Přeskočit na obsah
@365tipu
  • Domů
    • Práce na dálku
    • Twitter for dummies
    • Jak na Mastodon
    • Facebook a marketing
    • Návod pro Instagram
    • Jak na LinkedIn
    • Bezpečný Internet
    • Bezpečnost pro novináře
    • Soukromí na Facebooku
    • Pomocník webdesignera
    • Jak na WordPress
    • Nepostradatelné software
      • Jak na Windows 11
      • Jak na Windows 10
      • Jak na iPhone/iPad
      • Jak na Mac OS
      • Jak na Apple TV/TV+
      • Jak na Apple Watch
      • Jak na Apple AirTag
      • Microsoft Office
      • Linux
    • Jazykový koutek
    • GTD
    • Filmy a TV seriály
    • Recenze
    • Chytrá domácnost
      • Chytrá domácnost
      • Jak na Google Home
      • Amazon Echo a Alexa
      • Apple HomePod
      • Jak na Raspberry Pi
      • Jak na QNAP NAS
      • Netatmo
    • Jak na Home Assistant
  • Všechny štítky
  • Odběr e-mailem
  • RSS/XML
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Twitter
    • Facebook
    • BlueSky
    • Mastodon
      • Threads
    • Zásady Cookies (EU)
✉️        Pět velkých tipů týdně. Extra desítky menších. Některé jdou na socnety, ale všechny najdete jedině v newsletteru. 2x, týdně, středa a neděle. Starší čísla zde. Přihlášení ▶️
7. 5. 2016 podle 365tipů
e-mail, Facebook, Internet, Komunikace, Obsah, Podnikání, Produktivita, Sociální sítě

TIP#493: Jak psát správně e-maily (korespondenci e-mailem) a komunikaci přes sociální sítě

E-maily jsou pekelný nástroj, málokdo je dokáže používat správně, málokdo chápe, že čím delší e-mail napíší, tím méně je šance, že příjemce bude mít sílu ho číst. Ale to je jenom jedno z těch nejzásadnějších pravidel. Řada dalších ještě existuje pro e-malingy, tedy posílání mailů zákazníkům, ale ty v tomto tipu nehledejte.

Pokud hledáte jak psát články pro Internet a jak je lépe předkládat čtenářům, tak to je v předchozím tipu s názvem Jak správně na texty na Internetu, aby byly lépe čitelné a pochopitelné?

  • Pište krátké e-maily, pouze pár odstavců, žádné romány, to nejpodstanější dávejte vždy na začátek
  • Nikdy, ale opravdu nikdy, nenastavujte pro e-maily nějaké strašně vychytané fonty, barvičky ani velikost písma, není nic horšího, než dostat e-mail s písmem natvrdo nastaveným na 6 bodů
  • Ujistěte se, že ve vašem e-mailu je váš podpis s podstatnými údaji a že je okamžitě jasné, co má příjemce udělat. K tomu viz tip Zapomeňte na podpisy v mailech, skoro nikdo je nečte aneb pravidlo KISS je velmi praktické. Nejenom tady.
  • Ohlídejte si velikost příloh a ujistěte se, že vše podstatné a klíčové je v e-mailu, ne v přílohách, podrobněji viz Proč je nutné hlídat, jak velké obrázky dáváte na web či do e-mailů?
  • Na maily odpovídejte a postarejte se, aby původní e-mail byl buď přítomen před vaším textem nebo citujte. Což ostatně najdete i ve velmi užitečné tipu Jak odpovídat na e-maily? Rychle? Průběžně? Dávkově? Vůbec?
  • Odstraňujte příliš dlouhé citace předchozích mailů
  • Pište ještě kratší a srozumitelnější odstavce, než když je píšete pro článek
  • Velmi podstatnou částí e-mailu je předmět, plní roli titulku článku

Chcete-li to trochu rozvedené, tak viz Deset pravidel jak psát e-maily, aby je příjemci četli a pochopili

Bylo by samozřejmě možné se ještě věnovat tomu jak pracovat s e-maily, ale to si necháme na jiný tip. Řada otázek totiž zůstává, třeba jak dlouho čekat na odpověď, kdy začít upomínat a jak upomínat.

Jak komunikovat přes Facebook a jiné chatovací či sociální kanály

Tady je především nutné zdůraznit, že Pracovní či obchodní komunikace do mailu na Facebooku nepatří. A na sociální sítě v zásadě vůbec ne. Ale když už není vyhnutí, nebo přes sociální sítě řešíte péči o zákazníky, tak je extrémně nutné dodržet pár věci.

Musíte totiž myslet na to, že ve většině sociálních médií se různorodé druhy zpráva (z důvodů nepochopitelných) čtou v miniaturních okenkách, která (z ještě nepochopitelnějších důvodů) emulují to, že se na ně díváte na mobilu (jako na SMSku). Takže?

  • Extrémně krátké odstavce, poslat několik obrazovek textu bez použití odstavců nikam nevede
  • Hned na začátku, v prvních dvou/třech větách, říci jasně o co jde
  • Ještě kratší věty než ve všech předchozích případech
  • Poskytnout kontaktní informace i jiné, než je chat

Stejně jako v případě e-mailů, i zde se asi časem objeví pokračování jak pracovat s 1:1 komunikací na sociálních sítích, protože i zde je řada nezodpovězených otázek.

PS: Připadá vám, že by něco k psaní e-mailů či zpráv na sociálních sítích měl být ještě zmíněno? Dejte vědět.

Související příspěvky

  • TIP#927: Jak je to s omezením textů v obrázcích v reklamě na Facebooku?
  • TIP#2482: Co když výrazně omezíte počty příspěvků pro socnety? Co když skoro přestanete přispívat? Jde přejít na jinou síť? 
  • TIP#1223: Jak si založit pracovní prostředí pro správu účtu na Twitteru?

GTD Marketing Pravidla Sociální sítě

Předchozí článekTIP#492: Jak správně na texty na Internetu, aby byly lépe čitelné a pochopitelné?Další článek TIP#494: Nastavte si na Stránce na Facebooku, že nejste dostupní

Nejnovější příspěvky

Nákupní rádce (44): PlayStation 5 Pro. Co si pořídit pro 3D tisk. To nejlepší co jsem si koupil z Ali

TIP#2971: Obtěžuje vás v Gmailu Gemini? Můžete to vypnout a mít klid

TIP#2970: Jak v terminálu v Linuxu otevřít či si prohlédnout soubor?

TIP#2969: K čemu všemu se hodí, dá používat, NAS

TIP#2968: Jak je to s to přednosti matematických operací?

TIP#2967: Proč nejít “blogovat” na Seznam Médium

TIP#2966: Jak v iPhone (iPadu) použít SD/microSD kartu?

Nákupní rádce (43): Dost boží XXL sada fixů. Gola sada. Ukázka malé PC sestavy pro NAS. Placatka

TIP#2965: Má iPhone (iPad)  “guest mode”? Můžete ho nějak na chvíli bezpečně půjčit někomu jinému? 

TIP#2964: Jak na Mac OS (a nejen tam) mít lokálně LLM (AI). DeepSeek, Llama a další?

Nejčtenější

Přispět na provoz můžete

Přispějte. 500 Kč můžete změnit dle vlastního uvážení. Z částky zaplatíme DPH a pochopitelně daně platbou na účet 331049001/5500, spec. symbol 365. Částku si můžete změnit. Z platby odvádíme DPH a daníme ji.

... nebo placeným odběrem

Staňte se platícím odběratelem newsletteru. 5 USD/měsíc, 50 USD/rok nebo dle vlastního uvážení od 100 USD/rok. Každou středu a neděli nálož informací.

Kontakt a tak

Kontakt: 365tipu@gmail.com

Veškerý obsah zde uveřejněný je CC-BY-NC-SA