Připlácení u příspěvků na Facebooku (u firemních profilu, Stránek) zavedl Facebook jako cestu zvýšení dosahu. Udělal to souběžně se postupným zásadním omezováním organického (neplaceného) dosahu. Po těch pár letech co to dělá, je organický (přirozený) dosah příspěvku někde v řádu procent a o původních desítkách procent si můžete nechat jenom zdát. Právě proto můžete připlácet, abyste se dostali na původní hodnoty.
Připlácení u příspěvků je možné ve třech variantách
- Zvýšit dosah na vlastní fanoušky. Ta nejméně vhodná varianta, kdy vlastně znovu a znovu platíte za něco, co už by mělo být vaše. Tady spíše využívejte více příspěvků a možnosti opakovat příspěvky. Připlácet za vlastní fanoušky je nejméně vhodné.
- Zvýšit dosah na vlastní fanoušky a navíc zasáhnout přátele vašich fanoušků. Mírně lepší varianta, který vychází z toho, že by přátelé vašich fanoušků mohli být “vstřícnější” a “ovlivnitelnější” s ohledem na to, že někdo z jejich přátel je vašim fanouškem. Což někdy funguje někde ne. Pořád tam ale zbytečně platíte za něco, co už je vaše, tedy vlastní fanoušky.
- Zaplatit za to, že se příspěvek bude ukazovat nějak definované cílové skupině bez ohledu na to zda jsou vaši fanoušci či nejsou. Jedna z nejpraktičtějších variant, která je totéž jako když na Facebooku prostě kupujete reklamu. Výhodná ve snadnosti, ale také v tom, že se budete ukazovat lidem, kteří o vás doposud nevěděli a můžete tak získávat i nové fanoušky
Jako u každé reklamy na Internetu i tady platí, že nejlepší je hodně testovat co funguje a nefunguje – úspěch či neúspěch se může lišit výrazně podle toho, komu budete příspěvky ukazovat, takže to co platí pro jednu Stránku nemusí platit pro druhou.
Pokud máte v rozpočtu peníze na připlácení, tak zcela určitě tuto možnost placené reklamy využijte. S omezením dosahu jsou příspěvky Stránce příliš omezené na to, abyste zůstali pouze u snah o organické šíření.
Praktické tipy ohledně připlacení
Užitečné je, nepřiplácet příliš velké částky a pokud se připlácení povede (tj. příspěvek má zapojení/engagement či dokonce konverze), tak můžete částku navýšit. Je to možné kdykoliv, takže v tomhle máte volnou ruku. Můžete začít tím, že připlatíte tak 200 Kč na příspěvek. Jste-li v pokušení připlácet na příspěvek velké částky, tak je to špatně – pro velké částky jděte cestou klasicky vytváření reklamy a využití více vizuálů, více textů a cílení.
Vyplatí se připlácet na delší dobu, alespoň jeden týden. Pokud zvolíte dobu příliš krátkou, nedokáže Facebook oslovit dostatek lidí a bude místo toho příspěvek příliš často ukazovat stále stejným lidem. Dobu můžete prodloužit, pokud k tomu uvidíte důvod.
Pokud je příspěvek neúspěšný (nemá engagement) během prvního dne či dvou dnů připlácení, je dobré zvážit předčasné ukončení připlácení. Vynakládat peníze na něco co nefunguje není dobré.
Dobré je i to, pokud máte dostatek příspěvků, které můžete připlácet. Je podstatně lepší připlácet za měsíc více příspěvků malými částkami, než pár příspěvků vysokými. Různorodost pomáhá.
V řadě případů pomáhá možnost doplnit akční tlačítko, lidé na ně klikají, pokud jsou k tomu vyzváni nebo k tomu mají důvod. Doplnit můžete nakupovací, rezervační, přihlášení se, poslání zprávy a neurčité Learn More/Více. S výjimkou poslání zprávy všechna vedou na určitou webovou adresu, takže pokud si onu “landing page” zkazíte, tak nic moc nepřinese. Tlačítko bude vidět jak na inzertní podobě příspěvku, tak na samotném příspěvku na Stránce a jeho organickém šíření. Po zveřejnění už nejde odstranit.
Součástí připláceného příspěvku je tlačítko Staň se fanouškem (Like Page) pokud příjemce reklamy ještě fanouškem není. Jak už bylo řečeno výše, je to jeden z dobrých vedlejších efektů připlácení – může se postarat o růst počtu fanoušků.
Nezapomeňte, že i pod připlácenými příspěvky budou komentáře, budou mít Líbí a budou sdíleny. Čím větší audienci oslovíte, tím spíše můžete narazit na troly a potřebu řešit nevhodné věci.
Dost podstatné najdete v Proč na sociálních sítích jít mimo stávající fanoušky? Hlavně při připlácení a cílení
Jak na cílení u připlácených příspěvků?
Cílení je otázka do pranice a bude hodně záviset na tom, jestli Facebook dokáže opravdu najít cílovou skupinu nebo bude (jak už to tak většinou bývá) pouze střílet na lidi podle chybně vytvořených inzertních profilů.
Jsou situace, kdy největší úspěch získáte prostým zacílením na celá Česká republika. Pozor si každopádně dejte, ať opravdu omezujete cílení na Česko (nebo na vámi potřebnou zemi), jinak hrozí útrata peněz za nic. Jako u každého cílení v internetové reklamě platí, že tady je potřeba hodně testovat a zkoušet.
TIP: Nikdy nezapomínejte, že Facebook má zásadní zájem utratit vaše peníze. Takže pokud například zapomenete omezit česky psaný příspěvek na Česko, tak ho klidně pustí uživatelům na druhém konci světa.
Měli byste vědět, že reklamu je možné například cílit i na návštěvníky z vašeho webu, prostřednictvím měřícího/značkovacího bodu Facebooku. Tady ale opět platí, že tohle už je pokročilejší záležitost a je nutné ji řešit vytvářením klasické reklamy. Kde ostatně možností cílení je podstatně více a lze tam vytvářet také “příspěvky” Stránky, které se ale na Stránce vůbec neobjeví a jsou šířeny pouze jako reklama (o tom ostatně viz Co je to dark post (unpublished post) na Facebooku? K čemu je to dobré?)
Což vede ještě k jedné důležité poznámce – připlácený příspěvek bude mít jak organické, tak placené šíření. V údajích o příspěvku se dozvíte o tom kolik lidí ho viděl placeně i neplaceně.
Na co můžete při připlácení narazit?
U připlácení platí, že se příspěvek posuzuje jako klasická reklama na Facebooku a můžete běžně narazit na to, že vám ho kompletně zamítnou (na Stránce ale zůstane a k fanouškům organicky šířen bude). Občas je možné zkusit o několik dní později znovu, můžete narazit na jiného posuzujícího, který bude mít zcela jiný pohled. Žádná možnost “odvolání” proti zamítnutí neexistuje, prostě smůla. Připravte se na to, že vám Facebook bude běžně zamítat zcela neškodné reklamy.
Obrázky u připlácených příspěvků se řídí onou podivnou představou Facebooku, že obrázky by neměly obsahovat žádný text – realita je ta, že Facebook miluje obrázky zcela bez textu a cokoliv kde je text, tak omezuje v dosahu tím více, čím více textu je v obrázku. Dnes už vám obrázek se slogany a texty nezpůsobí zamítnutí reklamy, ale čím více textu tam bude, tím méně bude příspěvek zobrazován. Je dobré vědět, že k tomuto Facebook přistupuje velmi různorodě, kdy například v Česku velmi výrazně omezuje a na Slovensku skoro vůbec. Velmi pravděpodobně je to dáno tím, že na Slovensku nemá dostatek inzerentů. Tady viz Jak je to s omezením textů v obrázcích v reklamě na Facebooku?
Připlácené příspěvky se mohou zobrazovat i na Instagramu – stačí když si ke Stránce připojíte účet na Instagramu. Dávejte si ale pozor, aby příspěvek měl obrázek, který na Instagramu nedopadne špatně a také to, aby výsledek byl pro uživatele na mobilním telefonu srozumitelný (zejména s ohledem na to, že tam nikdo žádné texty studovat nebude). Je zde důležité si i hlídat peníze, Instagram je podstatně dražší, než Facebook.
TIP: Zdejší ‣ Jak používat Facebook pro marketing obsahuje množství užitečných tipů pro využití Facebooku pro marketing. Tak neváhejte a pokračujte.