Na tomhle termínu je trochu zábavné to, že má dva možné významy. Ten jeden, čistě vymyšlený médii, nemá žádný reálný základ, ale velmi se hodí pro tajuplné vysvětlování toho, jak je možné ovlivňovat lidi. Proto se s termínem „dark post“ můžete setkat tam, kde se třeba hovořilo o Cambridge Analytics a jejich neexistujícím způsobům manipulace s lidmi a ovlivňování voleb. V jejich případě se ještě navíc objevuje termín Dark Ad, stejně vymyšlený jako Dark post. Celé je to jen typické nepochopení technologií, Facebooku a reklamy jako takové.
Skutečný původní „dark post“ je nezveřejněný příspěvek (na Stránce). Facebook takovýmto příspěvkům dnes říká poněkud srozumitelněji – unpublished post, nezveřejněný příspěvek. Vzniká ve skutečnosti tak, že ho vytvoříte v inzertním systému Facebooku a pustíte jenom jako inzerci, ale nedáte na stránku. Důvodů může být řada.
Jeden z častých je, že nechcete aby byl vidět na Stránce, ale chcete ho pomocí cílení (a placení) dostávat k fanouškům a uživatelům Facebooku. Můžete tímto způsobem vytvořit řadu příspěvků na stejné téma (lišit se mohou jazykem, copywritingem, vizuálem, cílením a můžete vše využít k A/B testování). Vytvořit můžete klasický textový status, příspěvek s fotkou (fotografiemi, včetně karuselu), příspěvek s připojeným odkazem, video příspěvek a nabídku.
Protože jde o reklamu, tak může mít call-to-action prvek – což může být dost užitečná možnost. A také důvod, proč občas tenhle způsob zveřejnění příspěvků využívat. Například příspěvek obsahující odkaz do e-shopu bude mít lepší konverzi, když mu přidáte správné tlačítko.
Nástroj kde je bude vytvářet se jmenuje Power Editor (a pokud používáte na Facebooku reklamu, není to pro vás nic nového) – ten umí přímo vytvářet klasické příspěvky pro Stránky a při jejich vytváření si můžete vybrat, zda bude také zveřejněn na Stránce nebo zda bude použit pouze jako inzerát.
Zajímavé na takto vytvářených příspěvcích mimochodem je i to, že je můžete kompletně přizpůsobit, tady včetně změny přiložených obrázků, titulku i perexu. Je zde tak k dispozici jediná náhrada za (v srpnu) zrušenou možnost přizpůsobovat vkládané odkazy. Přizpůsobení ale je možné pouze pokud pustíte takto vytvořený příspěvek jako reklamu, při zveřejnění na Stránce to už možné také není.
Až se Power Editoru dostanete do Page Posts, tak si nezapomeňte vlevo nahoře vybrat správnou Stránku. Můžete zde pracovat i s již zveřejněnými či naplánovanými příspěvky a vytvářet z nich inzeráty.
Pomocí +Create Post vpravo nahoře se můžete vydat k vytvoření nového příspěvku. Pak už jen stačí vybrat nahoře typ příspěvku. Dole můžete vybrat, zda jde o Dark Post (Only use this post for an ad) nebo zda příspěvek použijete zároveň jako inzerát i jako příspěvek na Stránce (Use this post for an ad. It will also be published to the Page later).
Nevýhoda příspěvků vytvářených přes Power Editor a použitých jako Dark Post je, že jde o reklamu a podléhá schválení. Což může znamenat i to, že se zcela nevinný a bezproblémový příspěvek přes schvalujícího člověka prostě nedostane (neplatí pokud ho později jenom pověsíte na Stránku, ale to už to tak jako tak nebude Dark post).
Výhodou může být to, že v Power Editoru (v pozdějším kroku vytvoření kampaní) je k dispozici podstatně pokročilejší cílení, než na jaké jste případně zvyklí u připlácení/placení za dosah u klasických příspěvků. Opět ale platí, že tohle se bude týkat oné varianty vytvoření skutečného Dark post.
Užitečnou výhodou může být i to, že příspěvky ve formě čisté reklamy vám umožní omezit tvrdě prodejní a marketingové příspěvky přímo na Stránce (pamatujte na Pravidlo 40:40:20). Cílit na vlastní fanoušky můžete i v tomto případě, byť byste se neměli tímto omezovat. Možností cílit mimo vaše fanoušky je podstatně užitečnější.
TIP: V Jak připlácet na příspěvky na Facebook Stránce. Má to smysl? najdete řadu tipů a triků týkajících se klasického připlácení za příspěvky.
Poslední hodně zásadní věc je nutné vědět, Dark Post (tedy ten co se neobjeví klasicky na vaší Stránce) se nebude šířit organicky na vaše fanoušky. Je nutné znova zopakovat, toto je reklama. Organické šíření samozřejmě bude fungovat, pokud příspěvek zveřejníte na stránku, ať už jako klasický nebo v kombinaci s inzercí.
Řada článků a návodů týkající se Dark post (nezveřejněných příspěvků) se vás bude snažit přesvědčovat o tom, že „Facebook je veřejná platforma“ a přidávat tvrzení o tom, že vlastně nezveřejněné příspěvky jsou nějak špatné. Dlouhé roky stále dokola kopírovaný nesmysl, nezveřejněný příspěvek je prostě klasická forma reklamy a není nejmenší důvod, proč byste se na to měli dívat jinak. Reklamní bannery či reklamu jako takovou také nevidí každý. A přesto na tom nikdo nic zvláštního neshledává.
TIP: Zdejší ‣ Jak používat Facebook pro marketing obsahuje množství užitečných tipů pro využití Facebooku pro marketing. Tak neváhejte a pokračujte.