Tenhle problém je takový zapeklitý, týkající se toho, že máte nějaký blog (ale obecně, jakýkoliv web na který věšíte texty, články) a tvoříte pro něj obsah. A otázka, zásadní, je, zda ty texty máte psát přímo na onom blogu, tedy online v redakčním systému. Nebo zda je lepší si je připravovat někde jinde, ideálně offline. Případně v něčem jako Google Docs či Office 365.
Offline příprava textů předpokládá, že je budete tvořit v nějakém editoru v počítači – v mém případě Microsoft Expression Web 4 (což poněkud souvisí s Potřebují psát texty pro web, jaký HTML/WYSIWYG editor vybrat?) – a poté co jsou hotové, tak je vložíte (copy/paste) na váš blog. Takhle vzniká @365tipů. Ale v zásadě takhle vzniká cokoliv co tvořím. Prakticky nikdy článek či blogpost nevznikne online v redakčním systému blogu či webu.
Důvodů je několik. Jeden z podstatných je, že (zejména u @365tipu) se tím vytváří archiv všech tipů. Sice ten archiv není zcela aktuální, ale to až tolik nevadí. Poslední snaha o „korekturu“ probíhá při vkládání (Expression Web 4 neumí kontrolu pravopisu, WordPress online ano) a časté aktualizace tipů se pak už netýkají první verze co zůstává uložena.
TIP: Mrkněte do Co je to Markdown? Naučíte se alternativu k WYSIWYG a jednu z možností, jak si offline připravovat texty
Další podstatný důvod je ten, že mám dost často připraveno několik tipů dopředu, od pár až přes desítku. Včetně toho, že mám připravené „tipy na tipy“, což všechno mám v jednom HTML dokumentu (ne, není potřeba psát co jeden tip to jeden offline dokument). Tipy co ještě nevyšly je otravné mít v redakčním systému – což samozřejmě vychází z toho, že @365tipu nijak extra vydání neplánuje. Na www.justit.cz běžně v redakčním systému čekají na vydání články (ale napsány stejně byly offline).
TIP: Mohlo by vás zajímat Jak řeším nové projekty, vlastní i pro klienty. Krok za krokem (4) Objevování a zpracovávání obsahu a témat
Dobrý důvod může být i ten, že je složitější přijít o rozepsaný text psaný v offline podobě (nebo zejména v Google Docs/Office 365). WordPress sice teoreticky průběžně ukládá co píšete, ale dlouhé měsíce je tahle funkčnost problematická (však se dívejte na neustále svítící „SAVING“ aniž by se cokoliv ukládalo). V offline podobě mám už dlouho onen návyk mačkat Ctrl+S. Pokud by se psalo v Google Docs, tak tam nic mačkat potřeba není, ukládá se to do cloudu a pokud se ztratí připojení, tak v lokálu.
Další podstatný důvod může být i ten, že něco jako HTML editor v počítači je podstatně komfortnější, než HTML editor offline. Jeden z největších nedostatků WYSIWYG editoru na WordPressu (ale i kdekoliv jinde) je ten, že například neumí tabulky – ty prostě jednou za čas opravdu potřebujete.
POZNÁMKA: Offline (a vůbec mimo WordPress) psaní samozřejmě znamená, že obrázky se do článku/blogpostu dávají až v okamžiku, kdy ho vkládáte na web. Připravit si je můžete předem, ale musíte si je nechat uložené v nějaké složce.
Online příprava v Google Docs/Office 365 je poměrně hodně podobné psaní Offline – se všemi výhodami toho, že se to ukládá automaticky a umí to pokročilejší formátování (třeba právě tabulky) a umí to rovnou kontrolu pravopisu. A samozřejmě je to přístupné odkudkoliv, ale tohle v offline případě snadno vyřešíte přes Dropbox či OneDrive.
Jediná zásadní nevýhoda použití Google Docs/Office 365 vzniká tam, kde cílový redakční systém neumí odstranit nadbytečné HTML značky a formátování. Prostě například pro Lupa.cz je nutné psát právě v Expression Webu. Pokud bych do tamního redakčního systému vložil cokoliv z Google Docs, tak to nepůjde uložit. Bude protestovat, že to obsahuje značky, které tam být nesmí. A neumí je to odstranit. Nutno dodat, že tenhle problém WordPress naštěstí nemá.
Předchozí problém se vám objeví když použijete offline psaní ve Wordu či jiném klasickém „neHTML“ editoru. Copy/Paste přenáší zásadní množství HTML značek a vlastností, které se do online podoby na webu absolutně nehodí. Tenhle letitý problém je v některých CMS (redakčních a publikačních systémech) řešitelný tím, že je tam nějaké tlačítko „odstraň záplavu smetí z Wordu“). Osobně považuji za jednodušší psát texty v HTML editoru. Samozřejmě takovém, který musí být WYSIWYG. Plýtvat den co den desítky minut na psaní v HTML značkách je nemyslitelné.