká několik dní příspěvků dopředu. Pro @365tipu celé dva roky stačilo zdarma použitelná podoba.
TIP: Co můžete třeba udělat? Napojit IFTTT na RSS vašeho blogu a při každém zveřejnění nového článku ho automaticky vložit do Bufferu a ten se v nejbližším naplánovaném čase postará o zveřejnění. IFTTT by samozřejmě mohl přímo zveřejnit na sociální síť, ale neumí plánovat a neumí snadno zveřejnit na více sociálních sítí najednou. Viz například Jak automaticky dostávat obsah na firemní Stránku na Google+ a ještě lépe v Jak z webu jako je @365tipu automaticky plnit různorodé sociální sítě
POZOR: Od 1. března 2019 přestal IFTTT podporovat Linkedin.
HootSuite – www.hootsuite.com – je už software na celkovou správu sociálních sítí, takže vedle plánován tam najdete i analýzy, filtrování, časové osy, reporty a další vychytávky. Neumí ale integraci s IFTTT. Umí napojení na RSS, má velmi propracovaný systém napojení pomocí dalších aplikací (řada je extra placená). Umí okamžité zveřejnění, určit konkrétní čas nebo nechat na Hootsuite, ať vybere (vy si definujete kolikrát denně má zveřejňovat a od kdy do kdy). Umí Facebook, Twitter. YouTube, Linkedin, Google+ a Instagram (opět ale bez zveřejnění, řeší to tím že upozorní člověka na mobilním zařízení, že má něco zveřejnit).
Ve zdarma použitelné podobě připojíte jenom tři účty a vypadá to, že žádné omezení na počet naplánovaných příspěvků tu není.
POZOR: HootSuite od 10. října 2017 zásadně omezí možnosti plánování příspěvků. Končí neomezené, limit je 30 naplánovaných.
POZOR – Facebook znemožní správu osobních profilů přes aplikace a od 26. července 2018 bude možné osobní účty plnit jen ručně přes Facebook samotný
TIP: Co můžete dělat? Kdykoliv narazíte při brouzdání na zajímavý článek, nebo se vám objeví v RSS čtečce, ho (ručně) odeslat do HootSuite. Ta se potom postará o zveřejnění podle vlastního načasování. Spěchá-li to, tak můžete zveřejnit ihned. S mobilní aplikací pro HootSuite (či Buffer) to navíc můžete dělat i na mobilu či tabletu. Výše popsané můžete ještě tak trochu najít v tipu Jak si odkládat články na pozdější přečtení?
Gramblr – www.gramblr.com – umí jenom Instagram, ale výjimečný je tím, že na něj opravdu umí vkládat obrázky. Je nutné zdůraznit, že to dělá poněkud v šedé zóně a v rozporu s Pravidly užívání a že mu navíc musíte svěřit přihlašovací údaje. Aby mohl vložit naplánovaně, musí běžet na všem počítači. Má navíc i jednu nepříjemnou vlastnost, počítač svévolně probouzí, aniž by vůbec bylo potřeba. Viz Jak automatizovat zveřejnění příspěvků na Instagram?
Zoomsphere – www.zoomsphere – je skvělý, český a profesioinální nástroj na správu sociálních sítí a řadu dalších věcí (včetně velmi dobře zvládnuté části pro Customer care). Cenově je také ale někde hodně jinde, než ostatní pomůcky (byť schopnostmi to odpovídá) a patři mezi ty opravdu dražší. Umí Facebook, Twitter, Linkedin, pasivně Instagram a má pokročilé možnosti plánování s kalendáři, týmovou prací, schvalování a řadou dalších věcí. Neumí ale žádné napojení na další nástroje, nemá add-on do prohlížeče a nemá ani mobilní aplikaci. Postrádá i onu možnost postupného zveřejňování příspěvků, aniž byste museli jasně říkat, kdy přesně mají být zveřejněny.
Sprout Social – www.sproutsocial.com – je další profesionální nástroj na správu sociálních sítí, umí zhruba tutéž sadu věcí jako předchozí Zoomsphere, cenově se pohybuje níže, ale je vhodné pamatovat na to, že může mít nevýhody zahraničních řešení. Zdarma dostupnou podobu nemá, pouze 30 denní trial.
POZNÁMKA: Existují ještě další aplikace pro plánování příspěvků, dejte případně vědět s jakými máte dobré zkušenosti. Nechtěl jsem už ale čekat s už tak dost dlouhým tipem, takže šel ven v „beta“ verzi.