TIP#550: Jak zjistím představu Facebooku o mých zájmech. Jak nastavit cílení reklamy na Facebooku?

Každý uživatel Facebooku má postupně automaticky budovaný inzertní profil, dá se v něm zjistit, co si Facebook o uživateli myslí, jaké zájmy podle algoritmických zjištění takový uživatel má. A jaké inzeráty mu tedy bude posílat. Stejný inzertní profil mají i lidé, kteří nejsou uživateli Facebooku, ale mají na něm stínový profil. Ten Facebook vytváří každému, kdo zavadí o jeho webové prvky nebo přijde na Facebook na nějakou veřejně dostupnou stránku.

Na věci jménem Předvolby pro reklamu je zajímavé to, že je můžete kompletně smazat. Pravda, nejde to jednoduše, musíte hezky klikat jednu věc po druhé, což může obnášet i pár stovek kliknutí. Ale moc platné vám to nebude, po určité době se opět Předvolby pro reklamu naplní. Budete-li experimentovat se smazáním a novým vytvořením, tak pouze zjistíte, že Facebook zjišťuje vaše zájmy velmi špatně. A tedy také to, že pokud budete chtít spoléhat na cílení podle zájmů na Facebooku, tak se vaše reklama bude ukazovat lidem, kteří o ni zájem nemají.

Předvolby pro reklamu (Your Ad Preferences) najdete bud přímo pomocí odkazu zde uvedeného, nebo přes Nastavení účtu a tam dostupnou volbu Ads/Reklamy.  S novým vzhledem od roku 2020 se to stalo víc nepřehledné, takže můžete jít do Témata reklam (kde je možné jen nastavit zobrazování méně reklamy v určité kategorii, nikoliv komplet odebrat)

Užitečnější je jít do Nastavení reklam kde je Kategorie, které se používají k tomu, aby vás oslovily. Právě tady je možné vidět co si o vás Facebook myslí. A také to můžete pročistit.

Ani v roce 2021 se Facebooku ale moc nedaří. Sice už konečně pochopil, že mám v oblibě kolo, ale Motocykly, Investice, Běhání, Diskontní prodejny, Recepty, Investor, Stock Market jsou beznadějně mimo.

Bohužel není možné „odebrat všechno“, pokud to chcete pročistit (a je toho tam záplava), musíte klikat jedno po druhém.

Reklamy založené na okruhu uživatelů je přehled všech subjektů (inzerentů), kteří na vás cíli.

Reklamy zobrazované mimo Facebook mimochodem souvisí s tím, že Facebook reklamu ze své sítě může zobrazovat i mimo web a aplikaci Facebooku. Můžete se toho částečně zbavit potlačením cílení.

Užitečné nastavení je Sociální interakce které má výchozí nastavení takové, že vás Facebook používá v reklamě ukazované vašim přátelům (například jim ukáže Stránku a řekne, že jste fanoušci a oni by tedy měli být také). Zde tohle můžete vypnout (nastavit Jenom já). Dost dobrý nápad to udělat, mimochodem. Ale o tomhle už tu byla řeč v tipu Jak zamezit Facebooku aby vás využíval v reklam

TIP: Co je to Facebook Dark Ad? Dokáže tajemná psychografika ovlivnit volby? je poučné čtení o tom, jak silné by mohlo být využití velmi přesně cílené reklamy. Za předpokladu, že by Facebook (či někdo jiný) opravdu věděl co/kdo jste.

Zmatené předvolby pro reklamu

V mém případě byl rokyFacebook například přesvědčen, že mezi mé zájmy patří sporty. Před prvním mazáním tam přímo měl fotbal a hokej. Poměrně absurdní, protože oba tyto sporty jsou mi (lidově řečeno) zcela ukradené.

Pár měsíců po smazání se tam opět objevily stejné nesmysly, které Facebook těžko říct odkud bere – nejsem fanouškem takových věcí, nechodím na hokej ani fotbal, nechodím ani na fotbalové/hokejové weby. Těch nesmyslů je ale v mém inzertním profilu o hodně více.

2016-07-02 19_10_11-Ad Preferences.png
Kde to asi ten Facebook bere s těmi sporty? A nejenom s těmi?

Někdy mezi 2017 a 2017 Facebook reklamní preference přepracoval a vypadají trochu jinak (viz obrázek níže). Co se ale nezměnilo je to, že nedávají vůbec smysl. Konkrétněji viz Cílíte na Facebooku reklamu podle zájmů uživatelů? Marná práce, jsou mimo a Můj inzertní profil na Facebooku je stále kompletní sbírka nesmyslů

2017-02-12 12_02_17-(2) Ad Preferences.png

Další (ale už také starší) ukázka je z účtu, který používám pro tvorbu školení a screenshoty pro školení a články. Má jednu zásadní vlastnost, je prázdný, nemá přátele, nic nedělá, ničeho není fanouškem (ale jasně , je správcem nějakých Stránek, ale to se jako zájmy brát nedá), nechodí na žádné weby. Je to čistě virtuální identita jenom na Facebooku. A jak se můžete podívat, přesto má inzertní profil. Ještě více nesmyslný, než v předchozím případě.

TIP: Chcete vědět jak tohle je jinde? Podívejte se do

2016-07-02 19_27_07-(86) Předvolby pro reklamy.png

Všimněte si, že v poslední částí Předvoleb pro reklamu jsou věci odvozené z toho, co používáte za operační systém, mobilní telefon a mobilní operační systém a případně i nějaké to další hardware.

Změna vzhledu někdy v roce 2020 opět vše předkládá jinak.

TIP: V ‣ Průvodce soukromím na Facebooku najdete další zásadní věci, které se týkají vašeho soukromí. Velmi konkrétní postup pak  v Jak nastavit soukromí na Facebooku? 22 kroků, které soukromí stejně nezajistí.