Co to je zpětný odkaz (hyperlink) jsme tu už řešili (Co je to backlink, zpětný odkaz?) a také určitě víte (nebo aspoň tušíte), že patří do SEO. Patří tam hodně, protože právě na existenci zpětných odkazů (backlinků) jsou založeny algoritmy vyhledávačů – zpětné odkazy potřebujete abyste se lépe umísťovali v tolik potřebných výsledcích vyhledávání. Což také znamená, že se zpětné odkazy běžně nakupují.
Zajímavé na nákupu (a prodeji) zpětných odkazů je to, že Google něco takového v zásadě zakazuje. Dokonce se k tomu staví tak, že nepřirozené (tedy nakoupené) zpětné odkazy vás mohou přivést k postihu a ztrátě pozic ve vyhledávání. Nakoupené pak zdaleka neznamená, že jde jenom o věc peněz, ale v pojetí Google jde o jakékoliv odkazy, které se neobjevily samy od sebe – takové odkazy Google dokonce chce aby byly označovány, aby je mohl „poznat“. Řeč je o tom třeba v Link schemes
Realita je, že pokud máte slušně navštěvovaný web co se slušně objevuje ve vyhledávání, tak jsou zpětné odkazy na něm poměrně dost ceněná a hledaná věc. Zpětné odkazy samozřejmě na cizí weby. Proto je běžné, že budete dostávat nabídky na umístění článků (oslovující si myslí, že jste úplně blbí a nechápete, že jim jde jenom o zpětné odkazy) a také přímo poptávky o umístění zpětných odkazů. K tomu ale více v Chcete koupit či získat zpětné odkazy? Co udělat když oslovujete provozovatele webu a s čím vším počítat
Pokud chcete úzkostlivě (a vlastně i tak trochu zbytečně) dodržovat podivné nápady Google, tak samozřejmě zpětné odkazy nikdy neprodávejte (a také nenakupujte). Realita je ale někde jinde, takže vám určitě nic nebrání v občasném prodeji.
TIP: Jak se bránit proti komentářovému spamu na blogu/webu? je paradoxně související užitečné čtení. Zpětné se běžně na weby dostávají i řadou nekalých způsobů. Jedním z nich je i komentářový spam tam, kde je možné vkládat komentáře i s „follow“ odkazy.
Jednu věc byste ale měli pokud možno dodržovat – prodané backlinky by měly dávat smysl, nevést na žádný web za který se budete stydět, ani na web co nijak nesouvisí s tím, čeho se týká váš web. Zpětné odkazy by prostě měly být tak jako tak přirozené – nakonec fungují jenom pokud jsou právě takto vytvářeny.
V Co je to linkbuilding? K čemu jsou dobré zpětné odkazy? je o zpětných odkazech také řeč. Ti co dělají právě linkbuilding budou těmi, kdo se na vás budou obracet ohledně nákupu zpětných odkazů.
Ale pozor, v řadě případů vám budou chodit cizojazyčné e-maily ze kterých nic nekouká. Za umístění vám nakonec nezaplatí, nebo na váš web protlačí něco, co byste tam nikdy mít neměli. Velmi často to bývají i různé fake weby budované jenom pro účely manipulace výsledků ve vyhledávání. Ostatně viz Proč mi někdo píše, že na mém webu je “broken link”? A co s tím mám dělat