TIP#1993: Monitoruje Facebook (a další aplikace) co říkáme? Cílí na nás podle toho reklamu? 

Chcete to na rovinu? Než se dostaneme k odůvodnění? Je to totiž jednoduché, Facebook (ani žádné další aplikace) nemonitorují co říkáme. Patří to o oblíbeným mýtům, konspiračním teoriím, nejčastěji doprovázeným tvrzení, že si někdo s někým nedávno o něčem povídal a pak na to začal dostávat reklamu. 

Ale teď k tomu odůvodnění. Je jich vlastně několik a jsou dost jasné i v okamžiku použití “selského rozumu”.

Rozpoznávání řeči je komplikovaná záležitost, zkuste si třeba to co umí Apple či Google a zjistíte, že je to pomalé a poměrně nespolehlivé. Aby to probíhalo na zařízení, tak je třeba opravdu hodně výkonu procesoru nebo je třeba vše co říkáte odesílat kamsi přes Internet a nechat zpracovávat tam. Navíc je tu komplikace s češtinou, která rozhodně není mezi snadno dostupnými jazyky pro strojové zpracování mluveného projevu. 

Pokud by nějaká aplikace na mobilu poslouchala co říkáte, tak byste to viděli (při využití na pozadí, samozřejmě). Minimálně na iPhone, který použití kamery i mikrofonu ukazuje nahoře v liště a také vám řekne, kdo je používal. Na Androidu byste si navíc mohli pořídit aplikaci, která při něčem takovém varuje, stejně tak jako na počítači. 

Záznam toho co říkáte, posílání přes Internet kamsi ke zpracování, byste také většinou poznali. Nebylo by toho málo, takže větší spotřeba dat a také zpomalení komunikace. Byť budete správně namítat, že to co se bude přenášet nebude Hi-Fi kvalita zvuku a dá se využít hodně slušná komprese a kodeky. 

Pak je tu ještě jeden další aspekt, pokud by něco takového jako odesílání toho co říkáte kamsi přes Internet skutečně probíhalo, tak už by to dávno někdo zachytil, analyzoval a byla by z toho aféra ve veškerém světovém tisku. Stejně jako se podobným způsobem objevila řada jiných bezpečnostních problémů či narušování soukromí, 

Hey Siri, OK Google a Echo …

Ale zpět ještě k rozpoznávání řeči na samotném zařízení. Častá námitka totiž je, že se to přece děje, Androidy poslouchají na “OK Google”, Apple na “Hey Siri”, Amazon na “Echo” či “Alexa”. 

Problém je, že ve skutečnosti neposlouchají. V zařízeních je většinou jednoúčelový čip, který dokáže detekovat jenom pár vybraných spouštěcích slov/frází (nemůžete si vymyslet vlastní) a pokud je zjistí, tak teprve poté se spouští rozpoznávání. A jak možná sami víte, rozhodně to není tak, že byste prostě mohli volně mluvit a ono to fungovalo. 

Jak je ale možné, že “mi ukazuje ten inzerát”? 

Cílení inzerce, zejména na Facebooku, je zcela běžné na “přátele přátel”. Facebook prostě cílí reklamu podle toho co dělají vaši přátelé. Ale taky prostě i podle toho, kam chodíte, s kým jste se tam setkali (a vůbec se nemusíte znát). Takže pokud někdo s kým se stýkáte (zejména opakovaně) něco hledá, tak se jeho návyky mohou objevit i jako reklama, kterou vám Facebook (ale i  jiným) ukáže. 

TIP: V Jak na Facebooku funguje doporučování lidí do přátel? zjistíte, že výše popsané používá Facebook pro doporučování přátel.

Mimo to tu ještě je jev zvaný “konfirmační zkreslení” (confirmation bias) spočívající v tom, že reklamu většinou prostě ignorujeme, nevnímáme ji, nepamatujeme si ji. V okamžiku kdy jste se ale s někým o něčem bavili, a náhle se před vás dostane odpovídající reklama, tak si ji všimnete. Tenhle jev má i další pojmenování, pokud byste chtěli víz zkoumat – Baader–Meinhof phenomenon neboli frekvenční zkreslení (frequency illusion/bias) kombinující již zmíněné konfirmační zkreslení s kognitivní zkreslení. A pozor, nezaměňovat s Baader Meinhof Komplex.

Do tohoto vysvětlení samozřejmě patří i to, že je to prostě zrovna náhoda – odvíjející se zrovna třeba od toho, že je zrovna reklamní kampaň (proto jste se o tom s někým bavili) a vy jste součástí oslovované cílové skupiny. 

Sem patří i to, že “jsem se s někým bavil v Messengeru či WhatsApp a pak jsem viděl reklamu”. Opět to není dané tím, že by Facebook zkoumal co si píšete (mohl by, ale nedělá to).  Prakticky vždy je to dané tím, že druhá strana (pokud tedy ne vy) danou věc hledala. A proto se stala cílem reklamy, stejně jako vy. 

Ale vždyť ….

Ano, technicky to možné je, byť to vyžaduje příliš – výkon procesoru, baterii (u chytrých reproduktorů samozřejmě ne), kapacitu připojení a pro češtinu je to navíc zásadně komplikované. Možné to ale je. A určitě to časem bude ještě snazší. 

V cestě tomu stojí stupňující se ochrana soukromí. Ale také to, že cílit na nás je podstatně levnější a jednodušší pomocí desítek dalších signálů, než je zrovna snaha  rozpoznávat o čem si povídáme někde v hospodě. 

Další tipy Jak na bezpečný Internet

Načítání…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.