Dark Ad (ad = reklama, dark = temný, ale moc smyslu v tom nehledejte) je klasická reklama na Facebooku cílící (nebo lépe řečeno snažící se cílit, ale o tom dále) tak, aby využila co nejlépe informace o příjemci reklamy k výraznému ovlivnění. V poslední době se to používá hlavně ve spojení s politikou a volbami, kde se dark ads považují pomalu za zázrak. A (nejenom) pevně věří, že mohou změnit výsledky voleb.
K výše uvedenému je nutno dodat, že Facebook má zásadní problémy ve zjišťování skutečných zájmů a informací o uživatelích. A čím menší a „obskurnější“ země to je, tím větší má problémy – což v praxi znamená, že v Česku při cílení musíte být velmi obezřetní, protože profil českého uživatele Facebooku z hlediska zájmů bývá velmi špatně sestavený a problematické bývají i běžné sociodemografické údaje.
POZNÁMKA: Samozřejmě, pokud by Facebook například byl schopen odhalit něco jako emočně labilní pubertální děti pomýšlející na sebevraždu (což mimochodem je, za předpokladu že by analyzoval obsah jejich příspěvků a umožnil podle toho cílit), tak je samozřejmě možné je vhodnou reklamu k té sebevraždě úspěšně dostat. Naštěstí Facebook tohle pro cílení reklamy nenabízí, ale čistě teoreticky by mohl. A zmínka o tom padla proto, že právě s tímhle „cílením“ se objevil skandál v Austrálii.
V souvislosti s dark ads se používá ještě další termín – psychografika a psychografické profilování. Proslavil se zejména ve spojení s volbami v USA a společností Cambridge Analytica. U té se ale velmi rychle ukázalo, že se chlubí věcmi, které se nestaly a co hlavně nabízí, jsou vymyšlené věci.
K čemuž je nutné dodat, že to že si některé firmy staví kariéru a reference na neexistujících věcech neznamená, že reálné dotažení dark ads do života by nemohlo fungovat. Problém je, že aby toto fungovalo, tak je nutné daleko přesněji zjistit osobnost a osobnostní informace konkrétního člověka – tyhle informace ale nemá Facebook (ani Google, ani kdokoliv jiný) a z toho po jakých webech člověk brouzdá, či jakých Stránek je fanoušek a jakých Skupin člen, se to spolehlivě stanovit nedá.
TIP: O tom co si o vás Facebook myslí se můžete dozvědět. Viz Jak zjistím představu Facebooku o mých zájmech. Jak nastavit cílení reklamy na Facebooku?. Totéž můžete zjistit u Google, ale o tom viz Jak zjistit, co všechno o vás Google ví a co si o vás myslí
POZNÁMKA: Samozřejmě, někteří lidé jsou velmi jednoduší, takže pokud někdo takřka výhradně chodí na Parlamentní listy, AC24 či Sputnik (viz lžimédia) a neustále sdílí výmysly, fake news a konspirace, tak je vcelku jasné, jak je na tom s úrovní myšlení, inteligencí a osobnostně. Ale také jasné je, že někoho takového nezměníte, takže jediné co u „dark ads“ zafunguje bude to, že ho ještě více utvrdíte v bludech,ve kterých žije.
Ale zpět k dark ads – termín samotný vypadá, jako by to snad bylo něco temného, tajemného, zázračného. Skutečnost je ta, že nejde o nic jiného, než o skutečně odborné a kvalitní využití psychologie v reklamě. S doplněním dnešních možností cílení. Což pochopitelně může ovlivnit volby. K čemu je reklama využívána už od doby co existuje, není v tom potřeba hledat žádnou vědu. Ono prostě bohatě stačí zaútočit hrubou silou, ale o tom už je #PR tip Stokrát opakovaná lež stávající se pravdou? V (nejenom) #PR to platí
TIP: Pokračovat můžete do Co je to dark post (unpublished post) na Facebooku? K čemu je to dobré?. Souvisí s výše popsaným tématem.